poniedziałek, 4 maja 2020

ZIEMIA PRZEKLĘTA Juan Francisco Ferrándiz

"To była marchia - miejsce, gdzie ludzkie losy były nagle przerywane i nikt nie pytał dlaczego." 

Średniowiecze nie należy do moich ulubionych epok, lecz czasami daję się skusić na jego mroczne i ponure klimaty. Zastanawiałam się, czy ziemia ogarnięta przekleństwami będzie potrafiła przyciągnąć, ale niepotrzebnie się obawiałam, fantastycznie się po niej poruszałam. Powieść mocno rozbudowana, uwzględniająca różnorodnych bohaterów, ciekawie i wyraziście sportretowanych, z przyjemnością śledziłam zagmatwane losy. Juan Francisco Ferrándiz postawił na balans między mocnymi męskimi i silnymi kobiecymi postaciami, oferującymi coś szczególnego, potrafiącymi zaskoczyć, z każdą częścią książki podlegającymi metamorfozie. Mieszanka rozmaitych odcieni mniej lub bardziej świadomych decyzji, sprzyjających lub nie splotów okoliczności, uśmiechów dobrego lub żartów złośliwego losu. Przypuszczałam, dokąd zmierza przeznaczenie, jednak nie byłam pewna finalnej odsłony. Miłość kontrastowała z nienawiścią, oddanie ze zdradą, obietnica z zemstą, a harmonia z walką. Zgrabne zrównoważenie zwrotów akcji, intrygujących incydentów, przekonujących dialogów, opisów wiele wnoszących do tła, z ujęć społecznych i politycznych, miast i kraju. Delikatne magiczne nuty wypływające z dawnych wierzeń, legend i pogańskich rytuałów, blasków i cieni rycerstwa, oraz światła i mroku chrześcijaństwa.

Poruszałam się na osi dwudziestu lat drugiej połowy dziewiątego wieku. Autor sukcesywnie przesuwał suwak czasu, skakał co kilka lat, a jednak miałam wrażenie ciągłości. To zasługa dobrze przemyślanego scenariusza i oprawy wizji dawnego świata. Przyglądałam się, jak zmienne koleje upadku i odrodzenia przeplatały historię Barcelony, jak wiele wydarzeń miało miejsce, niespokojnych i gwałtownych, niebezpiecznych i zatrważających, zmąconych i zgaszonych, w biedzie i rozpaczy, w agonii i zniszczeniu, w odbudowie i rozkwicie, w szczęściu i spełnieniu. Żyłam nie tylko licznymi i zajmującymi przygodami bohaterów, ale także tym, co niezwykłego i przełomowego przytrafiało się stolicy Marchii Hiszpańskiej. Rewelacyjnie przetykały się fakty z fikcją, płynne zazębiały, zlewały w uroczą całość. Czułam, że przeniosłam się do średniowiecznej epoki zyskując relaks i wiedzę. Niepewna, ponura, pełna nieszczęść i spisków przeszłość, ale też przybierająca na sile nadzieja, odwaga i determinacja. Książka wywołała bardzo dobre wrażenie, wygodnie się odnalazłam, miło spędziłam czas. Zagłębiałam się w niczym atrakcyjnie nakręcony serial historyczny. Warto wygospodarować czas i uwzględnić ją w planach czytelniczych.

5/6 - koniecznie przeczytaj
powieść historyczna, 758 stron, premiera 29.01.2020 (2018), tłumaczenie Ewa Morycińska-Dzius
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.

47 komentarzy:

  1. Świetnie jeśli autor potrafi stworzyć wyraziste, różnorodne postacie. Myślę, że jest to szczególnie ważne w powieści historycznej. Nigdy nie słyszałam ani o tym autorze, ani o książce, ale brzmi interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja lubię średniowiecze - to chyba moja ulubiona epoka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. książka dla mnie, uwielbiam takie klimaty, jeszcze jak jest tam Barcelona to już całkiem <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka nie dla mnie. Jakoś średniowiecze nigdy nie trafiało do mnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam tak samo. Inne epoki jak najbardziej tak, ale Średniowiecze? Nawet filmu oglądało mi się strasznie trudno. Myślę jednak,że powieść znajdzie swoich fanów.

      Usuń
  5. Średniowiecze to jedyna epoka, która zawsze jest dla mnie dziwna i mniej zrozumiała niż reszta. Jednak z wielką chęcią spróbuję przeczytać tą książę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Po powieść historyczną sięgam niezwykle rzadko.

    OdpowiedzUsuń
  7. Powieści historyczne jak najbardziej lubię czytać ale wtedy dużą uwagę zwracam właśnie na tło, myślę że tutaj będę usatysfakcjonowana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak! Powieść historyczna musi mieć dobrze zarysowane tło.

      Usuń
  8. Świetnie, że się odnalazłaś w tej książce. Ciekawa jestem jakby było ze mną?

    OdpowiedzUsuń
  9. Skoro polecasz, może i ja się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wędrówki po kuchni4 maja 2020 23:54

    Lubię książki i filmy w których akcja toczy się w średniowieczu

    OdpowiedzUsuń
  11. Rzadko sięgam po książki historyczne, ale zazwyczaj okazują się zaskakująco dobre i interesujące. Myślę, że ten tytuł przypadłby mi do gustu, tym bardziej że średniowiecze zawsze wydawało mi się epoką pełną mroku i sekretów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, średniowiecze było ciekawą epoką.

      Usuń
  12. Lubię średniowiecze więc chyba sięgnę po tę powieść.

    OdpowiedzUsuń
  13. Historyczne książki nie przemawiają do mnie, mam do nich uraz przez nauczyciela w szkole średniej. Jednak mój mąż teść uwielbia tego typu książki, jeśli nie zapomnę to mu o niej powiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im więcej powieści historycznych czytam tym bardziej utwierdzam się w.przekonaniu że powinny zastąpić podręczniki, napewno byłoby to bardziej interesujące

      Usuń
  14. Brzmi całkiem fajnie. Lubię historię, więc może kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Średniowiecze nie jest lubiana przeze mnie epoką. Książki, których akcja rozgrywa się w tym czasie, strasznie mi się dłużą i nie potrafią zainteresować. Tym razem nie jest to tytuł dla mnie, jednak miło było przeczytać kolejną Twoją opinię na temat książki, o której nie słyszałam wcześniej.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawa ta recenzja, uczyłam się dużo historii w swoim życiu, więc może tę książkę przypomnę sobie klimaty średniowiecza i jego mrocznych stron.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie znam książek tego autora i raczej się nie poznamy, bo to nie moje klimaty ;p Ja stawiam na #czytampolskichautorów ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo lubię takie książki. Przyjemnie się je czyta.

    OdpowiedzUsuń
  19. Taka trochę historyczna książka. Czasem i takie lubię czytać, ale najbardziej lubię czytać o Anglii z połowy XX w.

    OdpowiedzUsuń
  20. Myślałam, że ta książka to coś genialnego, widziałam ją gdzies i zastanawiałam sie nad przeczytaniem.

    OdpowiedzUsuń
  21. Już od jakiegoś czasu mam ochotę przeczytać tę książkę:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Od czasu do czasu lubię książki z historią poczytać. Aczkolwiek pomimo tak ciekawie opisanej recenzji, raczej odpuszczę sobie tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Mężowi zamówiłam, historyk to będzie czytał z ciekawością

    OdpowiedzUsuń
  24. Niestety nie lubię książek historycznych ale Twój opis jak zawsze super 🤭

    OdpowiedzUsuń
  25. Akcja toczy się w średniowieczu, więc może być całkiem ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  26. Swego czasu lubiłam średniowieczne klimaty, ale zraziłam się do kilku pozycji. Może ta książka to dobra okazja, żeby wrócić do czytania o tej tematyce?

    OdpowiedzUsuń
  27. A ja lubię ten okres, bardzo mnie ciekawi jak wyglądało życie w tamtych czasach. Uwielbiam też wszystko co związane z Wikingami.

    OdpowiedzUsuń
  28. Hm.... wygląda na bardzo ciekawą historię...

    OdpowiedzUsuń
  29. Zdecydowanie to książka dla mnie bo uwielbiam taką tematykę. Bardzo dobra recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ja pewnie bym nie podołała, ale myślę, że mojej mamie mogłaby się ta pozycja spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  31. Obawiam się, że to nie jest książka dla mnie, ale najważniejsze, że Tobie się podobała. :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie jestem fanką opowieści historycznych - średniowiecze - zupełnie nie moje klimaty. Moja siostra z pewnością zainteresuje się tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  33. Średniowiecze to zdecydowanie nie mój klimat. :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Chętnie czytam książki historyczne, średniowiecze też może być...

    OdpowiedzUsuń
  35. Zdarza nam się mieć swoje ulubione epoki w dziejach ludzkości, przez co czujemy pewną niechęć do czegoś, co w naszych oczach nie wygląda dobrze. Widzę jednak, iż zostałaś pozytywnie zaskoczona, dzięki czemu lektura okazała się wielką przyjemnością. Jak widać, nie warto kręcić nosem, bo może ominąć nas coś niesamowitego (i mówi to ta, co unika wiele gatunków... ^^). ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Niestety czas i miejsce akcji sprawia, że wnioskuję, iż to książka nie w moim guście :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo przyciągający tytuł, a i epoka historyczna jak najbardziej dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Mam w planach. Jestem więcej niż pewna, że będę zadowolona. Tym bardziej, że Ty polecasz.

    OdpowiedzUsuń
  39. Zapisuję na swoją listę :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Mam w planach ją przeczytać, mam nadzieję, że się nie zawiodę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo ciekawa recenzja książki !

    OdpowiedzUsuń
  42. Ciekawi mnie postać autora jak i fabuła książki, zapisuję więc na liście, ku pamięci :)

    OdpowiedzUsuń