czwartek, 17 marca 2022

FILOZOFIA DLA ZABIEGANYCH

JONNY THOMSON

"Umysł to szmer myśli, od którego nie możesz się uwolnić." Fantastycznie, kiedy udaje się go świadomie ukierunkować, poddać refleksjom, rozwijać się i czerpać z tego satysfakcję.

Książka bardzo mi podeszła. Nawet nie przypuszczałam, że okaże się tak mocno wciągająca, nie tylko ze względu na filozoficzną tematykę, ale również z powodu szalenie przystępnego prezentowania materiału. To faktycznie wariant dla zabieganych, którzy nie mają czasu wgryzać się w publikacje naukowe, by wydobyć najważniejsze przesłania umiłowania mądrości. Publikację przejrzyście zaprojektowano, zarówno od strony merytorycznej, jak i oprawy graficznej. Składało się na nią mnóstwo mini rozdziałów, każdy z przywołaniem nazwiska filozofa i tytułu zagadnienia, a także symbolizującego i łatwego do skojarzenia piktogramu. Dzięki takiemu zabiegowi łatwo poruszałam się po książce, filozofii i materiale do przemyśleń. Mogłam otwierać na dowolnych stronach i zaznajamiać się z segmencikami filozofii, lub wędrować działami i większą część poznawać.

Jonny Thomson objął filozofię od strony etyki, filozofii egzystencji, sztuki, społeczeństwa i relacji, religii i metafizyki, literatury i języka, nauki i psychologii, filozofii codziennej, wiedzy i umysłu, polityki i ekonomii. Wyciągnął kluczowe aspekty i przedstawił je tak, że nie miałam problemu z ich zrozumieniem i zapamiętaniem. Szalenie sympatyczna narracja i różnorodność zagadnień. Od starożytnej Grecji do współczesności. Bez zbędnego żargonu i napompowywania treści, a w przyjaznym i podszytym humorem stylu. Pochłaniałam mini porcje filozofii. Każdy jest w stanie je przekąsić i poczuć smak płynących przesłań i mądrości, nie zawsze według nas trafionych, lecz z pewnością interesujących. Chętnie poznawałam, jak kiedyś przymierzano się do pewnych rzeczy, a jak teraz. Wyśmienita książka dla tych, którzy po raz pierwszy czy drugi stykają się z filozofią w ramach literatury. Duża szansa, że poczują apetyt na więcej wiedzy. Zrozumienie siebie i świata na wyciągnięcie ręki, impuls do mniej lub bardziej ambitnych rozważań, poszukiwań odpowiedzi na pytania innych i własne. Publikacja, która w dobie pospiesznego rytmu życia pozwala na chwilę zatrzymać się i chwycić garść impulsów do rozważań. Sprawia, że to, co oddalone myślami, staje się bliskie, oswojone i dopingujące, a co ważne, przekłada się na większą świadomość życia i przekonań. Kolejne podejście do filozofii zaliczyłam do bardzo udanych.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa, filozofia, 508 stron, premiera 10.11.2021
tłumaczenie Alka Konieczna
Tekst powstał w ramach współpracy z PapieroweMotyle.pl

27 komentarzy:

  1. Takie podejście do filozofii mi się podoba, chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mnie zaintrygował ten tytuł. Chentie po niego sięgnę.

      Usuń
  2. Miło spędziłam czas z tą pozycją, jest się w czym zaczytać. Lubię takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Paulina Kwiatkowska17 marca 2022 09:39

    Pozycja jest obszerna i naprawdę świetna. Warto nadrobić zaległości i poznać ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Idealnie sprawdzi się na różne okazje w roli prezentu dla dorosłych.

    OdpowiedzUsuń
  5. Recenzje Kiti17 marca 2022 09:40

    Podobała mi się, szczególnie to, że można czytać ją nie po kolei.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze można po nią sięgnąć w wolnej chwili i to jest super.

    OdpowiedzUsuń
  7. To prawda, przedstawiane w bardzo przystępny sposób tematy zachęcają do dalszej lektury.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zastanowię się jeszcze nad powyższą publikacją, gdyż obecnie szukam bardziej niezobowiązującej lektury.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zarekomenduję tę książkę koleżance. Na pewno się jej spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  10. Raczej nie sięgam po ten gatunek książek, więc raczej się nie zdecyduję na przeczytanie tej konkretnej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jestem zabiegana, więc chyba coś dla mnie - o ile napisane jest faktycznie przystępnym językiem i w skondensowany sposób.

    OdpowiedzUsuń
  12. Język filozofii nie jest prosty. Ale skoro ta książka napisana jest przystępnie, chętnie ją przejrzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo miło spędziłam z nią czas. Kieszonkowe wydanie robi robotę.

      Usuń
  13. Rzadko czytam takie książki i za tą również podziękuję. Ale mojej mamie będzie się podobała.

    OdpowiedzUsuń
  14. Recenzje Kiti17 marca 2022 20:46

    Mnie także bardzo zainteresowała. Rozejrzę się z chęcią za tym tytułem.

    OdpowiedzUsuń
  15. mam sentyment do filozofii, studiowałam na wydziale filozofii, więc z czystej ciekawości bym sięgnęła :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, jest to jedna z tych książek po które można sięgnąć w każdej chwili.

      Usuń
    2. ooo, ostatnio bardzo takie lubię, więc tym bardziej sięgnę :-)

      Usuń
  16. Myślę, że ta książka przydałaby się wielu osobom. Czasem warto się zatrzymać, rozejrzeć i docenić tę chwilę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Miałam okazję przeczytać kilka pierwszych stron i muszę przyznać, że mam ochotę poznać całość.

    OdpowiedzUsuń
  18. Filozofia to dla mnie trudna rzecz, ale tak zachwalasz tę pozycję, ocena wysoka, że chyba się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  19. Książeczka (bo jest malutka) również bardzo przypadła mi do gustu. To naprawdę fajne ujęcie tematu.

    OdpowiedzUsuń
  20. Chyba to będzie bardzo ważna pozycja dla mnie. :D

    OdpowiedzUsuń
  21. To coś dla mnie, lubię taką tematykę i tak napisane książki :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ostatnio będąc w Empiku natchnęłam się na tę książkę i w sumie zainteresowała mnie, więc może kiedyś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  23. A to jest akurat ksiażka po ktorą sięgnęłabym z największą przyjemnością :)

    OdpowiedzUsuń