wtorek, 8 czerwca 2021

CZYSTE ZŁO

LISA GARDNER

DETEKTYW D.D. WARREN tom 11

"Za wszystko, co się traci, coś się zyskuje."

I kolejny raz potwierdza się, że bardzo lubię zaglądać do książek, w których mieszają się gatunki literackie, a zwłaszcza thriller, kryminał i sensacja. Lisa Gardner fantastycznie wyczuwa, jak sporządzić udaną miksturę intrygi, jakie przyprawy wrzucić do budowania napięcia, kiedy dać postaciom wykazać się pod względem frapujących zachowań. Im więcej spożywam powieści, tym częściej trafiam na smakowite kąski. 

Złożona z wielu warstw i atrakcyjnie zagmatwana fabuła sprawia, że za nic nie można się nudzić. Początek nie zapowiada aż tak silnych emocji, ale już po wrzuceniu pierwszego i drugiego biegu, odczuwam prędkość następujących po sobie wydarzeń. Nie ma szans, abym zatrzymała się, bo szalenie podoba mi się niecierpliwe poznawanie, co będzie dalej, jak potoczą się losy bohaterów, kto okaże się czarnym charakterem, jakimi motywami kieruje się. Autorka przykuwa uwagę nie tylko rewelacyjnym pomysłem na scenariusz zdarzeń, zgrabnym tworzeniem atmosfery niepokoju, ale też ciekawymi portretami postaci. Silne kobiece osobowości walczące ze złem na własnych zasadach. Finał zaskakuje przebiegiem i rozwiązaniem, wyczekiwane doświadczenie czytelnicze.

W górach Georgii znaleziono szczątki zaginionej przed piętnastu laty siedemnastolatki. Wszystko wskazuje, że makabryczne odkrycie w Appalachach wiąże się z psychopatycznym porywaczem Jacobem Nessem, nieżyjącym od kilku lat. Natychmiast formuje się zespół dochodzeniowy i udaje do turystycznej miejscowości Niche. Agentka specjalna FBI Kimberly Quincy kieruje zespołem roboczym. Znaczącą rolę odgrywa sierżant D.D. Warren z wydziału zabójstw bostońskiej policji. Nie brakuje Flory, coraz lepiej radzi sobie z przepracowaniem traumy porwania przez Nessa, jako jedyna z jego ofiar przetrwała. Zainteresowanie prowadzących wbija kij w mrowisko miejscowych tajemnic, śledztwo przybiera szerokie rozmiary, scenariusz zdarzeń wymyka się spod kontroli. Zaniepokojenie lokalnej społeczności intensyfikuje się w miarę odkrywania kolejnych ciał. 

Drugoplanowe postaci ciekawie ubarwiają historię, podrzucają fałszywe tropy, manipulują prawdą, wytwarzają atmosferę niedowierzania i zaniepokojenia. Zwłaszcza młoda dziewczyna ma wiele do powiedzenia, choć ani nie może mówić, ani nie potrafi czytać i pisać. Zajmująco poznaję mrok jej przeszłości i teraźniejszości. Drobne zastrzeżenia wysuwam jedynie do aktywności Flory i Keitha, analityka komputerowego, odznaczających się niefrasobliwością w podejściu do dochodzenia, ale to barwny cywilny pierwiastek budowania napięcia. Czy uda się zrozumieć, co dzieje się w małym miasteczku, w którym nic nie jest takie, jakie się wydaje? Na Bookendorfinie przedstawiam też pełne wrażenia po spotkaniu z dziesiątym tomem serii "Powiem tylko raz", oraz piątym "Kochać mocniej", w skróconej formie, ale to początki kształtowania się pomysłu na prowadzenie bloga.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller kryminalny, 444 strony, premiera 19.05.2021 (2020), tłumaczenie Andrzej Szulc
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

31 komentarzy:

  1. To również mój ulubiony,gatunkowy miks - także bardzo Ci dziękuję za polecenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam okazję zapoznać się z tą powieścią i także byłam zadowolona z lektury.

      Usuń
    2. dwie rekomendacje znawców tematu dają duża motywację do poznania tej książki :-)

      Usuń
    3. W takim razie tym bardziej polecam i masz co nadrabiać.

      Usuń
  2. Dobrze wiedzieć, że jest taka książka do przeczytania

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo miło spędziłam czas z tą lekturą, wywarła na mnie spore wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam jeszcze pióra tej autorki, ale siostrze przypadła do gustu jej twórczość.

    OdpowiedzUsuń
  5. Intryga kryminalna była dla mnie genialna, nie domyśliłam się jej rozwiązania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam takie książki i ten gatunek, więc lektura tej była dla mnie prawdziwą przyjemnością.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kryminalna zagadka zamknięta w jednym tomie sprawia, że z przyjemnością się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Autorkę oczywiście kojarzę, dawno nie czytałam dobrego kryminału, więc dziękuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
  9. No tak są dwie strony medalu, autorki nie kojarzę niestety.

    OdpowiedzUsuń
  10. O. Widzę że coś dla mnie więc zapisuję.

    OdpowiedzUsuń
  11. Muszę w końcu poznać twórczość tej autorki. Ale zacznę od 1 tomu ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie czytałam wszystkich tylko dwa ostatnie i nie mam poczucia niepełności.

      Usuń
  12. Mój brat lubi takie książki :D Polecę mu, na pewno się ucieszy :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Silne kobiecie osobowości to jest hasło, które mnie przekonuje by sięgnąć po powieść :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. jeśli tak wysoko oceniasz tę książkę to znaczy, że naprawdę warto po nią sięgnąć :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam, myślę, że fabularnie może przypaść Ci do gustu.

      Usuń
  15. Czytałam jedną serię w ramach tej serii. Była dobra.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  16. To była świetna literacka uczta, książka bardzo przypadła mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam takie książki i podoba mi się, że intryga zaczęła i zakończyła się w tym tomie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak ja lubię śledztwa, które dotyczą spraw z przeszłości, zawsze "po drodze" wychodzą na jaw różne inne sprawtly, takie historie nigdy nie nudzą

    OdpowiedzUsuń
  19. Oj tak, też czytałam z zapartym tchem do samego końca :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Thrillery to nie moja bajka, więc zdecydowanie nie przeczytam. Autorki nie znam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Tego typu ksiązki z tematyką horroru nigdy mnei nie interesowały. Po takiej lekturze bym na pewno nie zasnęła.

    OdpowiedzUsuń
  22. Uwielbiam twórczość Lisy Gardner, czytałam dopiero dwie książki i jej pióro niezwykle przypadło mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie znam tej twórczyni. Pewnie sięgnę po nią, a to dlatego że zaciekawials mnie tą pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie spotkałam się chyba z tą serią, ale przyznam, że czuję się zaintrygowana. Bardzo lubię thrilery i kryminały ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Słyszałam dużo dobrego o tej autorce, ale jakoś jeszcze sama nie miałam okazji sięgnąć po jej twóczość

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie to zmień, Agnieszka. Doskonałe pióro, przepadniesz w jej historiach moim zdaniem.

      Usuń