wtorek, 19 lipca 2016

MECHANICZNY Ian Tregillis 196/2016

[PRZEDPREMIEROWO]

WOJNY ALCHEMICZNE tom 1

"Na równi z bolesnym poczuciem winy i strachem dręczył go niewysłowiony wstyd, że był produktem wytworzonym przez umysły zdolne do tak skrajnego zła."

Bardzo ciekawa propozycja czytelnicza, inna klimatycznie niż większość czytanych przeze mnie powieści z gatunku fantasy. Intrygująca fabuła osadzona w technicznej otoczce, ciekawa koncepcja świata podzielonego na prawdziwych ludzi, z krwi i kości, oraz na mechanicznych, napędzanych alchemią i pełniących służebne funkcje. Intrygujące postaci alchemików, horologów, nakręcaczy, zegarmistrzów, klakierów. Pojawiają się interesujące i inspirujące do rozmyślań zagadnienia natury duszy, egzystencji, wolnej woli, samostanowienia, możliwości odmowy, wyboru własnej ścieżki, snucia własnych myśli, mówienia własnymi słowami. Również aspekt odbierania empatii, współczucia, tworzenia priorytetów, ustalania hierarchii, nabywania umiejętności oszukiwania i kłamania. Wszystko w odniesieniu do człowieka i maszyn wytwarzanych na jego podobieństwo. Zajmujący świat, napędzany technologicznym wyścigiem, w którym toczy się walka o militarną przewagę, władzę, bogactwo, podzielony na różne narody, idee, religie, warstwy społeczne. Tajemnice, sekrety, skrywana wiedza, tajna technologia, szpiedzy, polityczna gra, elitarne dowództwo, mechaniczna armia, żołnierze, naukowcy i ich eksperymenty. Wszechobecny czas, zegary, odmierzanie, tykanie. Kuźnia, metale, substancje chemiczne. I ściśle określony priorytet geasów wymagających bezwzględnego poddaństwa.

Wolna Wola jako nieobecność przymusu, jego zanik przynoszący wyzwolenie, tak bardzo pożądana przez Jaxa, maszynę sto osiemnaście lat temu wykutą w kuźni przez człowieka, niewolniczo podporządkowaną przydzielonemu panu. Pewnego dnia, za sprawą przypadku, na nie do końca jasnych zasadach, spełnia się jego marzenie wolności, jednak obarczone jest wielkim niebezpieczeństwem. W jakim stopniu można w przypadku maszyn mówić o zagrożeniu życia czy odebraniu osobowości, a może traktować to w kategoriach unicestwienia, rozebrania na drobne części, przetopienia? Komu tak naprawdę służy Jax, Holendrom, którzy powołali do życia mechaniczną armię i stworzyli supermocarstwo, czy też Francuzom, broniącym przekonań o prawie do wolności, zarówno ludzi, jak i maszyn? Drugi wyjątkowo ciekawy bohater powieści to Berenice Charlotte de Mornay, nosząca tytuł Talleyranda, francuska hrabina, za wszelką cenę poszukująca naukowych odpowiedzi na pytania dotyczące sposobu funkcjonowania klakierów, ich mechanizmów i możliwości przeprogramowania. I jeszcze pastor Luuk Visser, niezwykle intrygująca postać, pełna tajemnic, obarczona dramatycznymi doświadczeniami, przechowująca niezwykle cenny przedmiot mogący zmienić bieg historii. Powieść fascynująco wciąga, zaciekawia wykreowanym z dbałością o szczegóły światem, intrygującymi koncepcjami, nietuzinkowymi bohaterami, wielowątkowością, spójną wizją, świetnie budowanym napięciem i dynamiczną akcją. Z niecierpliwością czekam na drugi tom tej steampunkowej przygody.

