wtorek, 22 czerwca 2021

PIERWSZE ŚWIATŁO. JAK WSZECHŚWIAT WYSZEDŁ Z MROKU

[PRZEDPREMIEROWO]

EMMA CHAPMAN

"Żyjemy w czasach z bezprecedensowym dostępem do Wszechświata i jego historii, a nasza zdolność do wypełniania luk w wiedzy rośnie w zawrotnym tempie."

Jestem pod wrażeniem, jak gładko, miękko i komfortowo przechodzi się przez zaprezentowane zagadnienia, wiele spraw związanych z astrofizyką układa się głowie, zbiera się nowe wiadomości, a przede wszystkim wygodnie odnajduje się w klimacie gwiezdnej archeologii, badań kosmicznych skamielin, rozumienia szczątków najstarszych galaktyk. Narracja wyjątkowo przejrzysta, klarownie podane informacje, ubarwione humorem. Fantastycznie przebija się przez historię początku Wszechświata, erę pierwszych gwiazd, czarnej materii, czarnych dziur i galaktyk. Fascynujące, jak wiele jest jeszcze do odkrycia i zrozumienia, to praca naukowa dla wielu pokoleń, ponieważ tak naprawdę ludzkość dopiero zaczęła się tym interesować, wspierając się postępem technologicznym metod badawczych.

Emma Chapman krok po kroku przybliża czytelnika do zrozumienia materii upchniętej w punkt o nieskończonej gęstości, Wielkiego Wybuchu, wyłonienia się czasoprzestrzeni i rozpoczęcia się procesu ekspansji Wszechświata. To wiodące tematy publikacji, ale autorka porusza też mnóstwo innych zagadnień, uszczegóławiających i pomagających w zrozumieniu, zapoznajemy się między innymi z zaćmieniem Słońca, światłem, widmami gwiazd, prędkością światła, temperaturą gwiazd, klasyfikacją gwiazd, przesunięciem ku czerwieni i fioletowi. Wchodzimy w obszary grawitacji, spalania, fuzji gwiazdowej, ciemnej materii, początków dziejów Ziemi, galaktyk karłowatych. I inne, równie interesujące aspekty. Wszystko wzbogacone anegdotami z życia osobistego Chapman, licznymi ciekawostkami, wynikami eksperymentów i znaczących odkryć. Zaprezentowane tak przystępnie i obrazowo tajemnice pochodzenia i ewolucji Wszechświata są mega interesujące, ekscytujące i porywające, nauka daje wiele satysfakcji i poczucia rozwoju. Każdy odnajdzie się w publikacji, wystarczy tylko chcieć dowiedzieć się, jak Wszechświat wyszedł z mroku.

6/6 - rozkosz czytania
literatura popularnonaukowa, astrofizyka, astronomia, 316 stron, premiera 23.06.2021 (2020)
tłumaczenie Jolanta Sawicka
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

41 komentarzy:

  1. Uuu, jaka ocena! Myślę, że warto sięgnąć, sprawdzić samemu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Okładka na pewno bardzo ładna, a dodatkowo treść zachęca do poznania tych zagadnień.

      Usuń
    2. Okładka i treść zachęcają, wiec czego chcieć więcej! :)

      Usuń
    3. Oj tak, moje srocze oko również zachwyca się okładką tego tytułu. Dodajmy do tego te wszystkie zachwyty i pozostaje tylko czytać.

