czwartek, 31 marca 2022

JAK DZIAŁA UMYSŁ

STEVEN PINKER

"Umysł jest systemem narządów komputacyjnych, stworzonych przez dobór naturalny do rozwiązywania problemów, jakie napotykali nasi ewolucyjni przodkowie w swoim łowiecko-zbierackim życiu."

Pierwsze spotkanie z twórczością Stevena Pinkera w wymiarze książkowym, ale z pewnością nie ostatnie, gdyż po wyśmienitej uczcie intelektualnej zapragnęłam poznać więcej jego dzieł. "Jak działa umysł" czytało mi się znakomicie, doceniłam zrównoważenie żargonu naukowego i popularyzatorskiego tonu zaprawionego nutą humoru. Swobodnie czułam się w wytworzonym klimacie, z jednej strony szalenie intrygował tematycznie, zadziwiające, jak niewiele wiemy jeszcze o tym, co nas jako ludzi definiuje, z drugiej chętnie wchodziłam w bystry nurt i kierowałam się pod prąd powszechnych, często z tytułu zasiedzenia, naukowych teorii. W kilku przypadkach nie potrafiłam intuicyjnie zgodzić się z wybranymi aspektami prezentacji działania umysłu, jednak przesłania dawały materiał do przemyśleń, okazję do zerknięcia z innej strony, wyjście poza sferę komfortu wiedzy, a to szalenie cenne i pożądane doświadczenie czytelnicze. Spotkanie z książką wiele mi wyjaśniło, dołożyło sporo cegiełek do wiedzy, ale też natchnęło do dalszego poznawania, zainspirowało do sięgnięcia po jeszcze bardziej specjalistyczne publikacje.

Autor umiejętnie oprowadzał czytelnika po wielu zagadnieniach umysłu. Wokół dwóch wzorów przewodnich, poznawania i przetwarzania informacji oraz psychologii ewolucji, wyjaśniał czym jest umysł, skąd się wziął, czym się wyróżnia, jak pozwala nam interpretować doznania zmysłów, a także zajmować się wyższymi powołaniami. Ze względu na zainteresowania ze studiów przyjaźnie odnalazłam się w teorii komputacyjnej, sieciach neuronowych, robotach, definicji inteligencji i kwintesencji świadomości. Zajmowały mnie zagadnienia ewolucji mózgu i instynktu. Chętnie weszłam w obszary widzenia, rozumowania i emocji. Poznawałam stosunku społeczne z perspektywy zdolności umysłu. Rozdział zamykający traktował o sztuce, dla mnie to było nowe spojrzenie na nią. Umysł jako system modułów to szalenie frapujący temat, im więcej o nim czytałam, tym bardziej przekonywałam się, że jak wiele pozostało jeszcze do odkrycia. Doceniłam, że otrzymałam nie tylko większą orientację i biegłość w poznawania tajemnic umysłu, ale także mnóstwo fascynujących przykładów, anegdot, powszechnych skojarzeń, przywołań reprezentacyjnych modeli. Sporo objaśnień, w tym również graficznych, i odwołań, tak aby przyjaźnie i zrozumiale poruszać się po naukowych myślach. Nie mogło zabraknąć przydatnych przypisów, bibliografii i indeksu. Niewątpliwie, na książkę trzeba przeznaczyć więcej czasu, zaimponowała mi ogólna perspektywa z uwzględnianiem wnikania w szczegóły, tak właśnie najbardziej lubię, rzut oka na całość i jednoczesne przybliżanie detali.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa, psychologia, 724 strony, premiera 08.02.2022 (2009)
tłumaczenie Małgorzata Koraszewska
Tekst powstał w ramach współpracy z DużeKa.pl

17 komentarzy:

  1. Nie słyszałam wcześniej o tym tytule i może skuszę się na tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa pozycja, wpisuję na listę książek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Publikacja wygląda na bardzo ciekawą, lubię tego typu książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czasem po nie sięgam, więc chętnie się skuszę na tę pozycję.

      Usuń
  4. Książka zapowiada się dobrze. Akurat ten temat mnie interesuje. Zapamiętam ten tytuł. Dzięki za recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ooo, sama nie wiem, ale chyba rozejrzę się za tą lekturą i sprawdzę, czy to coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Widzę, że to prawdziwa czytelnicza cegła. Chętnie dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię od czasu do czasu zapoznać się z lekturą popularnonaukową. Może będzie to właśnie ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  8. To musi być prawdziwa czytelnicza gratka na temat umysłu!

    OdpowiedzUsuń
  9. W przyszłości nie mówię nie. Chętnie kupię ją też na prezent.

    OdpowiedzUsuń
  10. Umysł to chyba najbardziej skomplikowanych i tajemniczych części człowieka. Nigdy do końca go nie zbadamy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna recenzja, świetna książka, lubię takie i chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Takie książki ostatnio z chęcią czytam, przeglądam i wyciągam z nich ciekawostki

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytam książek z tego gatunku. Wolę inne. Ale cieszę się, że jesteś zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mimo że nie czytam książek z tego gatunku, to ta mnie zaciekawiła. Od dawna czytam sporo o działaniu ludzkiego mózgu i umysłu, więc to coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Rzadko sięgam po książki tego typu, ale w tej może być całkiem sporo ciekawych informacji. Może pora zrobić wyjątek.

    OdpowiedzUsuń
  16. chyba nie ogarnęłabym tej książki umysłem, chociaż z drugiej strony fajnie byłoby się dowiedzieć co nie co ;-)

    OdpowiedzUsuń