niedziela, 27 marca 2022

JAK ROZPOZNAĆ PSYCHOPATĘ. 7 TYPÓW NIEBEZPIECZNYCH UMYSŁÓW, KTÓRE NAS FASCYNUJĄ I PRZERAŻAJĄ

MARK FREESTONE

"Aby zrozumieć drugiego człowieka powinniśmy się skupić na jego relacjach z innymi, a nie cechach osobowości czy diagnozie."

Wydawnictwo Muza oferuje książki przybliżające między innymi zagadnienia psychopatii, znajduje się ona w bliskim kręgu moich zainteresowań. Niedawno czytałam "Morderczynie i psychopatki. Szokujące historie z praktyki psychiatry sądowego" Nahlah Saimeh, a teraz miałam okazję zapoznać się z "Jak rozpoznać psychopatę. 7 typów niebezpiecznych umysłów, które nas fascynują i przerażają" Marka Freestone'a. Zestawiam książki, gdyż wzajemnie dopełniają się, uwzględniają inną perspektywę zawodową, jednak podobny zakres materiału badawczego, a i prezentują wiele pokrywających się wniosków.

Freestone przedstawia siedem sylwetek przestępców cierpiących na zaburzenia psychiczne powiązane z arogancją i kłamstwem, brakiem rozumienia emocji i empatii, impulsywnością i manipulacją. Czyni to nie z ujęcia psychiatry a socjologa. Nie omawia konkretnych przypadków, lecz na podstawie mieszanki faktycznych osób i wydarzeń kreuje reprezentatywne odmienne typy, łączy cechy i wspomnienia ludzi, tak aby podkreślić różnorodność psychopatów. Każdy z osobników wnosi coś unikalnego do rozważań o kryminalistach, rzuca wielostronne barwy interpretacji, ale i tak zadziwiająco wiele elementów wybrzmiewa wspólnym przesłaniem.

Autor kładzie nacisk na definicje psychopaty, bliższe spojrzenie na to, czy osoby o zaburzonym sposobie myślenia i odczuwania są w stanie zmienić się. Rozważa, czy faktycznie więzienia i szpitale psychiatryczne wypełniają przypisane funkcje, a może wręcz odwrotnie, wzmacniają społeczne i osobiste dysfunkcje, rozwijają umiejętności manipulacji, skłonności do sadyzmu i podporządkowywania sobie innych. Przygląda się kombinacji budowy mózgu psychopatów, niepomyślnych genów, dysfunkcyjnego środowiska, sytuacji rodzinnej, drastycznym niedoborom fizycznym, emocjonalnym i finansowym. Podkreśla trudność w diagnozowaniu i leczeniu.

Sporo o wypaczaniu rzeczywistości przez psychopatów, bezwzględnym dążeniu do własnych korzyści, narcystycznym zaburzeniom osobowości, perfekcyjnym podszywaniu pod społeczne tożsamości, znakomitym wcielaniu się w różne role, pasożytniczej osobowości, skrajnych interpretacjach otoczenia, samookaleczaniu się, cienkiej linii między psychopatią a obłędem. Zwrócenie uwagi na kobiecą psychopatię, czym różni się od męskiej. Co prawda, jeden przykład, ale wynika to z rozkładu psychopatii wśród płci. Szybko przenika się przez reprezentacyjne typy, powstaje wrażenie wchodzenia w psychikę prawdziwych ludzi, sporo materiału do rozważań.

4/6 - warto przeczytać
literatura faktu, psychologia, 314 stron, premiera 09.02.2022 (2020), tłumaczenie Nina Wum
Tekst powstał w ramach współpracy z Secretum.pl

17 komentarzy:

  1. Z ciekawości mogłabym się skusić na tę lekturę, ale na razie mam co nadrabiać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Paulina Kwiatkowska27 marca 2022 12:47

    Dawno nie miałam okazji zapoznać się z niczym podobnym. Może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Będzie się w czym zaczytać, choć tematyka jest trudna.

    OdpowiedzUsuń
  4. Koniecznie muszę zakupić sobie ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, na przyszłość. Nigdy nie wiadomo, kiedy znajdzie mnie ochota, żeby chwycić po taką tematykę.

      Usuń
  5. Widzę, że to kolejny tytuł z literatury faktu, na który mam ogromną ochotę. Będę się rozglądać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie psychologiczne i odkrywające zakątki ludzkiej duszy książki. Koniecznie muszę sięgnąć po tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na tę książkę mam ogromną ochotę od dnia premiery, a Twój wpis mi o niej przypomniał. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam ... bardzo ciekawa książka, która dała do myślenia

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię tego typu książki. Zawsze fascynowało mnie co trzeba mieć w sobie w środku, by popełnić zbrodnie, często wobec ludzi, których kochaliśmy czy wielbiliśmy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam ten tytuł na półce, jestem bardzo go ciekawa, ale cały czas wyskakuje mi coś pilniejszego.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bałabym się przeczytać taką książkę jakoś to nie są moje klimaty, zdecydowanie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Hmmm, na pewno nie jest to łatwa lektura, ale brzmi interesująco, więc może kiedyś się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę że maga na czasie temat, budzi on spore zainteresowanie. Chętnie przeczytałabym tą publikacje.

    OdpowiedzUsuń
  14. Słyszałam o premierze tej książki i na pewno jest to oryginalna pozycja. Jednak to zdecydowanie tytuł nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Raczej nie jest to ksiązka, która mnie zaciekawiła, więc wątpię, że się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Moja szefowa czyta namiętnie takie pozycje, polecę jej, bo tej chyba nie zna

    OdpowiedzUsuń