środa, 13 lipca 2016

NIE KAŻDY BRAZYLIJCZYK TAŃCZY SAMBĘ Tony Kososki 190/2016

"Żeby poznać zakończenie podróży, trzeba w nią wyruszyć."

Niesamowita podróż przez Brazylię, Boliwię i Peru, za pośrednictwem interesujących reportażowych opowieści, które natychmiast wciągają w opisywany świat. Relacje czyta się z zaciekawieniem, chłoniemy tę różnorodność kulturową, rasową, etniczną i językową Ameryki Południowej. Wychwytujemy kontrasty, odmienności, zaskakujące aspekty, ale również dopatrujemy się konsekwencji, podobieństw i zbliżonych motywów zachowań. Autor z wrażliwością uświadamia jak bardzo wyobrażenia o tych krajach różnią się od rzeczywistych obrazów, doskonale dostrzega wszelkie szczegóły z otaczającego go świata, stanowczo zaprzecza utartym stereotypom, uczula na wyzbycie się krzywdzących uprzedzeń, przesądów i mitów. Warto słuchać opinii i rad innych, jednakże trzeba wykazywać się otwartym umysłem, spostrzegawczością, elastycznością, wyjść poza utarte schematy, odczuwać głos serca i dostrzec to, co ukryte między warstwami. I w takim duchu odkrywcy śledzimy wędrówkę po kolejnych miastach i regionach.

W książce przygoda goni przygodę, spełniane małe marzenia napędzają realizację tych większych, a pragnienia zwiedzania najróżniejszych zakątków, poznania i zrozumienia ludzi, nawiązywania nowych znajomości, przybierają realne kształty. Natychmiast wyczuwamy wyjątkową fascynację podróżowania na własnych warunkach, z uwzględnieniem elastycznego zmieniania planów przy jednoczesnym trzymaniu się wytyczonych celów głównych. Bez dużego wsparcia finansowego, pracą w zamian za transport, autostopem, noclegami poza hotelami, spotykając życzliwość i serdeczność mieszkańców, nawiązując relacje, uważnie obserwując codzienne zajęcia i sposób na życie. Zaglądanie do miejsc także tych nieuwzględnianych w przewodnikach turystycznych, chłonięcie obrazu architektury, klimatu uliczek, parków i miejscowych barów. Zachwycanie się mijanym po drodze bogatym i różnorodnym krajobrazem, docieranie do cudów natury i wychwytywanie piękna przyrody.

Zdrowa i nienasycona ciekawość podróżnicza, poparta zapałem, entuzjazmem, pozytywną upartością i optymizmem. Świetnie odkrywa się z książką niezwykły świat oglądany z interesującej perspektywy, przekonują nas opisy, narracja mocno wciąga. Nie chcemy przerywać tej wędrówki, angażujemy wyobraźnię, dostrzegamy starannie oddane szczegóły i niuanse wydarzeń. Najlepiej na bieżąco wyszukiwać na mapach opisywane miejsca, szukać uzupełniających zdjęć, filmów, dodatkowych informacji, zajrzeć również na blog autora, gdzie czeka mnóstwo podróżniczych inspiracji. Taka forma zwiedzania świata, za pośrednictwem napisanej z pazurem i dobrym humorem relacji, jak najbardziej mi odpowiada, rekompensuje niemożność przeżycia jej osobiście. Doskonale odbieramy przebijającą się prawdziwość i szczerość w opisywanych wydarzeniach, ogromną pasję, determinację w poznawaniu świata, chęć nieustannego wzbogacania osobowości, pogłębiania wiary we własne możliwości, przeżywania niezapomnianych chwil, gromadzenia wspomnień, nieodkładania realizacji marzeń na później i odczuwania satysfakcjonującej radości z ich spełniania.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura podróżnicza

Data premiery: 15.06.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję TaniaKsiazka.pl :)

96 komentarzy:

  1. Powoli zagłębiam się w cuda literatury podróżniczej, aktualnie na półce czeka na mnie grube tomisko podróży po Syberii. Chętnie sięgnę też po tę pozycję. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnią książkę jaką czytałam o Syberii była Jacka Pałkiewicza, to już kolejne spotkanie z nią, bardzo lubię takie ekstremalne podróże. :)