      Usuń
  3. Zdecydowanie muszę poszerzyć swoją wiedzę na ten temat,by rzetelnie odpowiadać na dziecięce pytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. o kurczę! totalnie nie moja tematyka, ale widzę, że ocena wysoka :) lubisz takie lektury? :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wysoka ocena, wiec musi byc warto ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. o proszę to już kolejna rozkosz czytania, napewno warto zwrócić na nią uwagę przy doborze lektury, jednak nie jestem pewna czy ta publikacja wpisuje si w mój gust.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam chyba nic z tej dziedziny, więc chętnie to zmienię.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem czy to moje klimaty, musiałabym z ciekawości sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje klimaty też to nie są, ale przyznam, że kusi mnie, bo recenzja jest świetna

      Usuń
  9. Na pewno nie znam jeszcze nic z tej dziedziny, będę miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dobrze, że komfortowo przechodzi się przez zaprezentowane w tej książce tematy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Anegdoty z życia osobistego na pewno urozmaicają tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie mówię nie, sama się skuszę lub wiem komu ją polecę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Przyjemnie będzie zagłębić się w lekturę o nieznanej dotąd tematyce, dziękuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Na pewno będzie to ciekawa literacka przygoda, w którą warto się zagłębić.

    OdpowiedzUsuń
  15. Tematyka zupełnie nie w moim guście, ale ta rozkosz czytania kusi, oj kusi

    OdpowiedzUsuń
  16. Wow, bardzo wysoko ją oceniłaś i muszę przyznać, że mam ochotę się zaznajomić z tą książką i ją zgłębić dzięki twojej recenzji, bo tak pewnie bym przeszła obok i nawet nie wzruciła na nią uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo lubię wszelkie ciekawostki popularnonaukowe, ale astrofizyka brzmi dla mnie jak czarna magia. Może kiedyś zaryzykuję, skoro jest tak przystępnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno przystępność to spory atut tej pozycji, postaram się o niej pamiętać.

      Usuń
  18. Chwilowo nie ciągnie mnie do tego typu literatury, ale tytuł zapisuję.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wysoka ocena zachęca, ale dla mnie te kwestie to czarna magia, więc nie wiem, czy dałabym radę przebrnąć przez całość.

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo mnie zaciekawiło, zapisałam tytuł i będę chciała przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Taka wysoka ocena, która gwarantuje rozkosz czytania, niezwykle zachęca do lektury tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie przepadam za takimi książki, raczej się na nią nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Popularnonaukowe historie mają wzięcie wśród osób zakręconych na tematach niebiańskich. Ta książka na pewno będzie kolejnym ich tytułem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się i nie mogę zaprzeczyć. Mój mąż czytałby taką książkę z ciekawością. Możliwe, że mu zamówię ;)

      Usuń
  24. to musi być niezwykle ciekawa lektura :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo mnie zaciekawiłaś, więc książka idealna dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
  26. Książka na pewno ciekawa gdyż zawiera w sobie elementy astrofizyki :) Jak ktoś lubi temat kosmosu i astronomii to powinien ją koniecznie przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie ma u Ciebie dużo książek z tak dobrą oceną i muszę przyznać, że mnie zaciekawiłaś tą pozycją. Muszę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  28. Z reguły tego typu rzeczy czytam w magazynach i gazetach. Nigdy nie miałam książki tego rodzaju. Chętnie ją sobie zamówię, bo czuję się bardzo zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ciekawa książka, ale to zdecydowanie nie moje klimaty. Szkoda, że ta również okazała się słabą pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie słyszałam wcześniej o tej książce - wiem, wiem, jej premiera dopiero będzie ;) Ale i tak mocno mnie nią zaciekawiłaś!

    OdpowiedzUsuń
  31. Widzę,że ta książka powinna zostać przeczytana przeze mnie. Myślę że zaraz ja zamówię.

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie sięgam po takie ksiażki, bo szybko mnie nudzą i nie interesują.

    OdpowiedzUsuń
  33. Choć nadal wiele terminów astrofizycznych to dla mnie czarna magia, lubię pochłaniać takie naukowe książki. Ostatnio czytam pozycje Michio Kaku - też polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na półce czeka "Przyszłość ludzkości", na spokojnie do niej podejdę. Lubię jego książki, chętnie oglądam w filmach dokumentalnych, świetnie obrazowo wszystko wyłuszcza. :)

      Usuń