poniedziałek, 21 marca 2022

THE WORLD OF LORE: STRASZNE MIEJSCA

AARON MAHNKE

"Nasze umysły lubią łączyć fakty. Szukamy schematów... łatwo w nie wjechać, trudno ominąć. Wydają się dokądś prowadzić, chociaż często jest to droga donikąd."

Podcasty są mi obce, zatem nazwisko Aaron Mahnke nic mi nie mówiło, a tym bardziej jego twórczość, dlatego z wahaniem sięgnęłam po książkę. Nie wiedziałam, czy spodoba się, trafi w mój gust, uprzyjemni wieczór czytelniczy. Na szczęście, obawy okazały się bezpodstawne, spotkanie zaliczyłam do udanych. Wciągnęłam się w szerokie spektrum opowieści z dreszczykiem, ale nie typowych historii, lecz przykładów zebranych z prawdziwego życia. 

Autor przeprowadzał przez imponującą mnogość relacji, odniesień i skojarzeń. Przywoływał mniej lub bardziej reprezentacyjne próbki źródeł strachu związanych z różnymi miejscami. Poznałam liczne legendy, mity i plotki buszujące w ludzkiej pamięci mieszkańców miast i miasteczek. Odniosłam się do ludowych opowieści, w których nie brakowało zatrważających przesądów, klątw, stworów i czarowników. Zaklęć nie słabnących pomimo upływu wieku, kultów wciąż drzemiących w wyobraźni ludzi, sekt nie poddających się zastraszeniu. Mahne oprowadzał po nawiedzonych budynkach, domach, posiadłościach, rezydencjach, hotelach i zamkach, jakże wiele drzemało w nich mrocznych i złych sił. Oczywiście, nie zabrakło bliższego spojrzenia na to, co osobliwego i przerażającego działo się na cmentarzach, w szpitalach psychiatrycznych i więzieniach. 

Mój sielankowy obraz towarzyszący latarniom morskim wypaczono i ubarwiono karmazynem poprzez ponure świadectwa niewyjaśnionych incydentów. Pojawiły się również diabelskie statki, jaskinie i pociągi. Trudno było zdobyć się na odwagę, aby wejść w opętane nikczemnością lasy i bagna. Dreszcz grozy budziły relacje, co mogło przytrafić się podróżującym pociągiem. Zatem, niewidzialne i agresywne moce, w ten czy inny sposób, opanowały każde miejsce na świecie. Dotarły wszędzie tam, gdzie człowiek, przyciągnięte jego wadami, gwałtownością, strachem, cierpieniem, smutkiem, odosobnieniem, beznadzieją i śmiercią. Dociekałam, z czego wynikały lęki, jak podkręcały wyobraźnię, roznosiły niesamowite historie, wkraczały w paranormalność. 

Czego mieszkańcy nie potrafili wyjaśnić, nie wykazywali się wiedzą o naturalnych zjawiskach, to błędnie interpretowali na korzyść tajemniczych i nadnaturalnych sił. Stąd nadejście wampirów i pojawienie się zjaw, rośnięcie presji przewidzeń i odbierania niepokojących odgłosów. Przedziwna ponura przeszłość, echo odległych wspomnień, spuścizna historycznych tragedii. Z pokolenia na pokolenie nakładały się na siebie, wzbogacały o przeklęty koloryt, intensyfikowały w zdobywaniu złej sławy. Wymyślne twory imaginacji wynikały z najgorszych cech ludzkiej natury. Dlatego przeświadczenie, że dochodzi do odwiedzin czegoś i kogoś nie z tego świata, zastępowanie pustych przestrzeni niepotwierdzonymi faktami, czymś kojarzonym z wynaturzeniem i anomalią. 

Rewelacyjnie wchodziło się w opowieści. Nie dość, że tematyka bliska sercu miłośnikom thrillerów, horrorów i niesamowitości, to jeszcze zabawny i żartobliwy ton narracji, zdrowe i rozsądne podejście do omawianych przypadków. I jakże by inaczej, nawiązania do twórczości klasyków horroru, jak H.P. Lovecraft i Shirley Jackson, czy mojego współczesnego ulubieńca, Stephena Kinga. Jeśli lubicie aurę strasznych miejsc, chcecie zerknąć na masę inspiracji dla kultury masowej, chwytajcie za ten tytuł, udajcie się w podróż i na ekspedycję do wymysłów umysłów ludzkich, zwodniczych zmian i oszukańczych przeobrażeń, tego, co fantastycznie napędza ludowy folklor niesamowitości. Ile jeszcze ziaren prawdy w nim tkwi? A ile jeszcze nierozwiązanych zagadek?

4.5/6 - warto przeczytać
horror, 382 strony, premiera 18.01.2022 (2018), tłumaczenie Zbigniew A. Królicki
Tekst powstał w ramach współpracy z DużeKa.pl

12 komentarzy:

  1. Lubię odkrywać historie ciekawych, nietypowych miejsc, więc chętnie sięgnę po tę lekturę. Gosia B.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zebranie przykładów z prawdziwego życia na pewno wywołuje u odbiorcy dreszczyk emocji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Paulina Kwiatkowska21 marca 2022 09:00

    Też nie słyszałam wcześniej tego nazwiska, więc mam co nadrabiać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Żartobliwy ton narracji niewątpliwie jest zaletą tego wydania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że ten tytuł mógłby być ciekawą lekturą. Dziękuję za polecenie tej propozycji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Recenzje Kiti21 marca 2022 09:03

    Jeżeli wpadnie mi w ręce to się skuszę na to czytelnicze spotkanie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyznaję, że mnie zaintrygowałaś. Tematyka wydaje się bardzo mroczna, a jednocześnie niezwykle ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak sądzę. Chętnie będę miała na uwadze tego twórcę.

      Usuń
  8. przekonał mnie opis, chociaż jak słyszę mnogość relacji to zastanawiam się czy nadążę za akcją :D

    OdpowiedzUsuń
  9. sporo słyszałam o tej książce i miałam na nią ochotę, może w końcu uda mi się na nią skusić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie z kolei jest czystą kartą, nie wpadła mi wcześniej w oko.

      Usuń
  10. Co prawda podcastów słucham od czasu do czasu, ale o tym autorze nie słyszałam. Chętnie skuszę się jednak na powieść jego autorstwa.

    OdpowiedzUsuń