wtorek, 1 czerwca 2021

JAK PISAĆ. PAMIĘTNIK RZEMIEŚLNIKA

STEPHEN KING

"Najstraszniejsza jest zawsze chwila przed początkiem."

Po zapoznaniu się z książką, łączącą elementy biografii i poradnika, jeszcze lepiej rozumiem, dlaczego bardzo odpowiada mi twórczość Stephena Kinga, co sprawia, że staje się bliska, że wchodzę w nią bez zahamowań i świetnie bawię się. Teraz patrzę na jego książki nie tylko od strony czytelnika, ale również kulis warsztatu pisarskiego. Interesująco wiedzieć, co stało za powstaniem określonego tytułu, w jakich okolicznościach przyjął właściwą formę, dlaczego bohaterowie otrzymywali wybrany kształt osobowości, skąd wzięły się detale w opisach. Atrakcyjnie podąża się światem kingowskich dzieł, ale też patrzy na nie od strony autora i procesu twórczego, czym wywołują entuzjastyczne przyjęcie.

W pierwszej części publikacji Stephen King omawia doświadczenia pisarskie z biograficznego ujęcia. Wspomnienia uwzględniają początki pisarstwa, nawet czasów dzieciństwa, odkrycie siebie jako twórcy, podążanie tropem potrzeby pisania, pierwsze zarobki za zabawę słowami. King nie tyle szuka, co rozpoznaje pomysły, chwyta je i czeka aż dojrzeją do kolejnych kroków. Cieniem kładą się, na szczęście przepracowane już, problemy alkoholowe i narkotykowe autora, łatwość wejścia na ciemną stronę uzależnień, traktowania jako pretekst do wyzwalania kreatywności. Ciekawie dociera się do literatury, która kształtowała i fascynowała Kinga, porównuje z własną. Przemierzę pełną listę lektur Kinga, uchwycę ich odbicia w jego opowiadaniach i powieściach. O muzycznych inspiracjach mistrza horroru nie wypowiem się, zdecydowanie posiadamy inny gust.

Druga część poświęcona jest stricte rzemiosłu pisarskiemu. King mówi o tym, czym jest pisanie, jak kształtować nawyk przelewania historii na papier, ile czytać, skąd czerpać pomysły. Wskazuje na nadrzędną zasadę pisania - szczerości wobec siebie i czytelników. Omawia ujmującą prostotę słownictwa, wiarygodne dialogi, wyważone opisy, rolę symboliki, konstrukcje postaci, właściwe tempo i tło. Inną ważną zasadę - świadomość o czym traktuje nasze dzieło. Metodę konstrukcji tekstu przy zamkniętych i otwartych drzwiach podchwytuję na własne potrzeby. W trzeciej części King opowiada o wypadku drogowym, trudzie powrotu do zdrowia, optymizmu i pracy pisarskiej. 

Zerknij na wrażenia po spotkaniu z innymi książkami Stephena Kinga: "Później", "Jest krew", "Instytut", "17 podniebnych koszmarów", "Bastion", "Bazar złych snów", "Cujo", "Outsider", "Pudełko z guzikami Gwendy", "Roland", "Sklepik z marzeniami", "Śpiące królewny", "Uniesienie", "Zielona mila", dla najmłodszych czytelników "Charlie Ciuch-Ciuch", zaś "Stephen King. Instrukcja obsługi" Roberta Ziębińskiego to gratka dla miłośników twórczości pisarza.

4.5/6 - warto przeczytać
biografia, poradnik, 312 stron, premiera 06.05.2021 (2000)
tłumaczenie Paulina Braiter-Ziemkiewicz, Tomasz Wilusz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

48 komentarzy:

  1. Widziałam zapowiedź tej książki i jestem jej bardzo ciekawa. Dorobek Kinga jest imponujący więc...może warto przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że ja odbiorę tę publikację w pozytywny sposób.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka zbiera naprawdę różne opinie, myślę, że może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie przeczytam całą książkę, już wcześniej wpadła mi w oko.

    OdpowiedzUsuń
  5. King jako mistrz horroru powinien mieć do przekazania cenne pisarskie wskazówki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie mówię nie, może mi się spodobać i już niebawem ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nowej wiedzy nigdy dość, więc będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Może być to ciekawa pozycja, która na pewno znajdzie swoich zwolenników.

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka już czeka na przeczytanie, więc będę chciała zapoznać się z tą publikacją.

    OdpowiedzUsuń
  10. Pozycja nie jest za obszerna, więc można się z nią zapoznać w jeden dzień.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo kusząca propozycja, takie wskazówki mogą być bardzo przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Siostra miała okazję zapoznać się z tym wydaniem i całkiem miło je wspomina.

      Usuń
  12. Myślę, że każda część jest interesująca i wnosi coś innego. Z przyjemnością sięgnę po tę pozycję. Jestem bardzo ciekawa moich przemyśleń po przeczytaniu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę, że to pozycja bardziej dla zainteresowanych tematem i twórczością samego Kinga. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie tak, ja akurat jestem też otwarta na tego typu publikacje.

      Usuń
    2. No ja niestety za Kingiem nie przepadam. ;)

      Usuń
  14. Uwielbiam styl Kinga, wiec ciekawie bedzie przeczytac taki poradnik biograficzny:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Z ciekawości chętnie tą książkę bym przeczytała :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam serdecznie ♡
    Świetna recenzja. Bardzo chętnie przeczytam tę książkę, jestem jej po prostu ciekawa :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  17. O chętnie przeczytam, w końcu dorobek Kinga jest ogromny i nadal potrafi zaskoczyć ciekawymi pomysłami.

    OdpowiedzUsuń
  18. Uczyć się pisania od samego Mistrza - to niebywały zaszczyt i okazja jedyna w swoim rodzaju ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, jestem bardzo ciekawa tego wydania i jej zawartości.

      Usuń
  19. Wow, to może być bardzo wartościowa książka dla osób, które zajmują się pisaniem lub o tym marzą. Kto jak kto, ale King się na tym znał.

    OdpowiedzUsuń
  20. King potrafi pisać o wszystkim, jestem ciekawa, jak ja odebrałabym tę autobiografię

    OdpowiedzUsuń
  21. Mój kolega zaczytywał się i dalej zaczytuje się w Kingu. Chciałam kilka razy coś od niego pożyczyć, ale się jakoś nie złożyło. Tak więc jakoś nie czytałam jeszcze nic tego autora. Aż wstyd...

    OdpowiedzUsuń
  22. Fiu fiu fiu sam mistrz pisania pisze o swym rzemiośle, wyjątkowo chętnie sięgnę po tę pozycje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa tego jakie rady daje początkującym pisarzom. Może być interesująco.

      Usuń
    2. Od takiego mistrza to myślę można wiele sie nauczyć, a co i ile zdradził to jest ta nutka tajemnicy która tak kusi by przeczytać.

      Usuń
    3. Na pewno znajdzie swoich zwolenników i będzie to niebanalna lektura.

      Usuń
  23. Ciekawa prozpozycja dla miłośników Kinga. Tych nie brakuje:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie spodziewałabym się po Kingu poradnika

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie sięgam po ksiązki z tematyki poradników. Ta propozycja też raczej mi się nie podoba.

    OdpowiedzUsuń
  26. Myślę, że to bardzo ciekawa publikacja, chociaż jednocześnie nie ma w niej niczego odkrywczego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie wiele zależy od oczekiwań danego czytelnika względem tej publikacji.

      Usuń
  27. Myślę, że to pozycja obowiązkowa dla fanów autora, a ja się do nich nie zaliczam. Książka spodobałaby się mojej koleżance.

    OdpowiedzUsuń
  28. Taka książka na pewno jest bardzo wartościową lekturą.

    OdpowiedzUsuń
  29. Wspaniała książką, uwielbiam twórczość Kinga

    OdpowiedzUsuń
  30. Uwielbiam jego twórczość, a ta książka pomoże rozwinąć się. Jestem przekonana, że z niej coś wyniosę.

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie za bardzo lubię czytać biografię. Ale ta książka jakoś zaczną mnie interesować.

    OdpowiedzUsuń
  32. Była kiedyś podobna książka i z tego co pamiętam, również King udzielał tam porad, ciekawe czy to jest to samo...

    OdpowiedzUsuń
  33. Po taką autobiografię chętnie sięgnę, bo King to fascynujący pisarz.

    OdpowiedzUsuń
  34. To taka książka dla fanów mistrza, ja jednak jeśli miałabym wybierać to sięgnęłam bym po powieść.

    OdpowiedzUsuń
  35. Mi nie po drodze z poradnikami i bigrafiami :) Ale znam kogoś kto lubi, polecę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja rzadko sięgam po poradniki, po biografie częściej, ale postać Kinga jest tak fascynująca, że chętnie poznam jego twórczość

      Usuń
  36. Tą książkę koniecznie muszę sobie zamówić. Dawno nie czytałam żadnej pozycji tego autora i jestem jej bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  37. Musi być to ciekawe doświadczenie - wczytując się nawet w dzieciństwo i doświadczenia tego twórcy...

    OdpowiedzUsuń
  38. Czytałam tę książkę w ostatnim czasie, ciekawe doświadczenie i wiele cennych wskazówek.

    OdpowiedzUsuń
  39. Mam jeszcze stare wydanie i jest dla mnie naprawdę czymś wielkim podglądać jak piszą świetni autorzy.

    OdpowiedzUsuń