5/6 - koniecznie przeczytaj
fantastyka

Data premiery: 20.07.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu SQN. :)

39 komentarzy:

  1. Aww! Uwielbiam fantastykę, a ta książka zapowiada się mega *-*

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi tajemniczo i intrygująco :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam wrażenie, że na rynku coraz więcej pozycji, w których prezentuje się relacje ludzie-roboty, pewnie pisarze chcą podążać z duchem czasu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To naukowe i zarazem etyczne zagadnienie zawsze ludzi inspirowało i ciekawiło. :)

      Usuń
  4. Rzadko sięgam po fantasy, ale tą pozycją mnie zaciekawiłaś ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Intrygująca. Koniecznie muszę przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobra rozrywka czytelnicza, sympatycznego relaksu z książką w ręku! :)

      Usuń
  6. Widziałam ją w zapowiedziach i zastanawiałam się, czy nie sięgnąć. Jak czytam warto:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie, interesująca przygoda czytelnicza, troszkę inna od dotychczasowych, a dzięki temu mocno wciągająca. :)

      Usuń
  7. Kupię mężowi, bo niedługo ma imieniny ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Odpowiedzi
    1. Dla mnie też nie zupełnie nie mój klimat, chociażby ze względu na te maszyny i taką kreację świata. Mimo to super, że coś innego niż zazwyczaj.

      Usuń
    2. Świetnie, że w literaturze mamy taki wybór, każdy znajdzie w niej coś dla siebie, a gusta się zmieniają. :)

      Usuń
    3. Uwielbiam zaglądać do wielu gatunków, mam wrażenie, że dzięki temu moje czytelnictwo jest bogatsze. :)

      Usuń
  9. Hej! Nominowałam Cię do LBA! :)
    http://strefadobrychksiazek.blogspot.com/2016/07/liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za nominację. :) Niestety, każdą wolną chwilę przeznaczam na czytanie i nie mam już czasu na takie zabawy, ale za to chętnie podczytuję u innych. :)

      Usuń
  10. tak tak tak tak chce przeczytac :D pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem czekam na wrażenia po przeczytaniu książki, wiele refleksji się nasuwa w trakcie śledzenia fabuły. :)

      Usuń
  11. Fantastyka to coś dla mnie :) Już sama okładka bardzo mnie zachęca.
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fantastyka też zajmuje w moim czytelniczym sercu szczególne miejsce, a pomyśleć, że kiedy od niej uciekałam. :)

      Usuń
  12. Tym razem zupełnie nie mój temat :) A jednak skoro książka jest tak dobra, wezmę ją pod uwagę, kiedy będę szukać czegoś całkowicie odmiennego aniżeli dotychczas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobra propozycja czytelnicza, warto wziąć ją pod uwagę. :)

      Usuń
  13. Nie znam tej książki, ale jakoś mnie nie zainteresowała. Wolę obecnie inny gatunek literacki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytamy to, na co aktualnie mamy chęć, czego potrzebujemy, co pasuje do naszego nastroju, i o to właśnie chodzi. :)

      Usuń
  14. O kurde, coś takiego to bym chętnie przeczytała !! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zastanawiać się i od razu sięgnąć po książkę, jak dla mnie bardzo dobra propozycja czytelnicza, świetnie się w niej odnalazłam, choć początkowo miałam pewne obawy. :)

      Usuń
  15. Dopiero dziś rano dowiedziałam się o tej książce i bardzo chiałam ją przeczytać, jednak ty zaciekawiłaś mnie jeszcze bardziej :)
    pomiedzy-wersami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapowiada się świetny cykl, z niecierpliwością wyczekuję kolejnego tomu. :) Fantastycznego zaczytania! :)

      Usuń
  16. Klimat bardzo ciekawy. Zapisuję do poczytania na później

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Intrygujący pomysł i wciągająca narracja, warto odnotować tytuł. :)

      Usuń
  17. Lubię fantastykę, więc kto wie.. brzmi intrygująco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrze się czyta, pomimo "mechanicznego" klimatu, natychmiast świetnie się w tym świecie odnajdujemy, powieść napisana atrakcyjnym stylem. :)

      Usuń
  18. Zachęciłaś mnie do przeczytania tej książki. Dawno nie miałem w rękach pozycji, która by poruszała temat wolnej woli i egzystencji. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A w tej książce znajdziesz tego dużo, przemyślenia w naturalny sposób nas wypełniają podczas jej czytania, właśnie ten wątek najbardziej mnie przekonał do sięgnięcia po tę powieść. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  19. mechaniczny gdzieś mi już mignął, ale niestety nie miałam okazji czytać

    OdpowiedzUsuń