środa, 20 maja 2020

OSTATNI LOT Julie Clark

[PRZEDPREMIEROWO]

"Czasami utrata marzeń może oznaczać odzyskanie wolności."

Każdy zmaga się z przeciwnościami losu, wystawia na próbę własny system wartości, mierzy się z problemami codzienności, walczy z nieoczekiwanymi okolicznościami. Jednocześnie żyje z przekonaniem, że nie wszystko od niego zależy i nie wszystko da się objąć kontrolą. Czasem przyczajamy się z pewnymi decyzjami, mamimy rutyną pozornego spokoju, nie decydujemy się na ostateczne kroki. Jednak kiedy szala złych intencji losu, krzywd doznanych od bliskich, tragicznych konsekwencji błędów, przechyla się znacząco w kierunku walki o życie, uruchamia się mechanizm obrony i ucieczki. To jeszcze nie czas na konfrontację z lękami i traumą, ale okres przejściowy ku temu prowadzący.

Julie Clark tworzy dwie postaci kobiece, charakteryzują się silnymi osobowościami, potrafią walczyć całym sercem, ale nie zdają sobie sprawy, jak potężne moce drzemią w nich samych. Dopiero przebycie wyboistej i burzliwej drogi, prowadzącej do punktu, z którego nie ma już odwrotu, udowadnia im, na co je tak naprawdę stać. Claire po rocznych przygotowaniach, okrytych wielką tajemnicą, decyduje się na rozpaczliwe zerwanie więzi z despotycznym mężem. Mężczyzna wywodzi się z wpływowej dynastii politycznej, dysponuje ogromnymi zasobami, pragnie ubiegać się o fotel senatora, słynie z filantropii i dobroczynności. Jego oficjalny wizerunek nie pokrywa się z prywatnym, ale ma wielu popleczników i służby stojące za nim murem. Eva to kobieta z przestępczą przeszłością, uwikłana w sytuację bez wyjścia, jedynym ratunkiem wydaje się nagłe zniknięcie. Obie bohaterki podejmują kroki całkowitego zerwania z dotychczasowym fasadowym życiem. Przeznaczenie przecina ścieżki ich losów. Po krótkiej rozmowie na lotnisku, zamieniają się biletami, niestety jeden z samolotów rozbija się.

Autorka fantastycznie przeplata wątki, naprzemiennie słuchamy głosu Clair i Eve, z każdym rozdziałem coraz więcej się o nich dowiadujemy, równocześnie zagęszcza się spirala kłamstw, tajemnic i manipulacji. Śledzimy przeszłość, ale też obserwujemy teraźniejszość. Zaczynamy rozumieć bohaterki, ich postawy i czyny. Dwutorowa narracja pomaga zaangażować się w fabułę. Scenariusz zdarzeń logicznie i atrakcyjnie zaprezentowany. Powieść czyta się z zaciekawieniem, zgrabnie wciąga w swój świat, z wyczuciem stopniuje napięcie i niepewność. Uległość i bierność przeciwstawiają się sile i determinacji, a wynik walki nie jest przesądzony. Walorem książki są też przekazy skierowane do kobiet spotykających się z niesprawiedliwością, doświadczających brutalności, tkwiących w poczuciu osamotnienia w krzywdzie. Clark przekonuje, że nigdy nie jest się odosobnionym, że trzeba umieć otworzyć się na ludzi, bo zawsze znajdzie się pomocna dłoń, nawet, a może właśnie, wśród obcych osób, gotowych wysłuchać, doradzić i wysłać impuls do działania. Ale czy dla Claire i Eve nie jest już za późno? Czy drastyczne zwroty w ich życiu nie doprowadzą do nieodwracalnej tragedii?

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller, 444 strony, premiera 03.06.2020, tłumaczenie Paweł Wolak
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

40 komentarzy:

  1. Brzmi naprawdę ciekawie. Trzeba mieć w sobie dużo odwagi i niezłomności, by podobnie jak bohaterka całkiem porzucić dawne życie i odciąć się od przeszłości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt, nie jest to takie proste...
      krystynabozenna

      Usuń
  2. Spirala kłamstw i manipulację, to w książkach bardzo lubimy. Już zapisujemy na listę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ku mojej ogromnej rozpaczy, niechcący skasowałam maila od pani, która dała propozycję zrecenzowania tej książki i nie wiem, jak się teraz po nią zgłosić, bo bardzo chciałabym ją przeczytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem bardzo ciekawa tej książki, już gdzieś rzuciła mi się w oczy w zapowiedziach ��

    OdpowiedzUsuń
  5. Skoro wystawiasz tutaj "koniecznie przeczytaj" to ja sobie zapisuję tytuł i przeczytam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też z wsze się sugerują ta ocena i nigdy mnie nie zawiodła

      Usuń
  6. Brzmi bardzo ciekawie! Lubię takie książki, więc myślę, że sięgnę po nią za jakiś czas. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uaaa jaka wysoka ocena! W takim razie koniecznie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Czasami ciężko się odnajduję w książkach, w których narracja prowadzona jest dwutorowo, ale problemy tutaj poruszane i zarys fabuły przyciągają mnie do tej pozycji. Zapisuję sobie tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  9. koniecznie przeczytam, ale narazie mam zaległości

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo lubię książki, w których występuje dwutorowa narracja :) z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. od kiedy przeżyłam awaryjne lądowanie boję się latać, oglądać czy czytać o lataniu

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapowiada się świetnie, musze przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  13. Twoja recenzja mnie zaintrygowała, ciekawią mnie zwłaszcza postaci bohaterek, ich charaktery i działania. Tak wysoko ocenioną przez Ciebie książkę na pewno polecę koleżance, bo właśnie pytała mnie ostatnio czy mam do polecenia jakąś nowość wydawniczą w podobnym klimacie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Umiesz zaciekawić swoimi recenzjami, chętnie bym przeczytała. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To mnie zaciekawiłaś, bo my ciągle oglądamy Katastrofy w przestworzach...

    OdpowiedzUsuń
  16. thriller czasami kompletnie nie może mnie wciągnąć, to twoje streszczenie mówi mi, że ten jest ok, zwłaszcza jeżeli chodzi o jakieś katastrofy.

    OdpowiedzUsuń
  17. Te silne kobiety mogą skrywać w sobie tajemnice...

    OdpowiedzUsuń
  18. To jest to, co chciałabym przeczytać. Zdecydowanie mało ciekawych thrillerów ostatnio czytam.

    OdpowiedzUsuń
  19. podoba mi się ten dualizm opowiadających, myślę, że na ten thiller chętnie bym się skusiła :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Chyba coś dla mnie. Nie tylko dlatego, że to thriller

    OdpowiedzUsuń
  21. To coś dla mojego męża polecę mu

    OdpowiedzUsuń
  22. Brzmi naprawdę interesująco! Mocne kobiece postaci to coś co lubię w książkach

    OdpowiedzUsuń
  23. Na tą książkę chyba bym się skusiła. Choć powiem ci, że okładka jest dla mnie straszna. Brakuje mi w książkach mocnych kobiecych postaci, więc jestem bardziej na tak. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo zachęcające, na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Kupiłam mężowi na prezent na pewno będzie zadowolony

    OdpowiedzUsuń
  26. Po okładce przyznaje,że nie sięgnęłabym po tą książę,ale twoja recenzja zachęciła mnie do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  27. Czy ta wolność jest tak naprawdę taka ważna?
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
  28. Zarys fabuły sprawia bardzo mnie przekonuje do przeczytania tej pozycji

    OdpowiedzUsuń
  29. Dotychczas nic nie słyszałam o tej książce, a brzmi całkiem interesująco. Możliwe, że przyjrzę się jej bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  30. Gdzieś już czytałam na temat tej książki. Dobre thrillery od razu zwracsjá moją uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo lubię thrillery, dla mnie taka książka to zajęcie na dwa wieczory! Tym bardziej, że tematyka w moim guście. :))

    OdpowiedzUsuń
  32. Zachęcająca recenzja! Wchodzę w to, bo takie czytelnicze klimaty jak najbardziej mi odpowiadają

    OdpowiedzUsuń
  33. Zaintrygował mnie ten cytata na początku wpisu :) Daje do myślenia!

    OdpowiedzUsuń
  34. Jeszcze nie słyszałam o tym tytule, a brzmi niezwykle intrygująco.

    OdpowiedzUsuń
  35. Czaję się na ta książkę już od zapowiedzi, teraz muszę tylko poczekać na premierę i jest moja!

    OdpowiedzUsuń
  36. Recenzja już mi się spodobała. Teraz tylko znaleźć gdzieś tą pozycję i przeczytać by wartało.

    OdpowiedzUsuń