niedziela, 28 marca 2021

CZERWONY LOTOS

ARKADY SAULSKI

ZAPISKI STALI tom 1

"W bitwie jest wiele chwały, jednak wcześniej należy przepłynąć przez ocean szkarłatu."

Sympatycznie spędziłam czas z powieścią, zgrabnie wprowadziła w japońskie klimaty, nadała ciekawą tonację przybliżanej historii, ubrała bohaterów w burzliwe losy, odcienie czerwieni, żółci i bieli. Znajome akcenty kultury azjatyckiej mieszały się z wymyślonymi elementami. Zauroczył mnie baśniowy wzór przygody, zgrabne przeplatanie się dawnych tajemniczych wierzeń, wyraziste odwołania do legend, barwne przywołanie mocy szacunku do tradycji. Niewątpliwie, znaczącą rolę odgrywała efektowna narracja, plastyczna i barwna, jednak miałam wrażenie, że coś momentami podcinało jej skrzydła, stopowało warunek szybowania wyobraźni, zrywało kontakt z głębią intrygi, wyciszało wskazane przedłużenie dźwięków. Chciałam większego rozmachu sugestywnego przedstawiania i bardziej emocjonalnych ujęć, wówczas nie wahałabym się wystawić książce wyższej oceny.

Arkady Saulski frapująco rozpisał emocjonującą walkę dobra ze złem, fantastycznie, że nie poddał jednoznacznej interpretacji, nie wystawił na jedynie słuszny kontrast światła i mroku, a uwzględnił złożoność natury człowieka. Atrakcyjnie nakreślonych bohaterów zaakceptowałam i polubiłam. Dostarczyli materiału do zajmującego poznawania i rozumienia, zatem chętnie śledziłam burzliwe losy. Wyraziste i przekonujące postaci umiejętnie połączono z życiowymi doświadczeniami i niebezpiecznymi misjami, choć wyczekiwałam większej wnikliwości. Fabułę wypełniono licznymi zdarzenia, wiele się działo, w dynamicznych rytmach, szybko przebiegałam po stronach książki. Sporo walk, ucieczek, pogoni, nasycenia ogniem, krwią i śmiercią, ale nie zabrakło odwołań do honoru, miłości, przyjaźni, nienawiści i zemsty. Arcymistrzowie walki i bezwzględni wojownicy, uosobienia demonicznych i anielskich cech, zaklęcia i iluzje drzemiące w ludziach i przedmiotach. Kentaro nie wywiązał się z funkcji, do której był szkolony przez mistrza, zawiódł w obronie swojej pani, tragicznie odeszła w przeszłość. Czy samurajowi uda się wytyczyć nowy wartościowy cel życia? Pozostawi za sobą smak klęski? Skoncentruje się na tym, co najważniejsze przed nim? Jak bardzo zagadkowa okaże się przyszłość i z kim przyjdzie mu ją przemierzać?

4.5/6 - warto przeczytać
fantastyka, 404 strony, premiera 19.02.2021
Tekst ukazał się pierwotnie na Secretum.pl

30 komentarzy:

  1. W przypadku tej propozycji chyba jednak nie skorzystam. Dawniej lubiłam filmy o wschodnich sztukach walki,ale w połączeniu z fantastyką jakoś to do mnie nie przemawia.

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja odwrotnie:) nie jestem fanką azjatyckich klimatów, ale to brzmi całkiem intrygująco :) Chociaż jeśli chodzi o Japonię polecam "Bezsenność w Tokio" - przygody Polaka w Kraju Kwitnącej Wiśni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kojarzę polecaną przez Ciebie książkę, ale jej nie czytałam. Zapisuję tytuł na przyszłość.

      Usuń
    2. to fakt, książki o takiej tematyce mają specyficzny klimat

      Usuń
  3. Myślę, że dla fanów tego rodzaju klimatów będzie to prawdziwa gratka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię fantastykę. Szkoda, że narracja jest nierówna, ale chyba i tak się skuszę.

      Usuń
  4. Nie jestem fanką takich historii. Ciekawa jestem jak kolejne tomy, bo z zasady im dłużej, tym ciężej...

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobrze, że powieść dobrze wprowadziła w japońskie klimaty. Lubię ten gatunek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a jak jeszcze autor skupia się na smaczkach kulturowych to już całkiem :-)

      Usuń
  6. Dobrze, że autor uwzględnił złożoność natury człowieka. To spory plus.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ładna okładka, skoro warto przeczytać to może koleżance kupię tą publikacje na świeta.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie moje klimaty,ale polece książkę mojemu bratu.On jest zafascynowany kulturą Japonii i chciałby kiedyś odwiedzić ten kraj.

    OdpowiedzUsuń
  10. Długo zastanawiałam się nad tym tytułem, ostatecznie jednak odpuściłam na rzecz innych premier, ale przyznam, że dalej tego żałuję. Póki co jednak zostaje na liście rezerwowych.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla miłośników takich klimatów to będzie fajna przygoda czytelnicza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, wychodzi tak wiele książek, że jest w czym wybierać.

      Usuń
  12. Zdecydowanie ta książka to moje klimaty z już nie mogę się doczekać aż ją kupię!

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam wrażenie, że to nie do końca moje klimaty czytelnicze...;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie dla mnie tematyka książki z uwagi na to, że nie lubię krwawych treści. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic na siłę, jest tak duży wybór lektur, że nie trzeba się męczyć.

      Usuń
  15. Bardzo lubię kulturę i tradycję japońską. Chętnie przeczytałabym na ten temat w wersji fantasy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo mi się podoba że nie jest to czarno-biała wizja świata. Mimo elementów które niekoniecznie lubię może to być całkiem interesująca lektura.

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubie azjatyckie klimaty, wojny historia, magia prawdziwa :)

    OdpowiedzUsuń
  18. jakby połączyć Jego i Kossakowską to by dopiero było ciekawe dzieło o wschodzie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zbyt dużo jest dobrych książek. Wszystkich nie przeczytam.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  20. Coś dla mojego kuzyna! Zaraz mu podeśle linka!

    OdpowiedzUsuń
  21. Ta książka interesuje mnie od jakiegoś czasu. Mam nadzieję, że niedługo pojawi się w naszej bibliotece

    OdpowiedzUsuń
  22. U mnie praktycznie japońskie klimaty nie goszczą wcale.

    OdpowiedzUsuń
  23. Fantastyka, a w dodatku klimaty japońskie, to zdecydowanie nie moja bajka, ale recenzja jak zawsze genialna.

    OdpowiedzUsuń
  24. Okładka niesamowita, chociaż dużo czerwieni, ale mi się podoba :-)

    OdpowiedzUsuń