      Usuń
    2. Też czytałam tą książkę, ale o wiele bardziej przypadła mi do gustu letnia podróż Romualda Koperskiego - Pojedynek z Syberią. Świetnie opisana, samotna podróż jeepem przez Syberię lat 90'tych :D polecam gorąco! Marta

      Usuń
    3. Takie podróże zawsze mocno nas nakręcają. :)

      Usuń
  2. Zawsze miałem opory przed czytaniem książek mocno osadzonych w rzeczywistości, sięgając raczej po fantastykę. Skoro jednak książka jest tak dobrze oceniona... może dam jej szansę ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sięgam po różne gatunki literackie, zawsze znajdę coś w nich dla siebie, a fantastykę uwielbiam. :)

      Usuń
  3. Właśnie zrecenzowałam także podróżniczą książkę - reportaż "Maluchem przez Afrykę". Coraz bardziej do mnie przemawiają tego typu dzienniki. Świetna recenzja - wyczerpująca i zachęcająca do czytania książki:) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na "Maluchem przez Afrykę" też już zwróciłam uwagę, jestem przekonana, że to książka dla mnie. :) Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  4. bardzo sobie cenię literaturę podróżniczą. Właściwie to właśnie kończę książkę o wyspach na Pacyfiku. Twoją propozycję wpisuję na moją listę do przeczytania, gdy o Brazylii wiem tyle co nic.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio sporo książek do mnie trafia relacjonujących podróż po Ameryce Południowej, kolejna już skończona, a nową na oku. Naprawdę dające mnóstwo satysfakcji podróżowanie. :)

      Usuń
  5. Ciekawe sa takie książki podróznicze, mozna się sporo dowiedzieć bez zaglądania do inetrnetu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytając literaturę podróżniczą siedzę właśnie w internecie, mapach, poszukując dodatkowych zdjęć, filmów, tak dla jeszcze pełniejszego przeżywania. :)

      Usuń
  6. Dopisuję do listy! Podoba mi się !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnóstwo świetnych przygód przed Tobą, czekam na relacje z tej czytelniczej podróży. :)

      Usuń
  7. Książki podróżnicze są mega ciekawe. Zawsze. Koniecznie muszę ją mieć. Można przenieść się w zupełnie inne miejsce. Zapomnieć na chwilę i oderwać od rzeczywistości. Czasami jest to jak "podróżowanie online", jeżeli autor postara się. Kolejne must have tego lata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, masz rację, to niesamowite, jak bardzo lubimy czytać takie relacje, reportaże, opisy. :) Wiem, że to tylko namiastka tego, co autorzy przeżywali w realu, a jednak sama już mocno fascynująca i inspirująca. :)

      Usuń
  8. a ja tak z tymi podrozniczymi jestem na bakier ale gdyby wpadl to bym na pewno rpzeczytala :D pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka ciekawość świata jest ogromna, wystarczy wziąć książkę o regionie, o którym mało wiemy, i natychmiast zagłębiamy się w tym świecie. Uwielbiam takie właśnie przygody. :)

      Usuń
  9. Brzmi bardzo interesująco, ciekawe klimaty!

    OdpowiedzUsuń
  10. chętnie bym ją przeczytała
    {pozdrawiam MARCELKA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że przy takiej chęci, szybko wpadnie w Twoje ręce, czekam zatem na wrażenia po jej przeczytaniu. :)

      Usuń
  11. Niestety rzadko sięgam po powieści podróżnicze, właściwie nie wiem dlaczego. Nie mam raczej okazji, ale mam nadzieję, że to zmienię! Świetna recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A warto zaglądać, cudownie jest poznawać nowe kultury, zwyczaje, wyobrazić sobie te wszystkie cuda natury i przyrody. Bardzo mnie to kręci, podróżnicza dusza od razu się we mnie odzywa. :)

      Usuń
  12. Czuję się co najmniej zaintrygowana. Już tytuł mnie przekonuje, a książki podróżnicze potrafią wiele powiedzieć o kulturze danego kraju. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawe jest również podejście do sposobu podróżowania, jak bardzo każdy ma o tym swoje wyobrażenie, później czytając kilka książek o danym kraju, możemy wyrobić sobie całkiem niezłe rozeznanie o nim. :)

      Usuń
  13. Po literaturę podróżniczą sięgam naprawdę okazyjnie, ostatnio zdarzyło mi się to dosyć dawno temu i po przeczytaniu Twojej recenzji, tak sobie myślę, że chyba najwyższa pora nadrobić zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba dać się ponieść tej magii podróżowania, choćby poprzez relacje innych, tyle interesujących rzeczy można się dowiedzieć. :)

      Usuń
  14. reportaż i dalekie zakątki naszego globu...brzmi świetnie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, natychmiast włącza się nasza wyobraźnia i ciekawość świata. :)

      Usuń
  15. Myslałam o kupnie tej książki:) brzmi swietnie:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Och, ja mam cala liste ksiazek podrozniczych do przeczytania, ale zaintrygowalas mnie ta ksiazka i dopisuje do listy :) Bardzo lubie takie ksiazki inspiruja do wyruszenia w podroz :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dają możliwość niesamowitych przygód, pewnego rozeznania, a oczywiście w ślad za tym powinna iść nasza prawdziwa podróż w tamte regiony. :)

      Usuń
  17. Po przeczytaniu Twojej recenzji widzę że stanowczo za rzadko sięgam po literaturę podróżniczą:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zawsze był mój konik czytelniczy, po prostu uwielbiam czytać o świecie i jego mieszkańcach, a jak jeszcze napisane w taki naturalny, szczery i ciekawy sposób to tym bardziej. :)

      Usuń
  18. Musze tę książkę przeczytać. Mam jeszcze bony do Sklepu Podróżnika - powinni mieć tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że książka tylko wzmocni apetyt na podróżowanie, i to wcale nie wielkim kosztem, tylko z ciekawością i inspiracją w sobie. :)

      Usuń
  19. Hmmm za kilka miesięcy lecę w tamte regiony świata, wszystko wskazywałoby na to że to lektura dla mnie. Okładka taka ładna :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo lubiłam książki podróżnicze :) Jestem wychowana na Tomku Wilmowskim :) przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem sympatycznej podróży z książką, tym bardziej, że wiesz, czego możesz się po niej spodziewać. :)

      Usuń
  21. Choć jestem zagorzałą fanką fantastyki, lubię też książki o podróżach :) Ta zdaje się być bardzo interesująca~~

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo takie podróżowanie, choćby za pośrednictwem innych, to też swego rodzaju fantastyka, prawda? ;)

      Usuń
  22. To coś dla mnie na zbliżające się długie wieczory :) dziękuję za relację i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  23. Chętnie bym przeczytała. Autor się nie chwalił, że będzie publikował ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Książka ciekawa, zwłaszcza że pisana przez prawdziwego podróżnika (który nie jeździ z ekipą filmową i nie rozbija się po 5* hotelach). Jedyne czego mi w recenzji brakuje to... ceny. Jak sam sprawdziłem książkę można dostać teraz za ok 25 zł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam odbywać takie czytelnicze podróże, pozwalają mi poznać świat z wielu perspektyw, a to dla mnie bardzo cenne. :)

      Usuń
  25. I to jest właśnie mój ukochany rodzaj literatury! Uwielbiam takie książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością wspaniale zaspakajają naszą podróżniczą ciekawość, później można dodać własne odczucia. :)

      Usuń
  26. Z chęcią sięgnę po taką lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie czytam książek podróżniczych, wolę oglądać programy podróżnicze i sama pozwiedzać i tworzyć własną historię. Przyjemnie czytało się twoją recenzję. Wciągnęło mnie bardzo ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze chętnie po nie sięgałam, dla zdobycia wiedzy, rozeznania czy uzupełnienia własnych spostrzeżeń. Najbardziej przeżywa się to, czego się samemu doświadczy, to naturalne, jednak kiedy nie można samemu podróżować tym bardziej cieszą takie ksiązki. :)

      Usuń
  28. Muszę ją mieć :) Uwielbiam literaturę podróżniczą :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Twoja recenzja jest tak napisana, że chętnie bym notowała z niej cytaty, zwłaszcza ten fragment, że spełniane małe marzenia napędzają realizację tych większych - genialne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mogę teraz podróżować po świecie, dlatego inspirują się podróżami innych, przeżywam je i bardzo mi to odpowiada. :)

      Usuń
  30. No jak Ty polecasz, to obowiązkowo, chociaż Brazylia to pieśń przyszłości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie, jak na razie, też, dlatego choć z pomocą książek się tam przenoszę. :)

      Usuń
  31. Uwielbiam czytać reportaże z podróży. A ponieważ niedługo znów ruszam w latynoskie rejony, ta lektura będzie jak znalazł :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Świetna recenzja. Uwielbiam literaturę podróżnicza. O tej książce jeszcze nie słyszałam, więc fajnie, że znalazłam coś nowego, chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo ostatnio pojawia się nowych propozycji czytelniczych z gatunku literatury podróżniczej, reportaży, po które też lubię sięgać. :) Inspirującego zaczytania! Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  33. Podoba mi się podsumowanie .." żeby poznać zakończenie podróży trzeba w nią wyruszyć" - genialne ..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ile z nas boi się podążyć za podróżniczymi marzeniami, odwlekając je w nieskończoność.

      Usuń
  34. Och, chciałabym nie tylko przeczytać książkę ale i pojechać kiedyś do Peru :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Mnie sie tez tak bardzo marzy Peru, chce jeszcze bardziej, kiedy widze takie ksiazki!

    OdpowiedzUsuń
  36. Czytałam tą książkę i również polecam :) Jeśli macie okazje kiedyś pójść na festiwal podróżniczy i Tony będzie przemawiał nie przegapcie tego :) ! Pełen pasji, zabawny, porywa i czytelnika i słuchacza:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak ja lubię takie porywające opowieści, ciekawe osobowości, ludzi z pasją. :)

      Usuń
  37. Jakoś zawsze wolę zwiedzać niż czytać o podróżach. Mam trochę awersji po przeczytaniu ksiazki Pawlikowskiej o Sri Lance. Tak mnie zniechecila, że załowałam tego, że kupilismy bilety. Twoja recenzja jest jednak zachecajaca... moze podejme kolejna probe powrotu do literatury podróżniczej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różne książki spotykam w gatunku literatury podróżniczej, czasem niewiele z nich wynoszę, ale najczęściej cieszę się z podróży, jakie dzięki nim odbywam po świecie. :)

      Usuń
  38. Otworzyłam ten wpis bo... dzisiaj poznałam w Katowicach fantastycznego Brazylijczyka! Tak bardzo chwalił Polskę, że teraz ja się muszę zreważnować i poczytać coś o Brazylii (inne kraje oczywiście będą plusem). Uwielbiam czytać o podróżach okiem zeykłych ludzi. Bez $$$ w kieszeni i bez zorganizowanej wycieczki. Takie opowieści są warte więcej niż przewodniki "co zjeść i gdzie iść". :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przewodniki są dobre na daną chwilę, zaś takie opowieści i wspomnienia raczą nas przed podróżami, ale i po ich odbyciu, cieszę się, kiedy napisane są z pasją i we wciągający stylu. :)

      Usuń
  39. Przeczytam :) może zdecyduję się na wyjazd ! :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Kolejna książka na długie zimowe wieczory :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo ciekawa recenzja,aż chce się kupić książkę i czytać. :-)

    OdpowiedzUsuń
  42. Książka czeka na półce :) Mam nadzieję, że w te wakacje uda mi się po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  43. lubię ksiazki non-fiction - fajnie się to zapowiada:)

    OdpowiedzUsuń
  44. Bardzo lubię książki podróżnicze, a ta dodatkowo przyciąga mnie swoim tytułem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podróżowanie za pośrednictwem książek też wiele może nas nauczyć o świecie. :) A tytuł natychmiast przyciągnął moją uwagę do książki. :)

      Usuń