wtorek, 2 czerwca 2020

W GŁĘBI LASU Harlan Coben

[PRZEDPREMIEROWO]

"Granica między dobrem a złem czasem staje się tak niewyraźna. Niewyraźna w jasnym blasku realnego świata."

Napięcie najwyższych lotów, nie sposób oderwać się od stron książki zanim nie dojdzie się do ostatniej. Z przyjemnością poddajemy się niecierpliwemu wyczekiwaniu, spragnieni poznania, co Harlan Coben przygotował w kolejnych rozdziałach. Intryga mocno zapętlona, solidnie osadzona, perfekcyjnie umotywowana. Śledzimy mega wciągające zdarzenia z perspektywy teraźniejszości, fantastycznie zaplecionej sensacji, ale również cofamy się do tragedii sprzed niemal dwudziestu lat, poprzez rewelacyjnie skonstruowaną zagadkę kryminalną. Na obu osiach czasu zaskakują nietuzinkowe incydenty, frapujące postaci, osobliwe zbiegi okoliczności. Stopniowo kompletujemy ciąg przyczyn i skutków, podchwytujemy niełatwe wskazówki i tropy, prowadzimy emocjonującą grę w snucie przypuszczeń i domysłów. Nic nie jest pewne, a przez to wszystko atrakcyjnie wybrzmiewa. Po takie opowieści mogłabym sięgać codziennie.

Tajemnica morderstw czwórki młodych uczestników obozu letniego nie została w pełni odkryta. Pomimo zaangażowania śledczych, zainteresowania mediów i opinii publicznej, wiele wyjaśnień nadal pogrzebanych jest w głębi lasu, a cisza panująca wśród drzew wybrzmiewa tylko pozornym spokojem. Przeszłość wraca niczym bumerang, bezlitośnie podąża za zimnymi sekretami, martwi wychodzą z grobów, mroczne sekrety budzą się do życia, domagają się należnej uwagi, mieszają w życiu kluczowych postaci. Prokurator Paul Copeland zmuszony jest do konfrontacji z cieniami wczesnej młodości, jedną z ofiar mordercy jest jego siostra, której ciała nigdy nie odnaleziono. Mężczyzna obwinia się za to, co się stało na obozie, wciąż nie oczyścił się z wyrzutów sumienia. Pewnego dnia, niespodziewanie na scenę wkracza ktoś, kto dawno uznany został za zmarłego.

Autor wykreował ciekawe portrety bohaterów poddanych presji wydobycia prawdy o przeszłości na światło dzienne. Wyraziście zamocowane osobowości, barwnie wyprofilowane, zmagające się z demonami przeszłości, ale nie w naiwny i infantylny sposób. Równomiernie rozłożono nacisk na charaktery i wzorce zachowań. Prokurator, psycholog, detektyw, więzień, wszyscy wrzuceni do jednego worka wypełnionego kłamstwami, zatuszowaniami, manipulacjami. Wstrząśnięci silnie rozchodzącymi się falami echa tego, co kiedyś się wydarzyło. Wkręcamy się w ich przeżycia, dostosowujemy do odczuć, wgryzamy w różne aspekty prywatnego śledztwa. Nie brakuje nagłych zwrotów akcji, zaskakujących incydentów, wybuchowych informacji, burzliwych konfrontacji z własnym ja. Zakończenie satysfakcjonujące, spina wątki w zgrabną całość, dostarcza więcej niż kilku niespodzianek. Zerknij też na wrażenia po spotkaniu z: "Nieznajomy", "O krok za daleko", "Tylko jedno spojrzenie", "Na gorącym uczynku", "Nie odpuszczaj", "Już mnie nie oszukasz", "W domu" i trylogią "Mickey Bolitar" ("Schronienie", "Kilka sekund od śmierci", "Odnaleziony").

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller kryminalny, 428 stron, premiera 03.06.2020 (2007), tłumaczenie Zbigniew A.Królicki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

29 komentarzy:

  1. Wystarczyło mi tylko jedno zdanie i jiz wiedziałam, że muszę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam takie straszne zaległości w czytaniu, że to aż trudno uwierzyć. Wpiszę sobie tę książkę na listę i może kiedyś do niej dotrę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze nie czytałam nic tego autora, więc kiedyś też coś nadrobię.

