poniedziałek, 7 czerwca 2021

MROCZNA WIEDZA

NAOMI NOVIK

SCHOLOMANCE tom 1

"Zdecydowałam, że Orion musi umrzeć, kiedy po raz drugi uratował mi życie."

Pierwsze spotkanie z twórczością Naomi Novik zaliczam do średnio udanych, wiele elementów powieści bardzo mi pasuje, ale też pojawia się kilka nieprzekonujących. Na plus wyłania się fantastyczny pomysł na fabułę, odwrócenie typowych wersji na szkołę magów, gdzie zawsze jest miejsce dla relacji mentorów i uczniów, stawia się na współpracę między adeptami. W "Mrocznej wiedzy" nie ma nauczycieli, co więcej, tradycyjnie pojmowanych lekcji, nie pielęgnuje się ducha wspólnoty, wręcz odwrotnie, uczniowie rywalizują nie tylko z zastraszającym spektrum potworów, ale również między sobą. Nikt nie czuje się bezpiecznie, nawet we własnym pokoju, z każdego zakątka czyha śmiertelne zagrożenie. Autorka nie waha się wprowadzić młode osoby w mroczny cień, przypisać im szeroki wachlarz wad, wystawić na przerażające próby. Niedopuszczalne są jakiekolwiek potknięcia, praktycznie każde z nich staje się wyrokiem śmierci, niebezpieczeństwo trwa przez całą dobę.

Podoba mi się zagęszczenie incydentów w scenariuszu zdarzeń, dynamicznie zmieniająca się sceneria, liczne grono postaci, jednak po jakimś czasie wkracza powtarzalność scen, w zasadzie każda kolejna nie wnosi nic nowego, a wpisuje się w schemat ucieczki i walki. Główna bohaterka Galadriel Higgins dysponuje zdolnościami powodowania ogromnych zniszczeń, władza, którą mogłaby sprawować dzięki ich wykorzystaniu byłaby przeogromna. Aby przetrwać w osobliwej szkole El wykazuje się wyjątkową czujnością i błyskawicznym refleksem. Wszystko zależy od trafnie zawartych sojuszy, krótko i długodystansowych. Trzeba przyznać, że dziewczyna ma co robić, z kim walczyć, aby móc ukończyć naukę. W wielu aspektach można jej współczuć, lecz we mnie wzbudza mieszane odczucia. Portret zgryźliwej i zołzowatej osoby jest przerysowany. Nie mogę doczekać się, kiedy coś w końcu drgnie w jej postawie w dobrą stronę. Pisarka barwnie i ciekawie odmalowuje poszukiwania własnej tożsamości, zdobywanie akceptacji i zrozumienia wśród młodych rówieśników. Proces dorastania nie należy do łatwych, co dopiero, gdy dysponuje się magicznymi mocami i przebywa w mega toksycznej placówce szkolnej. Książkę proponuję młodzieży chętnie wkraczającej w magiczne klimaty, ceniącej silnych bohaterów, lubiącej brzmienia walki dobra ze złem, przepadającej za akcją nasyconą efektownymi zdarzeniami.

4/6 - warto przeczytać
literatura młodzieżowa, fantasy, 320 stron, premiera 13.04.2021 (2020)
tłumaczenie Zbigniew A. Królicki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

38 komentarzy:

  1. Brzmienie walki dobra ze złem towarzyszy nam od zarania dziejów. Stajemy często po stronie dobra, ale czym jestem starsza staram się zrozumieć dogłębniej tę drugą mroczną stronę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Już wcześniej zwróciłam uwagę na ten cykl, może uda mi się z nim zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem wielką miłośniczką literatury młodzieżowej, więc z chęcią się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też ostatnio się przekonałam, że to wartościowy gatunek :-)

      Usuń
  4. Mam w planach poznanie tej książki, mam nadzieje że niedługo wpadnie w moje ręce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Novik świetnie pisze więc podejrzewam że będziesz zadowolona z lektury :)

      Usuń
  5. Skoro jesteś średnio przekonana, skuszę się i wyrobię sobie własną opinię.

    OdpowiedzUsuń
  6. Młodzieżowe historie na pewno mają swoich zwolenników, świetnie się w nich odnajduję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię od czasu do czasu przeczytać powieść fantastyczną, tej także dam szansę, może mi bardziej się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie akurat taka tematyka nie pociąga,ale jestem przekonana,że znajdzie się liczne grono jej amatorów :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Takie młodzieżowe nuty bardzo mnie przekonują, więc będę miała cykl na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten gatunek to raczej domena mojej siostry, więc polecę jej ten tytuł, jestem ciekawa jej wrażeń.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nawet jeśli pierwszy tom nie do końca spełnił Twoje oczekiwania, może przypaść mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Gatunek bardzo do mnie przemawia, już wcześniej interesowałam się tym cyklem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę, że książka znajdzie swoich zwolenników. Chociaż nie jest taka bardzo porywająca, to dla osób zaczynających przygodę z magią będzie w sam raz. Duży plus za okładkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka faktycznie przykuwa wzrok i już wcześniej zwróciłam na nią uwagę.

      Usuń
    2. Mnie również nie pociąga, ale fakt okładka jest mega. Zdecydowanie przyciąga uwage

      Usuń
  14. Chociaż fanką fantasy nie jestem, to po tę książkę sięgnęłabym z ochotą.

    OdpowiedzUsuń
  15. Druga połowa książki jest znacznie lepsza, a jeśli chcesz kontynuować przygodę z tą autorką, to polecam Wybraną i Moc srebra - bardzo udane jednotomówki w baśniowych klimatach.

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę, że ta książka, by mi się podobała

    OdpowiedzUsuń
  17. Kocham książki Novik i nie mogę doczekać się lektury tej. Już na mnie czeka :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie gustuję w tego typu literaturze ale myślę, że książka znajdzie wielu odbiorców

    OdpowiedzUsuń
  19. Myślę, że ta książka mogłaby mi się spodobać. Muszę ją sobie koniecznie zamówić i przeczytać w wolnym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  20. słyszałam o tej serii, ale jeszcze się z nią nie zapoznałam, mam nadzieję, że nie długo nadrobię :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dla młodzieży na wakacje w sam raz!

    OdpowiedzUsuń
  22. W książkach podoba mi się dynamicznosc akcji o ile jestem w stanie za tym nadążyć. Co do dużej liczby postaci to nie przepadam za tym.

    OdpowiedzUsuń
  23. Fakt czasem sięgam po młodzieżówki jednak do fantastyki jak nie umiałam tak nie umiem się przekonać :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja jestem zauroczona okładką jednak treść mnie nie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka faktycznie cudowna, a na żywo pewnie prezentuje się jeszcze piękniej.

      Usuń
  25. Czyli warta przeczytania młodzieżowa, fantasy lekturka:) Niestety nie moje klimaty ale wierzę że znajdzie szerokie grono odbiorców. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  26. Nazwisko autora nie jest mi obce, ale jego twórczość na ten moment już tak.

    OdpowiedzUsuń
  27. Czyli pomysł może był i ciekawy, natomiast nie do końca zagrało, ale może nastolatkom się spodoba? :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ta powieść mogłaby mi się spodobać, bo czytam wiele powieści fantastycznych i bardzo je lubię.

    OdpowiedzUsuń
  29. Taką literature mogę podesłać mojej corce. Ona lubi czytać takie książek, pewnie będzie zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  30. Tego typu gatunek książek nie należy do moich ulubionych, więc zwyczajnie po niego nie sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Mam ogromną ochotę na tę pozycję, jestem jej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń