sobota, 9 maja 2020

NOWA DZIEWCZYNA Daniel Silva

GABRIEL ALLON tom 19

"- Udało się panu w krótkim czasie zdobyć wielu wrogów.
- To nas łączy, pana i mnie."


Tom dziewiętnasty, ale absolutnie nie musicie sięgać po poprzednie, gdyż w serię można wejść w dowolnym momencie, stanowią odrębną opowieść szpiegowską, a to, co działo się w zawodowym i osobistym życiu kluczowej postaci, zawsze jest w zwięzłej formie przybliżone. Sama zaczęłam od piętnastego tomu, i to na tyle efektownie, że teraz pilnuję każdego nowego, a i z początkowymi chętnie spotkam się. Odpowiada mi nasycona spiskami, tajemnicami i morderstwami rozrywka czytelnicza, gdzie mnóstwo atrakcyjnych aspektów dzieje się, zarówno na pierwszym planie, jak i w intrygująco odmalowanym tle. Lubię książki Daniela Silvy, autor w naturalny i swobodny sposób łączy fikcję i fakty, w wykreowany scenariusz zdarzeń wplata silne i znaczące głosy rzeczywistości. Śledzimy akcję wiedząc, że to efekt fantastycznej wyobraźni pisarza, ale też natychmiast przywołujemy incydenty, które rzeczywiście miały miejsce w otaczającej nas sferze medialnej, społecznej, biznesowej i politycznej. Nie inaczej jest w "Nowej dziewczynie", powieści, która potrafi trzymać w napięciu, zaskoczyć kierunkiem akcji, zadowolić portretami bohaterów i jednocześnie dać materiał do przemyśleń.

Intensywnie wchodzimy w wywiadowcze i operacyjne klimaty, przedzieramy się przez gąszcz zagadek i sekretów, wyrywamy z sideł kłamstw i manipulacji, aby dotrzeć do różnorodnych motywów kryjących się za nieoficjalną i tajną działalnością państw i służb wywiadowczych. Wystarczy uderzyć w jednym miejscu na mapie świata, aby kryzys rozwinął się na skalę międzynarodową, grożąc obaleniem mającego słabe podstawy balansu między interesami a milczeniem. Tu każdy inwigiluje każdego, a nawet wewnętrzne poczynania wystawione są na ryzyko i niebezpieczeństwo. W plątaninie niepewności i podchodów wyśmienicie odnajduje się Gabriel Allon, izraelski agent i dyrektor generalny służb specjalnych. Postać nietuzinkowa, często kontrastowa, łącząca wiele wyjątkowych kwalifikacji, o czym pisałam podczas omawiania wrażeń z poprzednich odsłon serii ("Angielski szpieg", "Czarna wdowa", "Dom szpiegów", "Inna kobieta").

Tym razem Allon podejmuje się misji odnalezienia porwanej córki wpływowego członka saudyjskiej rodziny królewskiej. Łączą się wątki radykalnego islamu, sprawowania kontroli nad Bliskim Wschodem, amerykańskiego i rosyjskiego przeciągania liny terytorialnych podporządkowań i uzależnień, a także echa sytuacji izraelsko-palestyńskiej. Odpowiadała mi logiczna konstrukcja powieści, swobodny styl narracji, frapujące odnośniki z wymysłów na potrzeby opowieści do spraw ze współczesnych realiów. Tytuł warto uwzględnić w planach czytelniczych, zwłaszcza jeśli ktoś, tak jak ja, uwielbia przebywać przez kilka godzin w literackim świecie szpiegów, tajniaków, wtyczek i zdrajców, w żeńskim i męskim wydaniu, aby poprzez analizę behawiorystyczną poznać najgłębsze i najciemniejsze mechanizmy sterowania układami, organizacjami, regionami, państwami i kontynentami, oraz wyczekuje zastanawiającego zakończenia książki.

4.5/6 - warto przeczytać
powieść szpiegowska, 396 stron, premiera 22.11.2019, tłumaczenie Alina Patkowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu HarperCollins Polska.

46 komentarzy:

  1. Bardzo lubię takie klimaty trzymające w napięciu

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam książki tego autora, więc na pewno i ta przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dużo się mówi o tym autorze, kiedyś nawet chciałam coś jego przeczytać, ale nie pamiętam teraz tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wątki radykalnego islamu, sytuacja na Bliskim Wschodzie to tematy, które mnie ciekawią. Także w thrillerach i kryminałach. Nie czytałam jeszcze żadnej książki Silcy, ale niedawno jeden z serwisów książkowych zarekomendował mi ten tytuł. Może sięgnę kiedyś.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno nie czytałam książek

    OdpowiedzUsuń
  6. A mnie zauroczyła okładka. Te kolory...

    OdpowiedzUsuń
  7. Chętnie przeczytałabym cały tom. Lubię tego typu książki, trzymaja cały czas w napięciu -)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubie własnie serie szpiegowskie, tej jeszcze nie czytałam. Moja mama chyba ją nawet posiada.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tym razem książka nie dla mnie. Tym bardziej że to, aż 19 tom. Nie przepadam za zbyt długimi seriami.