      Usuń
  3. Niejednokrotnie widziałam już książki tego autora, ale jeszcze nigdy nie skusiłam się na ich lekturę. Może czas to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytam wszystkie książki Cobena, więc po tą też sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam w tym temacie sporo do nadrobienia, czytałam dopiero trzy.

      Usuń
  5. Uwielbiam książki tego autora. Ta jeszcze przede mną, na pewno ją przeczytam. 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Coben zna się na swojej robocie. Ja mam na liście jeszcze kilka jego książek w planach. Moja kuzynka jest ogromną fanką jego twórczości i co rusz podrzuca mi kolejne tytuły.

    OdpowiedzUsuń
  7. Moim zdaniem Coben jest w pierwszej trójce najlepszych autorów tego gatunku. Tytuł zapisuję

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam że ma być produkcja na Netflixie, ale jakoś mi do tej pory nie było po drodze z twórczością tego pisarza.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kilka książek tego autora czytałam już dobrych parę lat do tyłu, ale w pewnym momencie porzuciłam jego twórczość, bo wydawała mi się bardzo monotonna. Ta historia jednak intryguje, wnosi coś oryginalnego, więc byłabym skłonna po nią sięgnąć, tym bardziej, że chłopak wspominał, że chce obejrzeć serial, a ja przed ekranizacją zazwyczaj staram się sięgnąć po pierwowzór :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam Cobena, choć gdzieś słyszałam, że to gnity na miarę Coelho, to mam sentyment ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja o twórczości autora słyszałam z kolei bardzo wiele dobrego, więc chciałabym w przyszłości zapoznać się z którąś z jego powieści.

      Usuń
  11. Harlana Cobena znam ale tylko ze słyszenia choć zawsze były to bardzo pozytywne opinie. Muszę wreszcie sięgnąć po którąś z pozycja, być może to ta?

    OdpowiedzUsuń
  12. to jedna z tych pozycja na które czekałam z niecierpliwoscia

    OdpowiedzUsuń
  13. akurat ten thiller mnie do siebie przekonuje, więc jeśli będe miała okazję to przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dawno już nie czytałam książki Harlana Cobena, a bardzo je lubiłam swego czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja od miesiąca książki w ręku nie miałam bo mamy remont ale ta przeczytam jako pierwsza po wszystkim

    OdpowiedzUsuń
  16. Koniecznie muszą ją przeczytać. Dopisałam ją sobie do listy!

    OdpowiedzUsuń
  17. zapowiada sie bardzo ciekawie a ocena 5,5 to juz kropka nad i :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Super recenzja. Wielkie brawa za nią. Co do książki to wydaje się być wciągająca. Weronika Ś.

    OdpowiedzUsuń
  19. Myślę, że ta książka mogłaby mi się spodobać, więc będę ją miała na uwadze.
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam w moje skromne blogowe progi. 😊

    OdpowiedzUsuń
  20. Zachęciłaś mnie do poznania tej książki, bo bardzo lubię książki, które trzymają w napięciu i historie, które sprawiają, że nie sposób oderwać się od lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Mam też tą książkę i zabieram się do czytania. Zachęciłaś mnie do szybkiego sięgnięcia po nią.

    OdpowiedzUsuń
  22. Kiedyś czytałam. Moje pierwsze (i nie ostatnie) spotkanie z twórczością tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna okładka, myślę, że dałabym się uwieść tej fabule.

    OdpowiedzUsuń
  24. Widzę, że Coben w formie. To super, bo lubię czytać jego książki. Z wiadomych przyczyn tej jeszcze nie czytałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Obejrzałam serial i podobno książka znacznie lepsza. Chyba sama się przekonam.

    OdpowiedzUsuń
  26. Książki nie czytałam, ale produkcja na jej podstawie bardzo przypadła mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń