poniedziałek, 25 lipca 2016

UMIERAJĄCY DANDYS Mari Jungstedt 201/2016

INSPEKTOR ANDERS KNUTAS tom 4

"Dwie sekundy. Wystarczyło tak mało, żeby go zmiażdżyć. Położyć kres jego życiu. Zaledwie dwie sekundy."

Kryminał wciąga gotlandzkim klimatem, ciekawą narracją, sympatycznymi bohaterami, ale przede wszystkim intrygującą fabułą. Po początkowym mocnym uderzeniu, brutalnym morderstwie na tle zabytkowej bramy starówki Visby, wydarzenia przybierają spokojny rytm, aż do kulminacji emocji i zdarzeń, wówczas wzbogacona sensacyjnymi elementami akcja staje się wyjątkowo dynamiczna. Zakończenie trudne do przewidzenia, mocno mylimy się w przypuszczeniach i domysłach dotyczących tożsamości mordercy. Autorce udaje się wielokrotnie zmylić czytelnika, zaskoczyć rozwinięciem sytuacji, kolejno wyłaniającymi się ciekawymi wątkami z przeszłości, doskonale wplatającymi się w trzymającą w napięciu intrygę. Bardzo dobra propozycja czytelnicza, szybko i swobodnie poruszamy się po kolejnych stronach powieści, kilka godzin satysfakcjonującej lektury kryminalnej.

Ciekawa otoczka postimpresjonistycznej sztuki, koncentracja fabuły wokół obrazu Nilsa Dardela zatytułowanego "Umierający dandys". Wędrujemy uliczkami stolicy Gotlandii, mijamy ruiny gotyckiego kościoła na starym rynku, odwiedzamy galerię współczesnej sztuki, sławny dom aukcyjny, ale również zaglądamy do mrocznych i ciemnych miejsc nocnego oblicza miasta. Zwiedzamy park Muramaris z jego klimatycznym domem, ogrodem i rzeźbami. Powieść Mari Jungstedt utrwalona dawny wygląd kompleksu, który niestety w 2013 roku uległ zniszczeniu podczas pożaru. W czwartym tomie cyklu przed gotlandzką policją bardzo trudne śledztwo. Nie wiadomo, kto i dlaczego dokonał brutalnego morderstwa Egona Wallina, właściciela znanej i cenionej galerii sztuki. Brakuje świadków, motywów, wskazówek, jakiegokolwiek punktu zaczepienia prowadzącego do rozwiązania sprawy. Ślepe tropy i powiązania rozchodzą się w różne strony, nie wskazują konkretnego kierunku detektywistycznych działań. Kumuluje się coraz więcej tajemnic i niewiadomych. Jakie wydarzenia pozwolą wyrwać śledztwo z martwego punktu? Czy morderstwo ma coś wspólnego z nielegalnym handlem sztuki, narkotykami, a może jego źródłem jest prywatna zemsta szaleńca? Dlaczego tak trudno poukładać wrażenia, posegregować fakty, odpowiednio dopasować do siebie elementy układanki?

"Niewidzialny" tom 1, "Niewypowiedziany" tom 2, "We własnym gronie" tom 3

5/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał

Data premiery: 05.05.2011

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Bellona. :)

30 komentarzy:

  1. Tematyka dość mroczna jak na kryminał przystało. Książka wydaje się być ciekawa tym bardziej, że zagadka jest trudna do rozszyfrowania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię takie klimatyczne kryminały, gdzie trzeba popracować szarymi komórkami. ;)

      Usuń
  2. Mroczny klimat i do tego jeszcze sztuka w tle trudna zagadka wydaje się to dobrą mieszanką a ja mam jakoś nastrój na taką książkę..n

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatycznie się w niej zaczytujemy, warto sięgnąć po tę serię. :)

      Usuń
  3. Brrr... mroczno ;) ale chyba z kryminałami jestem na bakier :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wakacje sprzyjają takim lekturom, chętnie zagospodarowuję wówczas nimi swój czas. :)

      Usuń
  4. Wydaję się być ciekawe. Kryminałów nie czytam, ale może kiedyś
    za bardzo długi czas się skuszę. Tymczasem zapraszam do mnie :D
    http://recenzumkomiksiarza.blogspot.com/2016/07/jedai-vs-sitch.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja bardzo chętnie sięgam po ten gatunek, świetnie się w nim odnajduję, pełen relaks. :)

      Usuń
  5. Obok Twoich recenzji nie sposób przejść obojętnie. :) Niby zasady podczas dzisiejszego "linkowania" obejmują trzy osoby, ja nie mogłam sobie odmówić, aby tu nie zajrzeć. Zawsze ciekawa propozycja, choć nieco mroczna, trzymająca w napięciu. Włos na głowie się jeży! :) Pozdrowienia. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa, tylko napędzają moją pasję czytania. :) Staram się przekazać moje wrażenia po przeczytaniu książek, tak na zachętę dla innych i na utrwalenie ich dla siebie. :)

      Usuń
  6. Tytuł intrygujący ;-) Ale książka raczej nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Hmmm, zaintrygowałaś mnie tymi gotlandzkimi klimatami, więc spytam męża czy by mu to odpowiadało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki tej serii zwiedziłam z mapą niemal już całą Gotlandię, uwielbiam kiedy książki dają nam taki dodatkowy bonus, z przyjemnością się wówczas w nich zaczytuję. :)

      Usuń
  8. Z chęcią bym przeczytała!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł jak najbardziej popieram. :) Zaczytania z dobrym kryminalnym pazurem! :)

      Usuń
  9. Bardzo dawno nie czytałam żadnego kryminału..może przyszła pora aby odświeżyć ten gatunek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto przeplatać różne gatunki literackie, mam wrażenie, że wówczas jeszcze więcej wyciągamy z książek. :)

      Usuń
  10. Lubię kryminały, które nie tylko opowiadają o morderstwie, zgonie itp, ale także o miasteczku, ludziach... nadają klimat całej zbrodni i okrucieństwu, wtedy lepiej czyta mi się takie książki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, intryga w głównej roli, ale w tle wiele wspaniałych informacji, tak lubię najbardziej. :) Dlatego tak chętnie sięgam m.in. także po kryminały historyczne. :)

      Usuń
  11. Bardzo zaintrygował mnie ten tytuł i lubię kryminały, więc kiedyś na pewno przeczytam tę książkę.
    Pozdrawiam cieplutko, Lunatyczka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem z niecierpliwością czekam na wrażenia po przeczytaniu, ciekawa jestem, czy i Ciebie, tak jak mnie, urzeknie ten wspaniały gotlandzki klimat. :)

      Usuń
  12. Dzień dobry. Nominowałam ten blog do akcji "Liebster Blog Award"
    Zapraszam po więcej informacji http://ksiazkolubna.blogspot.com/2016/07/liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie za nominację, jednak nie mam już czasu na takie akcje, zbyt bardzo jestem pochłonięta książkami. :)

      Usuń
  13. Odpowiedzi
    1. U mnie jesienią przeważają książki z psychologicznymi wątkami, lubię je bardzo i chętnie po nie sięgam. :)

      Usuń
  14. Myślę, że z chęcią sięgnę po całą serię.
    /Pozdrawiam,
    Szufladopółka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, jak najbardziej popieram pomysł, książki z tej serii mają swój niepowtarzalny klimat, autorka z lekkością wciąga czytelnika w fabułę, ciekawe postaci, a i w tomach mnóstwo urozmaiceń. :) Satysfakcjonującego zaczytania! :)

      Usuń