niedziela, 24 lipca 2016

SPOSÓB ŻYCIA. Z Pawłem Hertzem rozmawia Barbara N. Łopieńska 200/2016

"Właściwie nigdy niczego nie robiłem zawodowo. Robiłem zawsze to, co mi sprawiało przyjemność albo nie sprawiało zbyt dużej przykrości. I tak upłynęło moje życie."

Z przyjemnością zagłębiłam się w tę pasjonującą i inspirującą publikację, zawarte w niej przesłania skłaniają do intelektualnych wędrówek, powodują, że wiele ciekawego wynosi się z nich dla siebie. Przenosimy się do wojennych i powojennych czasów, ukazanych z indywidualnej perspektywy, obarczonych dramatycznymi wydarzeniami, naznaczonych specyficznym klimatem, wymagających wypracowania sposobu radzenia sobie z niełatwymi realiami. Bardzo ciekawe wspomnienia, interesujące spostrzeżenia i przenikliwe oceny rzeczywistości, wzmacniają nasze czytelnicze zainteresowanie i zaangażowanie. To niezwykle zajmujący sposób na poznanie i zachowanie pamięci o przedstawicielu ówczesnego pokolenia, uchwycenie i docenienie jego znaczącego wkładu w polską kulturę. Paweł Hertz, poeta, prozaik, tłumacz, edytor, fascynująca i barwna postać.

Publikacja rozpoczyna się swobodną rozmową o pasji do książek, literaturze i poezji, wypełniają ją ciekawe obserwacje, stwierdzenia i uwagi, wypowiadane przez osobę, która z racji ogromnej praktyki czytania i zdobytej wiedzy, potrafi celnie i trafnie wychwytywać wiele aspektów, dostrzegać niuanse i dokonywać intrygujących porównań. Idea na kompletowanie prywatnej biblioteki i klucz porządkowania jej zasobów, z pewnością wywrą na niejednym czytelniku wrażenie. Interesująco ukazane kształtowanie się osobowości Hertza od dzieciństwa i młodości. Liczne podróże zaspakajające ogromną ciekawość świata skoncentrowanego na europejskich tradycjach i kulturze. Niespokojne wojenne losy, pobyt w więzieniu i obozie, gdzie nastąpiło znacznie pełniejsze i głębsze zrozumienie siebie, a także wbrew przeciwnościom losu udało się zachować pogodne usposobienie, jako tarcza obronna wobec wszechobecnych dramatów i tragedii. Kompromisy uwarunkowane niełatwą społeczną i polityczną sytuacją w powojennej Polsce. Przebieg znajomości, przyjacielskie więzi, mentorzy i autorytety. Szukanie wolności w sobie, dokonywanie trudnych życiowych wyborów, ale także śmiałe spojrzenie na odmienne punkty widzenia i rozumienia świata.

Przyznam, że bardzo zaangażowałam się w zagadnienia poruszane w rozdziale poświęconym dojrzałemu wiekowi człowieka. Mądrość wynikająca z życiowych doświadczeń, właściwe zrozumienie nieuchronności upływu czasu, akceptacja przemijania i starzenia się, dostrzeganie bolączek samotności, a jednocześnie rozbudzanie drzemiących w człowieku oczekiwań i pragnień. Pojawiające się gdzieś na horyzoncie myśli o odchodzeniu, równolegle z oczekiwaniem satysfakcji z życia i pełnego spełnienia. Nie do końca wpasowanie we współczesne czasy, lecz z dużym szacunkiem, głębokim pojmowaniem nieuchronności zmian i ich wpływu na społeczeństwo. Polecam tę niezwykłą lekturę, odwołującą się pośrednio do naszych życiowych decyzji, postaw, zasad etycznych, moralnych i intelektualnych. Wyjątkowa rozmowa, szczera i prawdziwa, jakże różna od dzisiaj lansowanych norm, gdzie każdy musi być pierwszy i najważniejszy. A tu, na spokojnie, choć z emocjami, krytycznie, choć konstruktywnie, otwarcie, choć w eleganckim stylu. Tytuł publikacji potwierdza, że otrzymamy coś, co skłoni do refleksji, zainspiruje, pobudzi, nostalgicznie nastroi, warto po nią sięgnąć.