    OdpowiedzUsuń
  10. Moja siostra wielka fanka autora, polecała mi książki. Chyba w końcu się skusze. Teraz gdy jest więcej czasu w domu ;)
    Pozdrawiam Martyna z Wpuszczona w maliny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz to już w ogóle można poszaleć czytelniczo.

      Usuń
  11. Przyciągająca wzrok okładka, nie do końca moje klimaty. Choć nie twierdzę, że po nią nie sięgnę na swoje długie wędkarskie zasiadki ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Widzę, że mam straszne zaległości czytelnicze, ponieważ tego autora również nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Takie klimaty mogłyby mi się spodobać,chociaż bałabym się zaczynać takiej serii, bo jakby mnie wciagnęła, to nie wiem, kiedy bym skończyła :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Widzę, że to spora seria dla miłośników tematu. Ja nie odnalazłabym się w tym klimacie literackm :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba kiedyś czytałam jakąś książkę tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  16. Zawsze kiedy widzę takie wielotomowe serie, podziwiam ich autorów za wytrwałość i kreatywność w wymyślaniu nowych wątków :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak zagadki i sekrety są to biorę w ciemno :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo lubię tego autora. Jest nielicznym pisarzem z tego gatunku, który mnie nie nudzi. Chętnie sięgnę po tę powieść :)

    Pozdrawiam
    Biblioteka Feniksa

    OdpowiedzUsuń
  19. Miałam propozycję przeczytania tej książki, ale akurat wybrałam inny tytuł i nie żałuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. O tak! Ten typ powieści sensacyjnej lubię choć nie przypominam sobie, byśmy z mężem czytali coś Silvy.

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię tego tylu wątki szpiegowskie!

    OdpowiedzUsuń
  22. Wędrówki po kuchni10 maja 2020 17:56

    Wątek szpiegowski zawsze mnie zachęca do czytania :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubie opowieści o szpiegach, dziękuję za kolejną ciekawą propozycję :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Pierwszy raz słyszę o tej serii książek. Ale jakoś nie przepadam za powieściami szpiegowskimi.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dawno nie czytałam szpiegowskiej powieści, a że recenzja jest dobra to zajrzę :-)

    OdpowiedzUsuń
  26. Kolejna dopisana do listy. Dziekuję :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Ten cytat na początku pasuje do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Szpiegowskie propozycje książkowe potrafią mnie wciągnąć i to bardzo, dlatego tą biorę pod uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ksiązka zapowiada się bardzo ciekawie, lubię takie intrygujące szpiegowskie wątki ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Wątek szpiegowski o to coś dla mnie, zapiszę sobie ten tytuł :) Okładka także zachęca i przyciąga. Lubię Twoje recenzje książek, są dobrze i treściwie pisane.

    OdpowiedzUsuń
  31. nie odnajduje się w takich powieściach, nawet nie przepadam za filmami w tym klimacie.

    OdpowiedzUsuń
  32. Już zapisujemy i to w pierwszej kolejności będziemy czytać uwielbiam wszystko co związane ze szpiegostwem.

    OdpowiedzUsuń
  33. Dawno nic o szpiegach dobrego nie czytałam, więc zajrzę. Asia

    OdpowiedzUsuń
  34. Od dziś biorę jedynie 5/6 i 6/6! Nie wyrobie się inaczej z czytaniem xD

    OdpowiedzUsuń
  35. Tego typu książki bardzo lubię i cieszę się, że nie muszę czytać od początku.

    OdpowiedzUsuń
  36. Powieść szpiegowska! Ale to genialnie brzmi!

    OdpowiedzUsuń
  37. "Tym razem Allon podejmuje się misji odnalezienia porwanej córki wpływowego członka saudyjskiej rodziny królewskiej. Łączą się wątki radykalnego islamu, sprawowania kontroli nad Bliskim Wschodem, amerykańskiego i rosyjskiego przeciągania liny terytorialnych podporządkowań i uzależnień, a także echa sytuacji izraelsko-palestyńskiej." kurcze, przysięgam, oglądałam film o bardzo podobnym wątku. Mam na końcu języka!

    W każdym razie, zapisuję na wishlistę. :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Widzę, ze kryminały są u Ciebie numerem jeden. Dużo ich czytasz, prawda?

    OdpowiedzUsuń
  39. Wow już 19 tom, ale ma dobrą passę ta autorka, ale fajnie że można czytać każdą część nie znając poprzednich.

    OdpowiedzUsuń
  40. Zdecydowanie zbyt obszerna seria, bym się za nią zabrała.

    OdpowiedzUsuń
  41. ... tom 19? ... więc jeśli się zdecyduję, to mam dużo do nadrobienia :) ...

    OdpowiedzUsuń
  42. Może nie trzeba znać poprzednich tomów, aby wejść w tę serię, ale wydaje mi się, że właśnie poznając ją od pierwszego tomu, można obserwować jak rozwijają się bohaterowie i lepiej ich poznać. Tak czy siak, chętnie bym się za to zabrała, ale mam coraz mniej czasu na takie luźniejsze „chciejki”.

    OdpowiedzUsuń
  43. Ciekawi mnie środowisko, w którym usytuowana jest akcja książki. Właśnie ze względu na tę ciekawość chętnie bym sięgnęła :)

    OdpowiedzUsuń