wtorek, 15 marca 2022

KRÓL ODSZKODOWAŃ

JOHN GRISHAM

"Forsa to nie wszystko."

Po książki Johna Grishama sięgam z zainteresowaniem, dobrze się w nich odnajduję, atrakcyjnie spędzam czas, a przy tym wchodzę w amerykańskie prawne aspekty. Ale nie tylko, to także spojrzenia na moralne i etyczne zagadnienia, dające wiele do myślenia, podsuwające sprawy do rozważenia, zmuszające do opowiedzenia się za którąś ze stron. W "Królu odszkodowań" od odbiorcy oczekuje się jeszcze więcej, aby przekroczył strefę mroku i szarości, tam gdzie źródła mają ludzkie wady i przywary. Wydaje się, że o chciwości wiele się powiedziało, ukazało destrukcyjny wpływ, a jednak wciąż różne branże, środowiska i jednostki dają się nią ogarnąć, wpadają w misternie utkane pułapki, wystawiają na silne żądze władzy i pieniędzy. O ile jesteśmy w stanie zrozumieć dążenie do realizacji amerykańskiego marzenia, wychodzenia z biedy i wejścia w bogactwo, o tyle mniej już chcemy słyszeć, co tak naprawdę dzieje się na zapleczu realizacji takich aktywności, jak traktowany jest zwykły człowiek, kiedy wpadnie w tryby silnej i bezlitosnej machiny działającej w ukryciu, z daleka od sądowych wystąpień, medialnych przekazów i naturalnej przyzwoitości.

Początkujący prawnik, aby przebić się w zawodowym środowisku musi wykazać się twardą skórą, bystrością i determinacją, ale może też ulec i podążyć ścieżką zakulisowych umów i obietnic. Wystarczy, że na chwilę przymknie oko na ideały i sumienie, zdecyduje się na drogę na skróty, trochę pomogą mu znajomości i kilka uśmiechów losu. Przyjemnie spędziłam czas z powieścią, wiele obyczajowych wątków, które w pewnym momencie przejmują stery, nie wciągnęły w dużym stopniu, ale na tyle, bym chętnie przewracała strony. Zmiana perspektywy spojrzenia kluczowej postaci, jej zmiękczanie, rozciąganie skali usprawiedliwień, przy jednoczesnym pamiętaniu o bliskich uczestnikach przeszłości, podlegała atrakcyjnym, chociaż przewidywalnym, trendom. Narracja wyśmienita, swobodnie niesie, opisy przekonujące, z odpowiednią szczegółowością i zróżnicowanymi emocjami, tak jak lubię. Natomiast brakło mi większej fabularnej werwy, iskry podpalającej wyobraźnię, rozpalającej ekscytację. Płomienie ognia napięcia duszone były przez szerokie przedstawianie realiów, dla mnie w zbyt dużej dawce, jednak osoby zafascynowane funkcjonowaniem prawem w USA z pewnością będą zachwycone. Ciekawa jestem, kiedy w polskich realiach zbiorowe pozwy przeciwko firmom farmaceutycznym o naprawdę wielkie pieniądze umocnią się z uwzględnieniem trzymania się praw etyki zawodu prawnika.

4/6 - koniecznie przeczytaj
thriller prawniczy, 412 stron, premiera 16.02.2022 (2003)
tłumaczenie Marek Fedyszak
Książkę "Król odszkodowań" zgarnęłam z półki "kryminały" w księgarni TaniaKsiążka.pl

22 komentarze:

  1. Myślę, że mogłabym się skusić na tę lekturę autora w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fabuła tej książki brzmi na prawdę interesująco. Mimo, że to nie do końca moje klimaty, to zapisuje sobie tytuł na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja za to rzadko siegam po jego ksiazki, ale jak juz to wybieram te z pewnoscia genialne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książki Grishama są bardzo ciekawe, zawsze z zainteresowaniem je czytam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niezwykle trafny cytat. Szkoda, że nie każdy o tym pamięta. Co do książki, chwilowo nie mam jej w planach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapisuję sobie tytuł, bo książka wydaje mi się niezwykle interesująca. Ostatnio czytam właśnie takie klimaty!

    OdpowiedzUsuń
  7. Paulina Kwiatkowska15 marca 2022 14:55

    Dawno nie miałam okazji zapoznać się z żadną książką tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  8. Thriller prawniczy na pewno znajdzie swoich odbiorców wśród miłośników takich książek.

    OdpowiedzUsuń
  9. Recenzje Kiti15 marca 2022 14:56

    Myślę, że ta pozycja mogłaby przypaść mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Będę miała ją na uwadze na prezent dla miłośników tego gatunku.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tytuł podsunę siostrze, może będzie nim zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawa recenzja, zachęca po sięgnięcie po tę książkę, myślę, że się na nią skuszę razem ze swoją znajomą :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi bardzo interesująco, jestem niezwykle ciekawa czy odnalazłabym się w tej lekturze :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Książki Grishama zawsze wciągają, więc z tą pewnie będzie podobnie.

    OdpowiedzUsuń
  15. jakoś nie przekonuje mnie ta historia, ale wiem komu z pewnością ją polecę :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Twoje literackie wymagania są coraz wyższe :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Raczej to nie hsitoria dla mnie. Widziałam już kiedyś książki tego autora, jednak nie skusiłam się na nie.

    OdpowiedzUsuń
  18. To może być bardzo ciekawa propozycja. Muszę ją w wolnej chwili przeczytać. Dzięki za polecajkę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fabuła zapowiada się dość ciekawie. Chyba warto się skusić :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Tematyka dość często spotykana u Grishama, ale on akurat potrafi tak poprowadzić całą fabułę, żeby nie było w niej zbyt dużo powtórek z innych powieści.

    OdpowiedzUsuń
  21. Brzmi bardzo ciekawie - na liście do przeczytania mam inną książkę tego autora, ale może jednak zdecyduję się właśnie na "Króla odszkodowań" :)

    OdpowiedzUsuń
  22. podsunę ten tytul mamie, bo chyba jeszcze nie czytała tej książki, a lubi autora.

    OdpowiedzUsuń