niedziela, 6 czerwca 2021

AWIATORZY. PODNIEBNE PRZYGODY POLSKICH LOTNICZEK I LOTNIKÓW

ANNA LITWINEK

"Moje miejsce jest w powietrzu, tam gdzie mogę robić,
co kocham, i być potrzebna." Kasia Tomiak


India Zulu Alfa Bravo Echo Lima Alfa - tak wyraża się moje imię w alfabecie lotniczym. A jak będzie brzmiało wasze? Przekonajcie się sięgając po "Awiatorów. Podniebne przygody polskich lotniczek i lotników", gdzie znajdziecie mnóstwo ciekawych i przydatnych informacji o zdobywaniu przez człowieka przestworzy. Jak tylko poznałam pierwsze rozdziały, zorientowałam się, że to nietuzinkowa publikacja, charakteryzująca się atrakcyjnym podejściem do łączenia przygodowych mini opowieści z zajmującą wiedzą o lotnictwie. Wszystko osnuto wokół niezwykle inspirujących osobowości, uchodzących za wzorce pożądanych cech u lotnika i człowieka, sympatycznie poznawało się je z różnych ujęć.

Anna Litwinek postawiła przed sobą trudne zadanie, aby w przystępnym i zrozumiałym dla młodych czytelników sposobie narracji opowiedzieć o polskim lotnictwie, wyjść poza standardową wiedzę dostępną ogółowi, wejść w tę, która bliska jest sercu miłośnikom lotnictwa. I fantastycznie się jej to udało, jestem pod wrażeniem formy przedstawienia prawdziwych fragmentów historii lotnictwa. Nie aż tak znowu lekki materiał podała z dużą dozą humoru, nasyciła ciekawostkami, sprawiła, że znaczące nazwiska kobiet i mężczyzn stały się dla czytelnika dobrymi znajomymi i przyjaciółmi. Uderzył mnie przede wszystkim edukacyjny wymiar, nie tylko w ujęciu lotnictwa, ale również potęgi marzeń, siły determinacji, znaczenia konsekwencji, zdrowego uporu i dużej odwagi, co powinien mieć w sobie każdy z nas. Taka mieszanka cech, plus umiejętność niezrażania się z powodu niepowodzeń, wyciągania lekcji z błędów i ujarzmiania wad, sprawiają, że wiele staje się osiągalne, także fruwanie na niebie, zdobywanie uprawnień, czystej radości podniebnych podróży.

Podobało mi się również usytuowanie dziejów lotnictwa w perspektywie historii Polski, aby młody czytelnik mógł nabyć właściwych skojarzeń, potrafił zrozumieć, jak było kiedyś i jak doszło do współczesności. Przybliżanie różnych maszyn szybujących w przestrzeni powietrznej, nie tylko potocznie rozumianych samolotów, od tych przedwojennych, ale również balonów, szybowców, bombowców, statków kosmicznych, sprawiło, że łatwiej zrozumieć dzieciom, jakie to uczucie latać, jednocześnie satysfakcjonujące i niebezpieczne, coraz bardziej stające się dla człowieka przyjazne i okiełznane. Czytałam o asach przestworzy, zespołach akrobatycznych, tajnych spadochroniarzach, inżynierach, pilotach doświadczalnych i oblatywaczach. Lotnictwo to również wymiar służenia dla kraju, w czasach wojny i pokoju, przy gaszeniu pożarów, powietrznych zabiegach agrotechnicznych, patrolowaniu granic, ratowaniu życia, transportu ludzi i bagażu.

Uczestniczyłam w krajowych rajdach, międzynarodowych zawodach, odbyłam lot przez Atlantyk, podróż dookoła Europy, a nawet w kosmosie. Patrzyłam, jak padały rekordy, powiększały się kolekcje odznaczeń, powstawały legendy, umacniała się idea walki o duszę sztucznych skrzydeł. Zorientowałam się, że wiele awiatorek i awiatorów powiązanych było z branżą artystyczną, ale w końcu prawdziwe marzenia zawsze szybują w towarzystwie wrażliwości, wystarczy dać im się szansę realizacji. Publikację wzbogacała klimatyczna oprawa graficzna, co prawda, nie w moim ulubionym stylu, ale rewelacyjnie pasowała. Miło spędziłam z rodziną czas przy interesującej historii lotnictwa, przedstawionej od strony ludzi i maszyn, popularyzującej przemierzanie przestrzeni powietrznych za sprawą ludzkiej kreatywności i hartu ducha, statków powietrznych i naśladownictwa przyrody. Książka dla młodych, ale i dorośli z uśmiechem się w nią zagłębią.

