wtorek, 15 marca 2022

PUSTYNNY KSIĄŻĘ

PETER V. BRETT

CYKL ZMROKU tom 1.1

"Niektóre sekrety są jak nóż w kieszeni i możesz je ukrywać przez całą wieczność. Inne są jak sztylet w ręku. Im dłużej go trzymasz, tym mocniej ugodzisz."

Powieść sprawiła wiele satysfakcji czytelniczej, błyskawicznie złapałam właściwy rytm, z entuzjazmem poruszałam się po wyobrażonym świecie, współodczuwałam przeżycia i emocje postaci. Fantastyczna walka dobra ze złem, ludzkości z demonami, rzeczywistości z magią, bohaterów samych z sobą. Młodzi ludzie kształtowali tożsamość, osobowość i charakter. Próbowali odnaleźć się w narzuconych rolach i przeforsować własne reguły. Przyjmowali dziedzictwo z dumą i odwagą, ale również z obawami i zastrzeżeniami. 

Jestem przekonana, że młodzi czytelnicy rewelacyjnie odnaleźli się w towarzystwie tych, którym nie był obcy bunt i sprzeciw, animusz i niezłomność. Ale i ja z zainteresowaniem przyglądałam się poczynaniom postaci. Mieszana błędnych i słusznych wyobrażeń, nietrafionych i właściwych decyzji, przejaskrawionych i stonowanych odczuć. Nie było tylko bieli i czerni, szarość wkradała się w każdy zakamarek myśli i czynów, a to sprawiało, że bohaterowie charakteryzowali się wyrazistością i przyciągająco przekonywali. Barwnie oddano miłość, przyjaźń, opiekuńczość i zaufanie. Scenariusz po brzegi wypełniały przygody, walki w imię praw, wolności i życia innych. 

Peter V. Brett podał dokładnie przemyślaną kolejność zdarzeń. Stworzył klarowny ciąg przyczyn i skutków, dodał do niego elementy zaskoczenia, niepewności, niejednoznaczności i magii. Jeśli ktoś nie znał świata, historii i bohaterów demonicznego cyklu, nie czuł się zagubiony. Autor skrótowo do nich nawiązywał, by odbiorca jeszcze lepiej poruszał się w krainie, przygodzie i intrydze. Zdecydowanie polecam tytuł do uwzględnienia w planach czytelniczych, wyśmienicie bawiłam się w kreatywnych obrazach wyobraźni, nawiązaniach do ludzkich wad i zalet, próbach sił i charakterów, młodości, której wydawało się, że potrafiła wszystko i była gotowa podbijać świat.

Piętnaście lat minęło od pozornego ostatecznego pokonania demonów w krwawej wojnie. Jednak ostatnie incydenty wskazały, że mroczna siła odrodziła się, ludzie nie mogli czuć się bezpieczni. Dzieci dawnych bohaterów teraz same musiały podjąć się trudnych wyzwań. Olive, księżniczka Zakątka, córka Ahmanda Jardira z Krasji, potężnego południowego imperium, dorastała przy boku matki w Thesie, zimnej i deszczowej Północy. Darin Bales, syn Wybawiciela, dzieciństwo i wczesną młodość spędził w Potoku Tibbeta, wiosce na skraju pustyni. Ścieżki młodych przyjaciół przecięły się i wprowadziły na szlak wspólnej niebezpiecznej misji, gry toczącej się o wszystko.

5/6 - koniecznie przeczytaj
fantasy, 598 stron, premiera 29.09.2021, tłumaczenie Marcin Mortka, ilustracje Dominik Broniek
Tekst powstał w ramach współpracy z PapieroweMotyle.pl

21 komentarzy:

  1. Kojarzę tę lekturę, ale jeszcze nie miałam okazji zapoznać się z tą powieścią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że to książka w sam raz dla osób zaczytanych w powieściach fantasy. Jestem przekonana, że mój narzeczony chętnie zaczął by czytać tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawa pozycja, dziękuję za rekomendację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również. Często idzie przegapić ciekawy tytuł, a szkoda.

      Usuń
  4. To seria, którą mam w najbliższych planach, mam nadzieję, że niedługo się za nią zabiorę.

    OdpowiedzUsuń
  5. To nie jest gatunek, po który sięgam, więc raczej nie skuszę się na ten konkretny tytuł. Mojej siostrze może wydać się interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie sięgnę po tę serię. Mam ją w planach od jakiegoś czasu, ale trochę mi nie po drodze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też... stos rośnie, kiedy znaleźć czas. Trzeba, skoro Iza tak poleca!

      Usuń
  7. Paulina Kwiatkowska15 marca 2022 14:59

    Może być to ciekawa pozycja dla miłośników takich książek.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jest się czym zachwycić i co nadrabiać w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Recenzje Kiti15 marca 2022 15:02

    Dawno nie miałam okazji czytać nic jego autorstwa. Będę polecać ją dalej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Autora kojarzę i książkę też, ale od lat nie sięgałam po jego twórczość.

    OdpowiedzUsuń
  11. Chętnie dam szansę temu tytułowi. Widzę, że nie będę się nudzić.

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam wiele dobrego na temat twórczości tego autora. Cieszę się, że i Tobie się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  13. Moim zdaniem to zdecydowanie warta uwagi, dosłownie epicka seria fantasy. Uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja za fantasy nie przepadam, ale fani gatunku powinni być zadowoleni :)

    OdpowiedzUsuń
  15. a jak poradziłaś sobie z księżniczką Olive? Ja miałam spore problemy, ale w drugim tomie fajnie się to klaruje

    OdpowiedzUsuń
  16. Wydaję się być ciekawą książką, zapiszę sobie tytuł, może kiedyś przeczytam. Kocham fantastykę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nigdy o tej książce nie słyszałam. Nie jestem przekonana czy by mi się spodobała. Lubię inny rodzaj literatury.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie będę ukrywać, że to chyba nie do końca dla mnie lektura

    OdpowiedzUsuń