niedziela, 20 listopada 2022

POLSZCZYZNA

200 FELIETONÓW O JĘZYKU

JAN MIODEK

"Małżonka to żona małża"! „A jaka jest nie żartobliwa, lecz prawdziwa etymologia małżonki, kiedyś też małżony?”

Kiedy tylko zobaczyłam zapowiedzi wydania książki, wiedziałam, że chcę się z nią zapoznać. Nie ma nic lepszego niż zagłębianie się w pozorne oczywistości i intrygujące niuanse języka polskiego, na poważnie i z uśmiechem. Nie jestem językoznawcą, ale lubię bawić się znaczeniami i kojarzeniami słów. Z zainteresowaniem obserwuję, jak przyjmujemy do języka polskiego wpływy z innych. A najbardziej ciekawi mnie, jakich błędów dopuszczam się w polszczyźnie, czego nie jestem świadoma, co mogę naprawić. I dlatego tego typu felietony bardzo ciekawią, nawet jeśli kiedyś już z nimi się zetknęłam, wiedzę nie tylko wspaniale się zdobywa, lecz również odświeża. Krótkie i zwięzłe omówienia wybranych zagadnień, a jednak pełne informacji, wyjaśnień i przykładów, czytam z entuzjazmem. Przyjazny i przejrzysty styl przekonuje, ułatwia zrozumienie, dociera do każdego. Nauka o języku w przyjaznym wydaniu sprawia wiele radości i satysfakcji, nawet amator gładko się przez nią przebija. Znaczenie, pisownia, wymowa, odmiana, właściwe użycie, to językowe tajemnice, które każdy może poznawać i stosować w życiu codziennym, rozszyfrowywać pułapki i zmyłki. Książkę otwieram w dowolnym miejscu i za każdym razem wciąga przekazem i kolorytem przedstawiania polszczyzny. Zamieszczone na końcu indeks bardzo się przydaje.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
językoznawstwo, 478 stron, premiera 06.10.2022
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.

3 komentarze:

  1. Ja także z przyjemnością postanowiłam zapoznać się z tym wydaniem. Jest naprawdę wartościowe.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię teksty tego pana, uczy, ale w taki lekki sposób. Chętnie zapoznam się z tym tytułem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi ciekawie, myślę, że to przydatna książka dla każdego kto pisze, choćby tak jak my swoje blogi :)

    OdpowiedzUsuń