wtorek, 22 marca 2022

ZAMKNIJ WSZYSTKIE DRZWI

[PRZEDPREMIEROWO]

RILEY SAGER

"Jeden raz to anomalia. Dwa razy to zbieg okoliczności. Trzy razy to dowód."

Jest coś szczególnego w książkach Rileya Sagera. Fantastycznie się w nich odnajduję, łatwo podkręcają wyobraźnię, zgrabnie kreślą obrazy przenikające do fantazji, uwzględniają elementy realizmu. Napięcie rośnie z każdą stroną, nie mogę być pewna, co będzie dalej, jakie okoliczności doprowadzą do dramatu, co spotka kluczową postać. "Ocalałe" to ciekawa propozycja czytelnicza, wiele się dzieje na kilku płaszczyznach, scenariusz zdarzeń mocno angażuje. "Wróć przed zmrokiem" oferuje intrygującą historię, a co równie ważne w thrillerze zwodniczą i zaskakującą. Natomiast "Zamknij wszystkie drzwi" przekonuje klaustrofobicznym klimatem, niepokojącymi incydentami, zmyślnym splotem elementów układanki tajemnic i manipulacji. Wyczuwa się inspirację "Dzieckiem Rosemary" w reżyserii Romana Polańskiego, wyśmienitym horrorem psychologicznym z tysiąc dziewięćset sześćdziesiątego ósmego roku. Co jak najbardziej przemawia na korzyść powieści, częstuje uwspółcześnioną a zarazem nieco inną wersją podobnie oddziałującej przygody.

Chociaż dobrze odnajduję się w "Zamknij wszystkie drzwi", przyjemnie spędzam czas z książką, atrakcyjnie wciągam się w bieg zdarzeń, to jednak nie wszystkie składniki zachwycają tak jak przyzwyczaił mnie do tego autor. Niektórym scenom brakuje logicznych spoiw, gdzie indziej główna bohaterka lekko przeczy sama sobie, finalna odsłona znacznie wychodzi poza rzeczywisty wymiar, co więcej, otrzymuję przebieg zdarzeń, ale nie rozwiązanie. Znakomity pomysł na fabułę, kusicielskie miejsce akcji, wabiące założenia wstępne, nie we wszystkim zgadzają się ze sobą. Tym niemniej chętnie daję się ponieść opowieści, przyciąga uwagę, sympatycznie podgrzewa atmosferę. Bartholomew, manhattańskie gniazdo elity Nowego Jorku, apartamentowiec z wiekową tradycją, budynek z mroczną historią - morderstwa, samobójstwa, pożary, zaraza. Gotycki wygląd wzbudza podziw i uznanie, jednocześnie również lęk i obawę. Jedno z prestiżowych mieszkań zajmuje Jules, dwudziestopięciolatka przyjęta jako jego opiekunka po naborze ogłoszonym w gazecie. Dziewczynie sypie się życie a oferta pracy wydaje się wprost wymarzona. Intuicyjnie wyczuwa, że obowiązujące w budynku zasady wydają się nieco podejrzane, lecz przyparta do muru przez koszmarną sytuację finansową i brak lokum szybko pozbywa się wątpliwości. Od pierwszych kroków w holu budynku, wejścia do mieszkania, napotkania lokatorów w windzie, wiem, że Jules nie będzie miała łatwo. Niektóre drzwi za nic nie powinny być otwarte, gdyż wypływają z nich mroczne sekrety, zaś inne niepokojąco szczelnie zamykają drogę do azylu.

4/6 - warto przeczytać
thriller, 430 stron, premiera 23.03.2022 (2019), tłumaczenie Ryszard Oślizło
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Mova.

15 komentarzy:

  1. Czekam na premierę tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak coś to jest już dostępna na Legimi, dziś wpadła mi w oko.

      Usuń
  2. Nie znam jeszcze twórczości tego autora, więc z chęcią sama się przekonam, że i mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miło można spędzić czas z taką publikacją, jestem ciekawa tego wydania i swoich wrażeń.

    OdpowiedzUsuń
  4. Będę polecać ją dalej w przyszłości skoro jest warta uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  5. Często sięgam po takie książki, więc mam co nadrabiać w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Recenzje Kiti24 marca 2022 10:51

    Nie znam jeszcze nic tego autora i jestem ciekawa tego wydania.

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda, że niektóre sceny nie były za bardzo przekonujące w tej lekturze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Będę polecać ją dalej w przyszłości, jeżeli można się na nią skusić.

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam już o niej i mam nawet zapisaną na swojej liście do zamówienia. Już sama okładka mnie zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jakoś nie słyszałam głośniej o tym autorze. A widzę, że ma w swoim asortymencie całkiem ciekawe książki z gatunku, który sobie bardzo cenię.

    OdpowiedzUsuń
  11. Sam tytuł kojarzy mi się z horrorem, więc raczej nie jest to propozycja literacka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale wydaje się ciekawą przygodą czytelniczą

    OdpowiedzUsuń
  13. Czekam aż do mnie dotrze, jestemm bardzo ciekawa tego thrillera. Mam nadzieję, że się nie zawiodę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Spotkałam się już wcześniej z tym tytułem. Przyznaję, że chętnie bym sięgnęła po ten tytuł, ale póki co muszę uporać się ze stosem innych książek do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń