sobota, 16 października 2021

ZGADNIJ KTO TO? ŚLEDZTWO W NOWYM JORKU

GAUTHIER WENDLING

"Nagle w pobliżu odzywa się przeraźliwy dźwięk syreny... to alarm ze sklepu jubilerskiego... w oknie wywiercono okrągły otwór."

Wydawnictwo HarperCollins przygotowało nową serię dla młodych czytelników bazującą na zabawie w detektywa. Podobają mi się takie propozycje dla dzieciaków, które oprócz wciągającej fabuły mają do zaoferowanie coś więcej, sposób na ciekawe spędzenie czasu w krainie zagadek i łamigłówek. Klimat tajemnic podgrzewa ciekawość i buduje napięcie. Wyborny pomysł na ćwiczenie spostrzegawczości, logiczne myślenie, szybkie kojarzenie, analizowanie i wyciąganie wniosków. Trzeba wyłapywać właściwe wskazówki, unikać ślepych tropów, krok po kroku odpowiadać na pytania. Pomysł na książkową zabawę w detektywa bierze się z kultowej gry "Zgadnij kto to?", polegającej na eliminacji postaci z zaprezentowanej na początku listy podejrzanych, aż dojdzie się do tożsamości osoby, o którą chodzi.

Wskazanie właściwej osoby wcale nie jest takie łatwe dla dzieciaków, jak się na pierwszy rzut oka wydaje. Trzeba uważnie śledzić tekst, zapamiętywać wiele szczegółów, sprytnie radzić sobie z oddzieleniem tego, co ważna, od tego, co nieistotne. Moja młodziutka czytelniczka chętnie angażuje się w detektywistyczną zabawę, chociaż nie osiągnęła jeszcze minimalnego wieku wskazanego przez projektantów publikacji, to jednak z moją pomocą całkiem nieźle sobie radzi. Widać, że przyciąga ją intrygujące docieranie do prawdy poprzez dedukcję. W tym tomie serii chodzi o wskazanie złodzieja pieniędzy z baru, jadeitowej broszki w zakładzie jubilerskim i srebrnej łyżeczki w Empire State Building. W poznawaniu fabuły i tożsamości sprawcy pomaga przejrzysta szata graficzna, wypełniona kolorowymi ilustracjami, a także duża czcionka wspomagająca samodzielne czytanie. Jestem przekonana, że dzieci z wielkim entuzjazmem dołączą do śledztwa prowadzonego przez Tomka, Polaka przebywającego w Nowym Jorku na wymianie szkolnej, oraz Annę, Amerykankę marzącą o karierze dziennikarki. Przekonają się, jakie to przygody spotkały dziewczynkę i chłopca podczas wycieczki. Dowiedzą się, z czego słynie amerykańska metropolia. Sprawdzą się w roli nieugiętego i sprytnego detektywa.

4.5/6 - warto zachęcić dzieci do detektywistycznej zabawy
literatura dziecięca, powieść detektywistyczna, wiek 8+, 64 strony, premiera 28.07.2021
miękka okładka, format 13,2cm x 19,1cm, na podstawie gry "Zgadnij kto to"
tłumaczenie Karolina Marcinkowska, ilustracje Alice Risi
Tekst ukazał się pierwotnie na Szkrabajki.pl


24 komentarze:

  1. Super się zapowiada. Wciąż nie wiele jest ciekawych książek dla dzieci w przedziale wiekowym mniej więcej od 7 do 13 lat, więc każda pozycja jest na wagę złota ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paulina Kwiatkowska16 października 2021 22:56

      Doskonała jest m.in. seria Zwiadowcy, Wojna cukierkowa, dużo by wymieniać, ale super, że wciąż dochodzą nowe publikacje.

      Usuń
  2. Myślę, że będzie to wspaniały prezent na Mikołajki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, warto sprawić kilka części. Niech dziecko korzysta z dobrej zabawy w wolnym czasie.

      Usuń
    2. Tym bardziej, że wiele dzieci prosi Mikołaja właśnie o książki.

      Usuń
  3. Już od samych kolorów można się uśmiechnąć.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zainteresowałaś mnie tym tytułem. Przy okazji przejrzę książkę. Może będzie dobrą lekturą dla dziecka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do takiej grupy jest skierowana, więc na pewno nie jeden czytelnik ucieszy się z takiego prezentu.

      Usuń
    2. Prezent książkowy to zawsze dobry pomysł.

      Usuń
    3. Kuzynka zawsze bardzo się cieszy z nowych książeczek, jest co czytać.

      Usuń
  5. Zapowiada się fajna seria. Z detektywem zawsze wzbudzają zainteresowanie u dzieci. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, komisarz Alex i jemu podobni zrobili swoje. Rośnie nam pokolenie młodych detektywów <3

      Usuń
  6. Miałam okazję zapoznać się z tą publikacją i jeszcze jedną częścią. Są ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super sprawa, że teraz oprócz literatury dzieci zachęcane są także do wytężenia umysłu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetna publikacja pobudzająca zmysł spostrzegawczości i uważności u młodego czytelnika.

    OdpowiedzUsuń
  9. nie wiem ile razy przerabialiśmy poprzednie części, moja starsza potrafi mnie rozłożyć w 3 pytaniach (jeśli chodzi o grę), bardzo fajna seria

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudownie jest ilustrowana ta książeczka, wygląda bardzo ładnie i mam ochotę ją kupić 💗

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam o tej książce, ale myślę, że mój synek chętnie by się nią zainteresował :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawa pozycja. Myślę, że moja córka mogłaby przy niej świetnie spędzić czas. Zapisuję sobie tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  13. Żałuję, że nie mam tych książeczek. Mój synek może teraz nie byłby nimi zainteresowany, ale w przyszłości na pewno. Coś czuję, że kiedyś dołączą do naszej kolekcji.

    OdpowiedzUsuń
  14. Cieszę się, że takie serie powstają. Dzieciaki nie tylko będą uczyć się dedukcyjnego myślenia, ale i również świetnie się przy tym bawić.

    OdpowiedzUsuń
  15. Myślę, że mojej córce spodobalaby by się ta historia, nieraz bawi się w detektywa i poszukuje różnych rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam i mamy w biblioteczce. Bardzo dobra książka. Oczywiście nie zgadzam kto był złodziejem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawa książka. Zdecydowanie do twojej biblioteki, jeśli jej potrzebujesz. Naprawdę warto ją zamówić.

    OdpowiedzUsuń