5/6 - koniecznie przeczytaj
biografia

Data premiery: 01.06.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Iskry. :)

46 komentarzy:

  1. Fajnie się czyta o ludziach, którzy nigdy nie robili niczego z przykrością ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na ile trzeba mieć w sobie tę wewnętrzną siłę, aby trwać przy takich postanowieniach. A może tego człowiek uczy się w miarę zdobywania doświadczeń życiowych? :)

      Usuń
  2. Jestem bardzo ciekawa, muszę sięgnąć, inspirująca, to ja lubię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biografie pozwalają nam zdystansować się nieco do naszych spraw, przyjrzeć się im w innym świetle, a właśnie to tak bardzo inspiruje. :)

      Usuń
  3. Już cytat z samego początku bardzo mnie zachęcił do książki. Paweł Hertz żył tak, jak wielu ludzi widzi sukces :) Świetne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W każdym życiu, także w tym związanym z sukcesem, zawsze znajdą się mroczne odcienie, tak już to wszystko jest poukładane. :)

      Usuń
  4. Uwielbiam czytać o ciekawych losach interesujących ludzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby każde życie jest interesujące, a jednak niektóre scenariusze życia wydają się nam bardziej wciągające, pobudzające naszą wyobraźnię, chęć odniesienia do własnych doświadczeń. :)

      Usuń
  5. Czuję się zachęcona. Szczególnie wprowadzającym cytatem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cytat wybrałam spośród wielu, tak na zachętę do ciekawej refleksji, wiele inspirujących rzeczy może z tego wyniknąć. :)

      Usuń
  6. Zachęcona. Podobają mi się twoje recenzje, bo są zwięzłe, wyłuskujesz co najważniejsze ....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się przekazać to, co najbardziej utkwiło we mnie po przeczytaniu książki, nie tylko, aby dzielić się swoimi wrażeniami, ale również, aby je utrwalić. Często wracam do książek i bardzo lubię porównywać swoje odczucia z biegiem lat. :)

      Usuń
  7. bardzo podoba mi się ten cytat, bo mam dokładnie tak samo - to, co robię, robię z pasji, a w wyuczonych zawodach nigdy nie pracowałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, że tak można? :) Tak naprawdę nic, tylko my sami, nas nie ogranicza. :)

      Usuń
  8. Inspirująca biografia. Z chęcią przeczytam. Rozdział poświęcony dojrzalemu wiekowi człowieka i mnie pewnie mocno zainteresuje:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozdział bardzo podszedł pod moje obecne wycieczki intelektualne, naturalnym jest, że wcześniej czy później każdy z nas zmaga się z zagadnieniami w nim poruszanymi, na mnie właśnie padło teraz. :)

      Usuń
  9. Podoba mi się cytat otwierający recenzję. Podobno, jak się lubi swoją pracę, to to nie jest już praca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się całkowicie, słowo praca kojarzy się z przymusem i czymś niekoniecznie przez nas lubianym, zaś działanie z pasją i otrzymywanie za to gratyfikacje finansowe, niewątpliwie lepiej brzmi. :)

      Usuń
  10. Nie za bardzo lubię biografie, jednakże pan Hertz wydaje się ciekawym człowiekiem. Oczywiście ogromne wrażenie zrobiła na mnie wiadomość, iż biografia jest o książkach, literaturze.
    Niesamowite też jest to, jacy ludzie z przeszłości byli utalentowani.
    Możliwe, że ta biografia jest zdecydowanie inna on tych, które czytałam.
    W przyszłości spróbuję po nią sięgnąć.
    Pozdrawiam. Natalia z bloga bookparadisebynatalia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W młodości niezbyt chętnie sięgałam po biografie, nie potrafiłam nawiązać z nimi wspólnego porozumienia, wiele rzeczy nie dostrzegałam, wiele mi umykało. A teraz tak chętnie się w nich zaczytuję, szukam analogii do własnego życia, pragnień, marzeń. Czerpię dużo dla siebie z takich publikacji. :)

