piątek, 19 marca 2021

OCZAMI PSA

ALEXANDRA HOROWITZ

"Poza psem książka jest najlepszym przyjacielem człowieka. Wewnątrz psa jest za ciemno na czytanie." Groucho Marx

Nie wyobrażam sobie domu bez obecności psa, towarzyszą mi przez całe życie, wdzięczna jestem za każdą wspólnie spędzoną chwilę, wiele zyskuję na miłości i przyjaźni, na bezwarunkowej wierności i przywiązaniu. Chwyciłam po książkę w oczekiwaniu na zdobycie nowych informacji, porcji materiału przydatnego w dokładniejszym poznawaniu psa, lepszym zrozumieniu, właściwym pielęgnowaniu relacji. Jednak większość poruszanych zagadnień już znałam, w naturalny sposób, po wielu latach praktyki, zdobyłam właściwy klucz do sprawdzonych rozwiązań w interakcjach człowiek pies. Dlatego uważam, że książka najlepiej sprawdzi się wśród osób wkraczających w psi świat, niepewnie czujących się w roli opiekunów.

Alexandra Horowitz uświadamia, że aby pojąć, co czuje psi pupil, trzeba zmienić percepcję postrzegania, zdać się na psią rzeczywistość. W przyjaznym stylu narracji, pełnym humoru, bez naukowego żargonu, krok po kroku, przeprowadza po konstrukcji psychiki psa, anatomicznych uwarunkowaniach, zdolnościach poznawczych. Pokazuje, gdzie opiekun popełnia najczęściej błędy w wychowaniu psa, ale nie wdaje się w metody tresury. Uczy, jak zaglądać w psią duszę, obserwować podczas codziennych spacerów, dostrzegać psią inteligencję, przekonać się o umiejętnościach pamięciowych psów. Uwrażliwia na odmienne zdolności zmysłowe psów i ludzi. Jestem pod ogromnym rażeniem mistrzowskiego czytania człowieka przez psa, bardzo trafnego przewidywania ludzkich reakcji, wyczuwania charakterów, dostrzegania zasad rutyny. Autorka ostrzega przed zbytnią antropomorfizacją psów, może obrócić się przeciwko nam i czworonogom. Psia natura jest szalenie ciekawa, warto zatem, zanim ktoś zdecyduje się na posiadanie psa, zapoznać się z książką, lepiej zrozumieć i docenić psa, nauczyć się wzmacniania relacji z nim. 

4/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (etologia), 320 stron, premiera 20.01.2021 (2009)
tłumaczenie Magdalena Bugajska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

31 komentarzy:

  1. To prawda, pies to najlepszy przyjacielem człowieka, sama niestety nie mam teraz warunków do posiadania czworonoga. Ciekawa książka, może sięgnę po nią w wolnej chwili. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze, że są takie książki, które mogą pomóc w zrozumieniu naszych czworonożnych przyjaciół.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, tym bardziej, że ze sporą częścią społeczeństwa mieszka jakiś pies.

      Usuń
  3. Świetna książka dla tych osób, które chcą się dowiedzieć, co ich pupilowi naprawdę chodzi po głowie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam :) ale skoro piszesz, że dla początkujących, to chyba też nie dla mnie :) choć może warto dla utrwalenia wiedzy:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka wydaje się idealna dla miłośników psów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak sądzę, wiem komu ją polecić, bo ja o psach lubię tylko czytać :)

      Usuń
  6. Bardzo się zgadzam z tym początkowym cytatem! Faktycznie warto otaczać się zarówno czworonogami, jak i dobrą literaturą :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Psy to bardzo inteligentne zwierzęta. Ja także nie wyobrażam sobie bez nich domu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, nie da się ukryć, że są inteligentne.

      Usuń
    2. Mądre, wspaniałe i kochane. Psy to najlepsi przyjaciele.

      Usuń
    3. W takim razie nie dziwi fakt, że są przyjaciółmi człowieka.

      Usuń
  8. Psiaki sa naprawde madre i czesto traktuje sie je niestety gorzej niz na to zasluguja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety tak jest, ale na szczęście świadomość ludzi rośnie.

      Usuń
  9. Niestety aktualnie psa nie mam ale u mojej mamusi jest,kocham te zwierzaki

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak właśnie sobie myślę, że natura psa jest szalenie ciekawa i warta zgłębienia.

    OdpowiedzUsuń
  11. Książki o zwierzętach i ich naturze są niezwykle ciekawe i wciągające.

    OdpowiedzUsuń
  12. Skoro jest to książka dla początkujących opiekunów psów wiem komu ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  13. O psach lubię jedynie czytać, więc będę miała tę pozycję na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie mam psa, zawsze wolałam koty, ale książki o psim behawioryzmie uważam za bardzo potrzebne. Dobrze, że coraz więcej o tym się pisze!

    OdpowiedzUsuń
  15. Przyznam ze nie do końca rozumiem drugą część cytatu o ciemności psiej. Co do publikacji to chętnie przeczytam, kocham zwierzaki jak wiesz, a jeszcze jak z humorem napisana to tym chętniej sie z treścią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Sporo ludzi adoptuje teraz psy, wygląda na to, że powinni też przeczytać tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Adopcja jest zawsze dobrym rozwiązaniem, skoro tyle psów czeka na nowy dom.

      Usuń
  17. Zaciekawiłaś mnie, mam psiaka może warto będzie poszerzyć o nim wiedze ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. bardzo lubię takie książki, poszerzają cenną wiedzę na bardzo codzienne tematy, bo ja np. nie wyobrażam sobie życia bez zwierząt :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. To z pewnością jest fantastyczna pozycja, ale chyba teraz, po stracie mojej ukochanej Viki nie byłabym w stanie jej czytac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, odejście ukochanego zwierzaka to zawsze przykre emocje.

      Usuń
  20. Wędrówki po kuchni20 marca 2021 22:17

    Dla miłośników czworonożnych przyjaciół to pozycja idealna i obowiązkowa

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja generalnie nie przepadam za zwierzętami ani psami ani żadnymi innymi. Nie przypuszczałam, że powstają książki popularnonaukowe na ich temat takie szczegółowe.

    OdpowiedzUsuń
  22. Myślę, że to świetna książka i warto ją poznać jeszcze przed pojawieniem się psa w domu. Przygotuje na pupila nas, jego właścicieli i zapewne miłośników.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ciekawa pozycja, podoba mi się bardzo sam tytuł!

    OdpowiedzUsuń