5/6 - koniecznie podkradnij książkę dziecku i samemu poszybuj w przestworza
literatura dziecięca, literatura faktu, lotnictwo, wiek 6+, ilustracje Adam Wójcicki
premiera 14.04.2021, 262 strony, twarda okładka, format 15,7cm x 21,5cm
Tekst ukazał się pierwotnie na Szkrabajki.pl


 

29 komentarzy:

  1. Z przyjemnością zagłębiłam się w lekturę tej książki, było to świetne przeżycie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam takie wciągające książki, w domu czeka też lektura o olimpijczykach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze jest znać historię podaną w tak przystępny sposób. Jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tego typu pozycje zawsze znajdują moje uznanie, ta już też jest w domowej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa pozycja, podrzucę ten tytuł synkopowany kuzynki, może akurat się skuszą

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawa i fajna pozycja książkowa. Uważam że można ją zakupić każdemu dziecku.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kolejna pozycja z cudownymi lustracjami! Jestem zauroczona!

    OdpowiedzUsuń
  8. To jedna z tych książek dla dzieci i dorosłych, super sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawa książka, myślę, że moje dzieci by zainteresowała. Piękne ilustracje.

    OdpowiedzUsuń
  10. inspirujące osobowości mogą być wzorem do naśladowania.

    OdpowiedzUsuń
  11. Osobiście jestem zauroczona tą lekturą i z przyjemnością będę do niej wracać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka wygląda na ciekawą, myślę, że tym ludziom udało się spełnić marzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo przystępnie napisana, naprawdę bardzo przypadła mi do gustu.

      Usuń
  13. Kiedyś interesowało mnie lotnictwo i chętnie bym przeczytała taką książkę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Niezwykle ciekawa i wartościowa książeczka. Właśnie kończę czytać i jestem zachwycona ! Fragmenty czytam nawet synowi :)

    OdpowiedzUsuń
  15. moich dzieciaków jeszcze zupełnie nie interesuje ten temat, ale czekam, może uda mi się ich tym zainteresować :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. No naprawdę fajna książka - można się z niej sporo dowiedzieć. A przecież między innymi po to się sięga po książki :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajna okładka od razu przyciąga wzrok, super, że książka też jest ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka faktycznie zachęca do lektury, a treść też nie pozostawia obojętnym.

      Usuń
  18. Fajnie wygląda ta książeczka, jestem jej ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Taką dziecięcą książkę chętnie bym przejrzała.

    OdpowiedzUsuń
  20. Myślę, że zapoznanie się z tą lekturą to czysta przyjemność czytania. Sama jestem jej ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  21. Gdzieś już widziałam tą książkę. Myślę, że to będzie bardzo fajna lektura dla moich chłopaków.

    OdpowiedzUsuń
  22. Miałam przyjemność czytać to wydanaie synkowi. Te opowieści mają "to coś w sobie" przenoszą nas w ten świat pełen lotnictwa, ale pokazują również, że warto uwierzyć w siebie - warto uwierzyć w swoje siły.

    Najbardziej podobała nam się jedna kosmiczna przygoda :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Takie książki lubię. Pokazanie dzieciom że podążanie za marzeniami jest super, a praca zgodna z pasją wcale nie jest pracą

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawa jestem tej pozycji, boje się wysokości i latania, ale nie przeszkodzi mi to w czytaniu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ależ fajnie wygląda ta pozycja! Ma przepiękną szatę graficzną

    OdpowiedzUsuń
  26. Tego typu książki są bardzo inspirujące,to świetny przekaz dla młodszego pokolenia. :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Jako młoda dziewczynka bardzo interesował mnie ten temat. Chciałam umieć latać samolotem, w tamtych czasach z chęcią bym przeczytała taką książkę.

    OdpowiedzUsuń