czwartek, 21 maja 2020

CZŁOWIEK BEZ PSA 1a Håkan Nesser

INSPEKTOR BARBAROTTI tom 1a

"Gdy pies jest pogrzebany na czyimś podwórku, nie trzeba go szukać na podwórku u sąsiada."

Powieść kryminalna mocno otulona w obyczajową sferę. Wyjątkowo długi wstęp wciągający w życie kluczowych postaci, reprezentantów rodziny Hermanssonów, przedstawicieli żyjących pokoleń. Wkraczamy w ich codzienność z wnikliwością i szczegółowością, doskonale poznajemy, co kryje się w ich zwykłości i niezwykłości, zdobywamy wiedzę, jakimi są osobami. Zabieg ten, choć początkowo wydaje się zbędny, z czasem zdobywa solidne uzasadnienie. Mniej więcej w połowie książki czujemy, że rewelacyjnie uchwyciliśmy wszelkie relacje w rodzinie, a zatem najwyższy czas na detektywistyczną szaradę. Ale i w tej materii Håkan Nesser nie idzie na łatwiznę, wręcz odwrotnie, mobilizuje nasze siły do rozwiązywania podwójnej zagadki. Jedna nie odkrywa przed nami żadnych kart, druga podpada pod intuicyjne rozszyfrowanie.

Hermanssonowie przybywają z różnych zakątków kraju na grudniową uroczystość urodzinową. W ciągu kilkudziesięciu godzin znika dwójka ludzi, trzydziestopięcioletni Robert i dziewiętnastoletni Henrik. Podwójny jubileusz i podwójne zniknięcie, czy ta parzystość ma jakiekolwiek znaczenie? Inspektor Gunnar Barbarotti, sympatycznie ekscentryczny czterdziestopięciolatek, poturbowany przez los, zapętlony w prywatnych familijnych roszadach, z zacięciem podchodzi do zgłoszonych zniknięć. Szybko dowiaduje się, że Robert to czarna owca w klanie, uznawana za aroganckiego i niepewnego siebie człowieka. Dużo przemawia za tym, że ukrył się gdzieś na własne życzenie. Inaczej niż student prawa Henrik, który nie ma żadnych znajomych w rodzimej miejscowości dziadków, nikt też nie ma pomysłu, dokąd mógł się udać. Śledztwo zaczyna się i od razu widać, że nie należy do prostych, dochodzi do dziwnych zdarzeń i osobliwych splotów okoliczności. Informacji napływa mnóstwo, nie ma problemu z ich zdobywaniem, ale z właściwym przesianiem. Do końca książki będziemy je, wraz z bohaterami, selekcjonować i odpowiednio grupować.

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał, 278 stron, premiera 04.03.2015 (2006), tłumaczenie Maciej Muszalski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

35 komentarzy:

  1. Zarówno tytuł jak i fabuła wyglądają zachęcająco. To może być niezła lektura.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa jestem co w niej się wydarzy, takie troszkę poplątane to jest

    OdpowiedzUsuń
  3. Sporo się dzieje, ale przez to książka może być dość ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  4. Z pewnością ta książka znajdzie swoich fanów, ja sobie jednak podaruję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Sporo czytałam o tym cyklu, ale jeszcze nie zabrałam się za żadną jego część.

    OdpowiedzUsuń
  6. lubię angażować się w fabułę, jednak nie do końca jestem przekonana, czy ten kryminał jest dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba nie starczy mi czas na te wszystkie dobre książki w moim guście czytelniczym.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam razem z bohaterami łączyć elementy układanki!

    OdpowiedzUsuń
  9. czytałam i uwielbiam! Świetna książka!

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnio wkręcam się w kryminały - co prawda póki co na ekranie, ale myślę, że przypadłaby mi do gustu ta książka. Dzięki za fajne polecenie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei bardziej wolę zaczytać się w kryminalnych przygodach niż je oglądać.

      Usuń
  11. Opis brzmi MEGA! Kurcze, tak mnie zainteresowałaś, że jutro lecę do księgarni :)

    OdpowiedzUsuń
  12. O! Może kupię koleżance na urodziny. Skoro warto przeczytać to może sprawie solenizantce fajną rozrywkę. Dzięki za inspiracje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla osób lubiących kryminały mógłby to być świetny pomysł na prezent.

      Usuń
  13. Co jak co ale kryminały zawsze fajne u Ciebie można znaleźć. Jeszcze ani razu się nie nacięłam na nietrafioną z Twoich poleceń!

    OdpowiedzUsuń
  14. Perypetie bohaterów i rozwiązanie zagadki będą zapewne bardzo ciekawe. Fascynuje mnie nieco cała ta obyczajowa otoczka. O ile na co dzień rzadko sięgam po literaturę tego typu, tej książki jestem bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam tę książkę! Bardzo mnie wciągnęła i pozarlam ja w tempie niemal expresowym!

    OdpowiedzUsuń
  16. Miałam okazję przeczytać tę książkę. Bardzo mi się spodobała. Czekam na więcej takich książek tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dawno nie czytałam kryminału...
    A nie masz jakichś z humorem?

    OdpowiedzUsuń
  18. Wędrówki po kuchni23 maja 2020 13:41

    Myślę, że ta książka mogłaby być prezentem dla kogoś, kto ma niebawem urodziny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na pewno polecę ją siostrze, nie wiem czy czytała już ten tytuł.

      Usuń
  19. A ja teraz akurat robię listę lektur do kupienia samej sobie. Niedlugo urodziny i te sprawy! 😊😊 I dzięki Tobie mam kolejną 💜💜💜

    OdpowiedzUsuń
  20. Moja lista książek do przeczytania powiększa się z każdą Twoją recenzją :)

    OdpowiedzUsuń
  21. To jest coś dla mojego męża, polecę mu na pewno

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie bardzo lubię rozwleczone wątki obyczajowe w kryminałach...

    OdpowiedzUsuń
  23. Książka z moim ulubionym, detektywistycznym motywem. Chętnie bym ją przeczytała. Super recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  24. Siostra jest wielką miłośniczką tej serii, ten tom też czytała.

    OdpowiedzUsuń
  25. To może być intrygująca powieść kryminalna. Od kiedy zaczął się ten cały koronawirus, sięgam raczej po lżejsze lektury. Nie wykluczam jednak tej powieści ze swoich czytelniczych planów.

    OdpowiedzUsuń
  26. Jestem bardzo ciekawa, co z tej rodzinnej szarady wyniknie - i w jakiej atmosferze zakończy się wspólne "świętowanie".

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo podobają mi się takie minimalistyczne, a jednocześnie intrygujące okładki.

    OdpowiedzUsuń
  28. Czasami wchodząc w ten link, co dajesz na fb, kierują mnie na jakieś nie znane blogi, a książka mogłaby mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Będzie się w czym zaczytać w późniejszym czasie.

    OdpowiedzUsuń