środa, 30 marca 2022

PSY I MY

ALEXANDRA HOROWITZ

"Kochamy nasze psy niezależnie od tego, czy są naszym źródłem dochodu, naszymi pomocnikami w polowaniu, czy też - jak bywa najczęściej - naszymi przyjaciółmi i towarzyszami życia."

Więź jaką tworzy pies z człowiekiem i człowiek z psem jest niezwykła, czasami mam wrażenie, że wręcz metafizyczna. Bardzo ingerujemy w psi gatunek, przypisujemy mu wyjątkowe cechy, w tym także ludzkie. Nie ulega wątpliwości, że antropomorfizacja motywów postępowania psów mocno zacieśnia przyjaźń i oddanie. Z ogromną przyjemnością wciągam kundelki do naszej rodziny, jakże pusty wydaje się dom gdy ich nie ma. Wiele czerpię z obecności psów, codziennej dwustronnej akceptacji, wierności i przywiązania, możliwości stawania się lepszym w swoich i ich oczach. Dlatego chętnie chwytam po książki traktujące o psiej historii i naturze, by bardziej świadomie wczuć się w psychikę tych zwierząt. Tym bardziej, że opiekuję się psami po ciężkich traumach, boleśnie doświadczonych przez ludzi, niestety relacja człowieka z psem potrafi przybrać też i ciemne kolory. Na szczęście ludzkich zwyrodnialców jest mniej niż tych o dobrym sercu.

Poruszane w "Psach i my" zagadnienia znam od długiego czasu. W naturalny sposób, po wielu latach praktyki, zdobyłam właściwy klucz do sprawdzonych rozwiązań w interakcjach człowiek pies. Książka bardziej sprawdza się wśród osób wkraczających w psi świat, niepewnie czujących się w roli odpowiedzialnych opiekunów. Dla mnie ciekawymi informacjami okazują się te, które stoją niejako na zapleczu i w tle głównych nurtów publikacji, sięgają do detali psiego żywota, własnych doświadczeń Alexandry Horowitz, poczynionych obserwacji o podłożu naukowym. Mam zastrzeżenie, publikacja wydaje się powierzchownie i pobieżnie potraktowana, a przecież badanie psiej świadomości stwarza ogromne możliwości do fascynujących rozważań, zaś wyciąganie wniosków z behawioralnych eksperymentów dostarcza materiał do wciągających interpretacji. Autorka mówi o przyznawaniu psu osobowości za pośrednictwem imion, ujęciu psa jako własności człowieka, perspektywie wyglądu i charakteru w kategoriach rasowych. Wiele mowy o emocjach, odzwierciedlaniu w psach ludzkich zachowań, wpływie obecności na społeczeństwo, monologach człowieka artykułowanych do canisowych pupili, czy koniecznym lub nakręconym marketingowo sprzęcie do opieki nad psem. Zaangażowałam się w rozdział traktujący o ubezpłodnieniu psów, poglądy autorki zbiegają się z moimi przemyśleniami i odczuciami. Zerknij również na wrażenia czytelnicze po spotkaniu z poprzednią książką Alexandry Horowitz "Oczami psa".

4/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (etologia), 304 strony, premiera 30.06.2021 (2019)
tłumaczenie Paweł Luboński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

15 komentarzy:

  1. Kojarzę tę autorkę, ale jeszcze nie miałam okazji zapoznać się z tą powieścią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie spotkałam się raczej wcześniej z twórczością tej autorki, a o książce czytam u Ciebie po raz pierwszy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie słyszałam o tej autorce, ale sama książka wygląda bardzo ciekawie. Na pewno jeśli gdzieś w bibliotece na nią trafię, to po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno było miło spędzić czas z tą lekturą.

    OdpowiedzUsuń
  5. Szkoda, że wydanie wydaje się powierzchowne. I tak raczej będę ją polecać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie mam akurat tego tytułu w najbliższych planach, ale nie mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Miłośnicy psów będą mieli się z czym zapoznać w wolnym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobrze wiedzieć na przyszłość, że taka książka istnieje.

    OdpowiedzUsuń
  9. O psich emocjach mogłabym w dalekiej przyszłości z ciekawości poczytać.

    OdpowiedzUsuń
  10. Miłośnicy psów będą tą książką zachwyceni!

    OdpowiedzUsuń
  11. Moi znajomi kojarzą mnie z psamy, bo je kocham. Chętnie zapoznam się z tym tytułem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam psy i kolekcjonuję książki o tej tematyce. Ten tytuł koniecznie musi trafić do mojej kolekcji.

    OdpowiedzUsuń
  13. To fajna książka nie tylko dla fanów psiaków. Można się z niej wiele dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  14. W moim domu od zawsze były psy i kochałam je całym sercem. Do tej pory lubię przyjeżdżać do rodziców, bo oni mają trzy psy.

    OdpowiedzUsuń
  15. To zdecydowanie lektura dla mnie!

    OdpowiedzUsuń