niedziela, 10 maja 2020

RYTUAŁY WODY Eva García Sáenz de Urturi

TRYLOGIA BIAŁEGO MIASTA tom 2

"Życie potrafiło być piękne, kiedy nie upierało się, żeby być złośliwe."

Pierwszy tom ("Cisza białego miasta") spodobał mi się, z entuzjazmem mknęłam po jego stronach. Podobne odczucia zgromadziłam w ramach poznawania drugiego - "Rytuałów wody". Wkręciłam się w specyficzny, acz uwodzicielski, klimat powieści, owiany celtyckimi wierzeniami i legendami, wprowadzający elementy czarnej magii i dawnych obrzędów. Wyróżniający się element, podany w atrakcyjnej formie. Na plus zaliczam też umiejętne zrównoważenie intryg wokół kluczowych postaci, zarówno od strony zawodowej, jak i prywatnej. Ciekawie przeplatały się te dwie sfery, zadbano, aby ich spoiwa zabrzmiały harmonijnie i logicznie. Bohaterowie potrafili wielokrotnie zaskoczyć, prezentowali niepowtarzalne osobowości, różnorodne postawy i frapujące zachowania. Wydawali się bliscy, jednocześnie nie odkrywali wszystkich kart, wyczuwałam tajemnice i sekrety gromadzące się wokół ich losów, wyczekiwałam kolejnych odsłon z ich udziałem. Sporo zapętlenia incydentów, sensacyjnych barw i nut thrillera, choć nie miały intensywnego przełożenia na napięcie. Tytuł zapewnił kilka godzin przyjemnego i zajmującego zaczytania, warto uwzględnić w planach, dobra kontynuacja. 

Małomiasteczkowy klimat, ale nie przytłacza, bardziej wprowadza rutynę do codzienności, lecz, jak wskazuje scenariusz zdarzeń, potrafi się w nim wiele dziać, także z mega mrocznej strony. Vitoria, serce Kraju Basków, niedawno ciężko doświadczona przez serię podwójnych morderstw, znów musi zmierzyć się z czarnymi mocami. W górach ginie ciężarna kobieta, ułożenie ciała ofiary wskazuje na reżyserskie odtworzenie neopogańskiego kultu ceremonii potrójnej śmierci. Co gorsze, spirala przemocy zaczyna nakręcać się, natomiast skąpe ślady nie pozwalają śledztwu rozwinąć się, brakuje motywu, profilu mordercy, ciężko przewidzieć następny krok oprawcy. W akcję wkracza Unai López de Ayala, inspektor wydziału kryminalnego, specjalista profilowania, wzywany do dochodzeń z udziałem seryjnych morderców, gwałcicieli i recydywistów, ale też jako świadek pokrytych długim cieniem wydarzeń sprzed dwudziestu lat. Interesująco wykreowana postać, z tragicznymi elementami przeszłości, zadziornym charakterem i buntowniczą duszą. Partnerką w śledztwie jest ambitna i wytrwała Estibaliz Ruiz de Gauma, tym razem znacznie lepiej sportretowana. Liczne warstwy sekretów ukrywają i skazują na przemilczenie wiele faktów. Kiedy wydaje się, że chwytamy linę przybliżającą do brzegu prawdy, wielka fala niedopowiedzeń i kłamstw odciąga od właściwego brzegu. Po pewnym czasie czujemy się niepewni w snuciu domysłów i skołowani nagłymi zwrotami akcji, a to wyczekiwane odczucia w kryminalne.

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał, 544 strony, premiera 30.10.2019 (2017), tłumaczenie Katarzyna Okrasko
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

43 komentarze:

  1. Nie wiem czy ta magia i obrzędy do końca do mnie przemawiają

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie przepadam za takimi klimatami

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie lubię tego typu książek ale recenzja zachęca żeby zmienić zdanie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie też o tym myślę.

      Usuń
    2. Recenzje są bardzo dobre, czasami mam wrażenie,że lepsze od książek :-)

      Usuń
    3. Całą serię mam w dalszych planach.

      Usuń
    4. Coś w tym jest, ale nas będzie zapewne bardzo trudno przekonać do tego typu literatury.

      Usuń
  4. Ten tytuł mam od dłuższego czasu na liście książek do przeczytania. Gdy otworzą biblioteki od razu wypożyczę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam tę serię na oku już od dłuższego czasu.

      Usuń
  5. Mam już za sobą całą trylogię i widziałam już nawet ekranizację pierwszej części. Mam nadzieję, że zekranizują również dwie kolejne ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Głośno było o tej książce. Nawet się nad nią zastanawiałam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nimi lekka rutyna, a jednak coś się dzieje...

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny klimmat bardzo kojarzy mi się z wiedzminem

    OdpowiedzUsuń
  9. Dużo ostatnio U Ciebie kryminałów, ten na pewno przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  10. Zaintrygowałas mnie. Dość ciekawie to brzmi

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytam bardzo wiele książek, jednak na taką jeszcze nie trafiłam. Jest wyjątkowa i na pewno zaciekawiłaby wielu fanów tego gatunku. Do mnie niestety jakoś ta magia nie trafia, choć cytat z książki ma głębszy sens.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dobra książka. Twój opis bardzo mnie zachęcił do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę przyznać, że w oko rzuciła mi się okładka, szczerze mówiąc nawet bez czytania recenzji, chętnie bym po nią sięgnęła. Oczywiście zapoznałam się z Twoją opinią i wiem, że koniecznie muszę ją przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. ooo ciekawe Woda stanowi 60-70 proc. masy dorosłego człowieka, 75 proc. masy dziecka, a w przypadku noworodka – ponad 80 proc.

    OdpowiedzUsuń
  15. Moja koleżanka bardzo mi zachwalała tę trylogię i mimo że nie do końca przepadam za tym gatunkiem, chyba się skuszę :)

    Pozdrawiam,
    Biblioteka Feniksa

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie czytałam jeszcze pierwszego tomu, ale może kiedyś się skuszę na tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  17. Małe miasteczko takie pewnie jak Sandomierz :-)
    Gdzie ciągle coś się dzieje ...

    OdpowiedzUsuń
  18. Pierwsza część bardzo mi się podobała, nie wiedziałam że jest już druga wydana.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zazwyczaj nie czytam kryminałów, ale ostatnio mnie przekonują

    OdpowiedzUsuń
  20. Hmm.. pozycja wydaje się być bardzo ciekawa i warta uwagi. Może skuszę się na nią, gdy wpadnie w moje ręce.
    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo mnie zaciekawiłaś, a że ostatnio jakoś nie mam nic porywającego do czytania to muszę się postarać o te książki.

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam tą książkę i czeka w kolejce, aby przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  23. Fajne klimaty :-( Może się skuszę?

    OdpowiedzUsuń
  24. Co prawda wolę amerykańskie kryminały, ale ten zapowiada się nieźle :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie słyszałam o tej książce. Może kiedyś przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Wątki celtyckie, ciekawi bohaterowie i małomiasteczkowy klimat to przymioty, za którymi wprost przepadam, więc z chęcią bym się z tą pozycją zapoznała :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Zaciekawiła mnie, chociaż nie wiem czy wypada się tak od środka wkraść się do świata 😉

    OdpowiedzUsuń
  28. Ja to bym chciała obejrzeć film lub serial na podstawie tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  29. Jestem urzeczona recenzjami tej serii i mam ją na swojej liście do czytania!

    OdpowiedzUsuń
  30. Opis brzmi ciekawie, okładka mi się spodobała więc chętnie przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  31. Miałam okazję czytać książkę. Powiem szczerze jako poganinka i czwrownica,że część rytuałów jest zmyślona, a niektóre celtyckie podania trochę zniekształcane. Ale w końcu to na potrzeby książki. Przy czytaniu nie przeszkadzali mi to bardzo, a nawet miałam niezły ubaw odkrywając nieścisłości.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ta seria jeszcze przede mną ale bardzo.mnie kusi

    OdpowiedzUsuń
  33. To nie jest książka dla mnie, ale gdybym się mocno nudziła i nie miałam żadnej innej to może bym się skusiła na czytanie dla zabicia czasu

    OdpowiedzUsuń
  34. Miałam ochotę przeczytać ten tytuł, ale spóźniłam się na pierwszy tom.

    OdpowiedzUsuń
  35. Myślałam już od dłuższego czasu o tej serii, ale jeszcze nie przyszedł na nią czas. Recenzja nakłania do przeczytania

    OdpowiedzUsuń
  36. Zamówiłam i czekam na przesyłkę

    OdpowiedzUsuń