      Usuń
  11. Będę musiała rozważyć przeczytanie tej książki. Teraz, latem, raczej się za nią nie zabiorę bo szukam czegoś z humorem, lekkiego i czegoś nieskłaniającego do refleksji. Ale może potem się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie lato sprzyja lżejszym gatunkom literackim, jednak i tak staram się coś ambitniejszego przemycić między nimi. Powiedziałabym, że nawet dłużej towarzyszą mi przemyślenia po ich przeczytaniu. :)

      Usuń
  12. Myślę, że odłożę tą lekturę na zimowe dni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęca, bo lektura zdecydowanie warta zapoznania się z nią, zwłaszcza dla osób, które lubią dużo czytać. :)

      Usuń
  13. poeta, tłumacz, to wiele tłumaczy...pasja jest bardzo cenna w życiu i to świetnie móc właśnie na niej spędzać dni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrząc z perspektywy czasu zawsze kierowałam się w działaniach pasją, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym, ale i tak mnóstwo z nich nie do końca miałam okazję przeprowadzić. Może to i lepiej, dzięki temu wciąż mam w sobie nadzieję i radość z podążania za nimi. :)

      Usuń
  14. Rzadko sięgam po biografie, niestety tym razem spasuję :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Biografie to nie jest coś co lubię ale biografia, czasy wojenne i powojenne to jest to co lubię, postaram się sięgnąć jak znajdę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością warto po nią sięgnąć, na mnie zrobiła bardzo dobre wrażenie. :)

      Usuń
  16. może i ja się na nią skuszę... biografie to ciekawy materiał nie tylko ze względu na historię danego człowieka, ale także z punktu widzenia warsztatu i redakcji. Wbrew pozorom napisanie dobrej biografii wcale nie jest takie proste :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, trudna sztuka, ale dzięki temu przy udanej publikacji mocna satysfakcja czytelnicza. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  17. Już po tym pierwszym cytacie ma się pewność, że jest to człowiek spełniony. A tacy właśnie są najciekawsi. Dlatego chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy z nas podąża za tym spełnieniem, bardziej lub mniej świadomie, inspiruje nas, kiedy możemy poznać, jak robią to inni. :) Czekam na Twoje wrażenia po przeczytaniu biografii. :)

      Usuń
  18. koniecznie musze przeczytac,dzieki za polecenie! pozdrawiam :)
    https://subiektywnieoliteraturze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Lubię książki, w których sporo mówi się o samej literaturze. To zawsze zachęca mnie do sięgania po kolejne pozycje i nie robienia sobie przerwy w czytaniu. Bo zarówno czytanie, jak i przerwy wciągają niemiłosiernie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, coś w tym jest. :) Też bardzo chętnie sięgam po tego typu książki, wprowadzają mnie w taki ciekawy nastrój, trochę nostalgiczny, i trochę refleksyjny. :)

      Usuń
  20. Uważam, że warto czytać nawet te książki napisane kilkanaście lat temu, nie mówiąc już o książkach pisanych przez autorów pokolenie wzwyż. Zawsze to jakieś inne wartości z których czerpiemy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się jak najwięcej słuchać głosów przeszłych pokoleń, czerpać mądrość z ich doświadczeń życiowych, inspiracje z przemyśleń czy opinii. Bardzo ciekawa propozycja czytelnicza. :)

      Usuń
  21. Bardzo ciekawy wpis. Chętnie będę wracać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam serdecznie, to tylko wzmacnia moją pasję czytania. :)

      Usuń
  22. Chyba muszę czytać coś poza fikcją:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę bardzo wiele można wyciągnąć z takich książek dla siebie. :)

      Usuń
  23. nie miałam jeszcze okazji przeczytac, ale zapowiada się ciekawie.
    dojrzewanie człowieka i czas przemijania to trudny temat, ale wymusza w nas jakąś taka refleksję nad życiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś ten temat był mi bardzo odległy, a teraz z przyjemnością i wielkim zainteresowaniem po niego sięgam, każdy wiek ma swoje prawa, najważniejsze to chcieć się rozwijać i podążać za swoimi pragnieniami. :)

      Usuń