poniedziałek, 25 maja 2020

BEZDROŻA Arne Dahl

SAM BERGER I MOLLY BLOM tom 2

"Można się zastanawiać, czy ze wszystkich milionów gatunków zwierząt to nie my dzierżymy palmę pierwszeństwa, jeśli chodzi o nieludzkość."

Pierwszy tom wywarł na mnie ogromne wrażenie, przy drugim też bawiłam się mocno i satysfakcjonująco. Powieść charakteryzuje specyficzny i nietuzinkowy klimat mroku, frapujących niedopowiedzeń i zamglonych obrazów. Arne Dahl rewelacyjnie przykuwa uwagę do stron książki, umiejętnie sprawia, że wyobraźnia działa na najwyższych obrotach, za nic nie chce się wychodzić z ciągu snucia domysłów i przypuszczeń, jak bardzo byłyby szalone, to i tak nie w pełni dorównują pomysłowości autora. Nic nie jest takim, jaim się wydaje, śledzimy główny trzon scenariusza zdarzeń, podlegający wyjątkowo zaskakującym zwrotom akcji, jednocześnie zagłębiamy się w wyłaniające się z ciemności warstwy zagmatwanych tajemnic, kłamstw i manipulacji.

Szczególny styl narracji sprawia, że wszystko spowija gęsta śnieżna zasłona zadziwiających incydentów, wyjątkowo trudno przebić się przez mroźne oblicze mordercy, poznać nie tylko jego oficjalne motywy, ale przede wszystkim skrywane pobudki. W zamieci ściśle powiązanych ludzkich losów, początkowo do głosu dochodzą niewyraźne rozbrzmiewające echa przeszłości, z czasem przekształcają się w przerażająco wybrzmiewającą melodię szaleństwa i obsesji. Trzeba uważnie wsłuchiwać się w różnorodne barwy rozpisane dla bohaterów, pojedyncze słowa okazują się wskazówkami, zaś przypadkowe frazy podpowiedziami, w procesie docierania do prawdy. Atrakcyjne osobowości kluczowych postaci i ciekawe rysy drugorzędnych charakterów, stanowią rytm zagadki kryminalnej, zaś takty rozpisane są przez elementy cechujące gatunek thrillera.

Nie ma opcji, aby zabierać się za drugą odsłonę serii bez znajomości pierwszej, są tak mocno ze sobą powiązane, że rozerwanie wspólnych nici okazałoby się błędem. Trzeba od początku być w historii, aby w pełni cieszyć się poznawaniem, pozwolić akcji rozwinąć się we właściwym tempie, dać bohaterom odpowiedni czas na podejmowanie trudnych decyzji i brzemiennych w skutki działań. Zatem świadomie nie zdradzam nawet drobnych informacji dotyczących fabuły, niezbędne wskazówki zawarłam przy opisywaniu spotkania z "Pustkowiami". Z niecierpliwością wyczekuję możliwości zanurzenia się w trzecim tomie, na tak porywające i ekscytujące książki zawsze znajdę czas, wyjątkowo przyjemnie się je przeżywa, wciągają maksymalnie.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał, 398 stron, premiera 14.03.2018 (2017), tłumaczenie Maciej Muszalski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

22 komentarze:

  1. Lubię serie i powiązane ze sobą książki,
    jak kryminał to może być do przeczytania :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytam te recenzje i polecajki, a potem tylko zamawiam kolejne książki :D Ostatnio otworzyłam się na nowo na inne gatunki niż fantastyka, dlatego jestem ciekawa różnych książek do mojej biblioteczki ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam już na półce na Legimi obie części. Mam nadzieję, że uda mi się niebawem sięgnąć chociaż po pierwszą część.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, skoro jest na Legimi to możliwe, że i ja się kiedyś skuszę.

      Usuń
  4. Sam tytuł już inspiruje i przyciąga. Czasem tak jest w przypadku książek. :) Ale nie czytałam pierwszej części, choć też ma przyciągającą nazwę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Znów bardzo podoba mi się wybrany przez Ciebie cytat. Dosadny i myślę, że niestety w punkt... To człowiek zdolny jest do największych okrucieństw.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam w życiu żadnej książki tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. To najpierw musiałabym przeczytać pierwszy tom!

    OdpowiedzUsuń
  8. W takim razie nie pozostaje nic innego, jak zacząć czytać od początku.

    OdpowiedzUsuń
  9. W ogóle nie miałam okazji czytać nic tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow, ale mnie zachęciłaś, zapisuję do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Chciałabym się przełamać i częściej sięgać po literaturę tego typu, ale wciąż nie do końca potrafię. Po tę serię raczej w najbliższej przyszłości nie sięgnę...

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam "Pustkowia", zrobiły na mnie piorunujące wrażenie. Jestem pewna, że i w przypadku "Bezdroży" nie byłabym rozczarowana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze z kolei nie czytałam nic tego autora. Kiedyś więc pewnie skuszę się na jakąś jego powieść.

      Usuń
  13. Narobiłaś mi ochotę na przeczytanie tej książki, zaciekawiłaś mnie pierwszym i drugim tomem :)

    OdpowiedzUsuń
  14. w takim razie faktycznie musze zacząć od jedynki :) zainteresowałaś mnie tą propozycją

    OdpowiedzUsuń
  15. chyba najlepiej by było pojechać do Ciebie i słuchać jak czytać ;-) bo okazuje się, ze nawet kryminały mogą być ciekawe :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Najpierw muszę przeczytać pierwszy tom, aby nie uronić żadnego ważnego szczegółu z tej intrygującej serii. Lubię klimatyczne i mroczne powieści, na samą myśl o nich już czuję podekscytowanie, co to będzie jak zacznę czytać... ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. ta książka wzbudziła we mnie zainteresowanie, uwielbiam czytać kryminały, które trzymają w napięciu

    OdpowiedzUsuń
  18. Ostatnio przeprosiłam się z tym gatunkiem, więc chętnie zapoznam się z tytułem :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Aż się boję takich zbyt wciągających książek, potrafię zarwać nockę a niestety dzieci rano wstają, nie ma zmiłuj ��

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie znałam wcześniej tego autora, jednakże książka bardzo ciekawa :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń