sobota, 26 listopada 2022

SIĘ POROBIŁO!

PECHOWE DNI W HISTORII

MICHAEL FARQUHAR

„...tak właśnie toczy się ludzka historia – przeplatają się w niej wydarzenia wzniosłe i groteskowe, a smutki i absurdy suną razem, tańcząc zgrzytliwego walca.”

Jeśli szukacie pomysłu na książkowy prezent, dla siebie czy innych, koniecznie zwróćcie uwagę na „Się porobiło!”. Znakomite zestawienie wybranych pechowych zdarzeń w historii ludzkości i zwykłych jednostek. W każdym dniu roku Michael Farquhar przywołuje nieszczęśliwy zbieg okoliczności, nietrafioną decyzję, kosztowne pomyłki, wyjątkowe wpadki, katastroficzne obroty spraw, przewrotne epizody, czy nieszczęścia, które lubią chodzić parami, a u niektórych nawet w parach. Indywidualne klęski z punktu widzenia osoby, ale też ich przełożenie na bieg dziejów świata. Fantastyczna powtórka wiedzy z historii, dostrzeżenie nowych postaci i faktów. Szalenie sympatycznie spędzony czas z książką.

Nie tylko rewelacyjna rozrywka, zerkanie na to, co niefortunnego przydarzyło się ludziom z różnych epok i części świata, ale również impuls do głębszego zagłębiania się w często zgubną przeszłość. Wszystko podane w uroczej humorystycznej odsłonie. Mnóstwo ciekawostek, anegdot, cytatów, skojarzeń, a nawet zaskakujących zestawień. Już same podtytuły na każdy dzień roku tworzą przyjazny uśmiechowi klimat. Bardzo lubię tego typu publikacje, łatwo wpadam w ich rytm, mogę je czytać po kolei, ale również otwierać na dowolnej stronie. A „Się porobiło!” charakteryzuje się atrakcyjnym doborem materiału, sporą szczegółowością, sympatyczną narracją, niezbędnymi wyjaśnieniami, a przy tym zwięzłą formą. Ileż mniej lub bardziej znanych historycznych wzmianek do bliższego poznania wypisuję, jak wiele z nich przykuwa uwagę i chęć bliższego poznania. Książkę dopełniają ilustracje, portrety, zdjęcia, przypisy i indeks.

6/6 – rozkosz czytania
literatura popularnonaukowa, historia, 464 strony, premiera 11.10.2022 (2015)
ilustracje Giulia Ghigini, tłumaczenie Radosław Kot
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

8 komentarzy:

  1. Super, że treść dopełniają ilustracje, czy zdjęcia. Jestem ogromnie ciekawa tego wydania z zakresu historii.

    OdpowiedzUsuń
  2. Idealna! Nie wiem czy bardziej dla mnie czy dla któregoś z moich dzieci, ale muszę mieć to u siebie na półce.

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam już o tej książce, jednak nie za specjalnie mnie interesuje historia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z reguły nie sięgam po takie pozycje, ale tutaj jest ciekawie i mogłabym się skusić na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam już o tej pozycji i przyznam, że mogłaby mi się spodobać, mimo że fanką historii nie jestem

    OdpowiedzUsuń
  6. Interesująca propozycja, ale boję się, że ja bym się w niej nie odnalazła.

    OdpowiedzUsuń
  7. ta ksiązka może okazać się idealnym pomysłem na prezent, jeśli o mnie chodzi to nie przepdam za takimi

    OdpowiedzUsuń
  8. Raczej nie sięgam po takie książki, to nie moje klimaty, więc tym razem nie czuję się nią zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń