sobota, 19 czerwca 2021

DALEKO, CORAZ BLIŻEJ

ALEX SCHULMAN

"Każdy nosi w sobie kawałek lasu. Swój własny, taki, który zna się na pamięć i który daje poczucie bezpieczeństwa."

Nie spodziewałam się, że będzie to tak pyszna przygoda czytelnicza, jestem pod wrażeniem nie tylko fantastycznego pomysłu na fabułę, ciekawego stylu narracji, szczególnego klimatu powieści, ale również doskonale uchwyconej braterskiej więzi, trudnych rodzinnych relacji i swoistej rywalizacji między pokoleniami. Z jednej strony beztroska i radość dzieciństwa, z drugiej ostrożność i wypatrywanie zagrożeń ze strony bliskich. Ale to nie koniec perspektywy przybliżanej opowieści, to także zajrzenie w aspekty rodzicielstwa, niezafałszowanego obrazu troski i zaniedbania, entuzjazmu i zniechęcenia, pragnienia trwania i wyrwania się. I nieustanne napięcie rozlewające się w rodzinie, pulsujące gwałtownym rytmem, nie pozwalające o sobie zapomnieć, a jeśli nawet, to zaledwie na chwilę, na moment wytchnienia i złudnej nadziei.

Alex Schulman głęboko zapuścił się w strefy, których na co dzień nie chcemy dostrzec, a co dopiero uważnie im się przyjrzeć. Rewelacyjnie ukazał przeplatanie się skrajności u rodzeństwa, miłości z nienawiścią, bezwarunkowej pomocy z rzucaniem kłód pod nogi, obrony z oskarżeniami. Szalenie prawdziwie i przejmująco, z nakłanianiem do rozważań. Naprawdę czułam, co dzieje się w sercach i głowach chłopców zmuszonych mierzyć się z własnymi słabościami i jednocześnie niemocą innych. Trzynastoletni Nils, dziewięcioletni Benjamin i siedmioletni Pierre, a za chwilę, trzy obrazy staruszków, sploty nici łączących rodzeństwo, różnych osobowościowo, z odmiennym bagażem doświadczeń życiowych, z innym pakietem wspomnień i skrywających się historii.

Atrakcyjny zabieg cofania czasu, teraźniejszości i przeszłości. Ukazywanie dawnego scenariusza zdarzeń, źródeł postaw i zachowań, oraz bieżącego toku spraw, cierpkiego i szorstkiego, czułego i łagodnego. Podobało mi się, fantastycznie komponowało się z nastrojem i przekazami. Kapitalnie przybliżono scenę pływackiej rywalizacji braci, zainicjowanej przez ojca, z podwójną warstwą w tle, kończącej się w zdumiewający sposób. Zapamiętam jako intensywnie przemawiający symbol powieści. Wspaniale ukazała przeciwieństwa, nasilenie emocji, moc więzi, których nic nie było w stanie zerwać. Coś, co powinno się dziać, i coś, co nigdy nie powinno mieć miejsca, jak choćby bezwarunkowe oddanie i ciepłe zrozumienie, czy nadszarpnięte zaufanie i bolesna obojętność.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna, 318 stron, premiera 12.05.2021 (2020), tłumaczenie Ewa Wojciechowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

43 komentarze:

  1. Kojarzę tę publikację, ale jeszcze nie miałam okazji jej czytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Skoro jesteś zadowolona z lektury tej publikacji to tym bardziej będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Po takie dopracowane lektury warto sięgać, dziękuję za polecenie tej czytelniczej przygody.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, ma się pewność, że mile spędzi się z nią czas.

      Usuń
  4. Z pewnością chętnie skuszę się na tę lekturę w przyszłości, dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kojarzę okładkę, musiałam gdzieś widzieć tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też kojarzę, jakoś już wćzesniej wpadła mi w oczy.

      Usuń
    2. Też mi miga ona w świadomości, okładka zapada w pamięć.

      Usuń
  6. Wygląda na to, że to bardzo dobrze napisana i emocjonująca powieść!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawa recenzja. Zachecilas mnie do przeczytania 👍

    OdpowiedzUsuń
  8. Na pewno będę czytała tę książkę za jakiś czas.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna recenzja. Twoje recenzje sprawiają, że często sięgam po dane książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, ja tak samo, mamy zbieżne opinie z Izą, więc zdarza się, że lektury nam się pokrywają.

      Usuń
  10. Jeszcze nie miałam okazji przeczytać, ale widzę że warto zapoznać się bliżej z tą publikacją.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak zawsze super recenzja :)
    Książka zdecydowanie godna uwagi i ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, już wcześniej zwróciłam na nią uwagę, ale nie było okazji przeczytać.

      Usuń
    2. dokładnie, sam tytuł intryguje, a później jest już coraz lepiej

      Usuń
  12. To może być powieść, która mnie porwie, a przynajmniej tak zaciekawi, że nie będę żałowała czasu na jej przeczytanie...

    OdpowiedzUsuń
  13. Gdzieś już widziałam tą książkę. Myślę, że mogłaby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak sądzę, więc będę miała ją na uwadze na przyszłość.

      Usuń
  14. Kolejna, ciekawa pozycja u Ciebie, która mnie zainteresowała. Oczywiście zapisuję i mam nadzieje że znajdę czas na czytanie

    OdpowiedzUsuń
  15. Wędrówki po kuchni19 czerwca 2021 20:15

    Po przeczytaniu recenzji zdecydowanie jestem na tak! zapowiada się świetna przygoda czytelnicza

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapowiada się prawdziwa literacka uczta. Będę miała ją na uwadze na później, bo na razie mam co czytać.

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię takie prawdziwe, problemowe i skłaniające do refleksji książki. Myślę, że książka ma szanse mi się spodobać, choć pierwsze słyszę o tym tytule.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja pierwszy raz słyszę o tym autorze, ale recenzja zdecydowanie mnie zachęciła, do zapoznania sie w piórem tego autora

      Usuń
  18. ostatnio coraz częściej skręcam w stronę takich książek, więc na pewno przeczytam <3

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda na ciekawą pozycję, z którą miło można spędzić wolny czas.

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie przepada kiedy w książkach jest takie poplątanie czasowe, więc raczej nie jest to dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Intryguje mnie ta historia, może spędziłabym z nią przyjemnie czas

    OdpowiedzUsuń
  22. Zdecydowanie muszę po nią sięgnąć. Bardzo zachęcająco o niej piszesz.
    Radosna
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo lubię książki, w których pisarze duży nacisk kładą na emocje bohaterów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również i mam wrażenie, że ta książka jest idealna dla mnie

      Usuń
  24. No nie wiem.. jakoś nie jestem przekonana

    OdpowiedzUsuń
  25. Jęśli jest tutaj położony nacisk na emocje bohaterów, to już jestem za.

    OdpowiedzUsuń
  26. Brzmi naprawdę intrygująco i sama też chętnie zgłębiłabym te nieodkryte fragmenty lasu,które mają w sobie bohaterowie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Emocje bohaterów ? Zdecydowanie jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
  28. Uwielbiam twoje opisy ksiązek, nawet kiedy je krytykujesz ma się ochotę po nie sięgnąc. Tak jest i tym razem, tym bardziej, że książka oceniona wysoko. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  29. Zachęciłaś mnie do przeczytania tej książki. Już tęsknię za tego typu historiami, bo ostatnio czytam mniej problematyczne powieści. Jestem ciekawa tych wszystkich zabiegów literackich, które tu zastosowano.

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie słyszałam o tej książce, ale jakoś po twojej recenzji czuje, że nie jest to coś co by mi się spodobało ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Taka podróż w czasie musiała być dość ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Znowu kusisz mnie czymś innym niż jestem zwykła czytać. I lubię dzięki Twoim poleceniom wychodzić z mojej czytelniczej strefy komfortu.

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo ciekawa fabuła. Aż chce sie czytać i poznać tę historie.

    OdpowiedzUsuń