niedziela, 13 czerwca 2021

MUKASHI, MUKASHI. DAWNO, DAWNO TEMU W JAPONII

GIUSI QUARENGHI

OPOWIEŚCI Z CZTERECH STRON ŚWIATA

"Skoro tak postanowiłeś, na pewno miałeś ważny powód."

Jeżeli chcecie zapoznać dzieci z bajkami wywodzącymi się z japońskiej kultury, właśnie ta publikacja rewelacyjnie się nadaje. Przyjemnie się w nią wchodzi, zaskakuje ujęciem ludzkich losów, przebiegiem przygody czytelniczej, symboliką zwierząt. Zgrabnie przemyca japońskie słowa, młody czytelnik osłuchuje się z nimi i łatwo zapamiętuje. W każdej bajce ukryte są mądre przesłania. Życiowe realia przeplatają się ze światem wyobraźni. Wyczuwa się azjatycką magię na każdej stronie, zawartą w tekstach i oprawie graficznej. Ujmująco zatapia się w tych historiach, wcześniej niepoznanych przeze mnie i młodziutką towarzyszkę lektury. 

Mukashi, mukashi... Jizō, bóstwo opiekujące się dziećmi i podróżnymi, diametralnie odmienia życie małżeństwa, które okazuje mu życzliwość. Żuraw, symbol długowieczności i mądrości, przemienia się w piękną kobietę. Chłopiec z brzoskwini walczy z oni, ogromnymi postaciami podobnymi do ogrów. Kappa, demon zamieszkujący stawy, rzeki i strumyki postanawia ożenić się. Bezdzietna para adoptuje odważnego "chłopca mierzącego jeden sun". Słomiany książę, właściciel soli, która jest w morzu, i wody, która jest na ziemi, wykazuje się ogromnym sprytem. Jenot i lis rywalizują w sztuce przeobrażania się. Żarłoczna yamamba, starucha z górskich leśnych gęstwin, której ofiarami padają zagubieni podróżnicy, zostaje przechytrzona. 

Każda z uroczych opowieści na coś istotnego zwraca uwagę. Czarni bohaterowie dostają gorzką nauczkę. Dobre uczynki, nawet jeśli popełniane z błędami, są wynagrodzone. Nie opłaca się być złym, gdyż prędzej czy później przeznaczenie skrupulatnie żąda wymierzenia sprawiedliwości. Wędrówki w baśniach tworzą symboliczne obrazy ścieżek ludzkiego życia. Pokazują, że warto odważnie stawić czoło wyzwaniom, walczyć o swoje prawa, naprawiać niedobre uczynki, być uczynnym, wyrozumiałym i szlachetnym. Zwracają uwagę na moralny obowiązek okazywania szacunku starszym, w szybkim pędzie codzienności zapomina się o tym, na niekwestionowanie decyzji podejmowanych przez bliskich, postawienie na ich wybór, rozsądek i mądrość.

Każdą baśń oprawiono w inną stylistycznie szatę graficzną. Piękne ilustracje tworzą klimat, chwytają za serce, pobudzają wyobraźnię, można im się przyglądać bez końca, bawić się z dzieckiem w wyszukiwanie szczegółów. Pochodzą z 35. edycji konkursu "Obrazy wyobraźni" zorganizowanego w ramach Międzynarodowej Wystawy Ilustracji Dziecięcej w Särmede. Na początku i na końcu książki zamieszczono obrazki z wyjaśnieniami japońskich słów z baśni. Wzbogacają słownictwo i pomagają wczuć się w odmienną kulturę. Tytuł do wspólnego czytania z dzieckiem, można wówczas wiele wyjaśnić i dopowiedzieć, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby początkujący pasjonat książek poznawał samodzielnie to, co zdarzyło się dawno, dawno temu.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura dziecięca, wiek 6+, 48 stron, twarda okładka, format 24cm x 30cm
premiera 19.05.2021 (2012), tłumaczenie Ewa Nicewicz, ilustracje Philip Giordano i inni
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Słowne Młode. 


32 komentarze:

  1. Piękna recenzja. Aż sama mam ochotę poczytać te opowieści. Nie znam japońskiej kultury, ale to byłby wspaniały pierwszy krok :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze, że każda z opowieści zwraca uwagę na coś innego. To duży plus.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem ciekawa szat graficznych tych baśni, na pewno są przepiękne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z pewnością chętnie skuszę się na tę lekturę i polecę ją siostrze.

    OdpowiedzUsuń
  5. Z przyjemnością zagłębię się w lekturę, dziękuję za polecenie tej czytelniczej przygody.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie zwrócę uwagę na tę lekturę, zapowiada się naprawdę świetnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czuję, że to książka dla mnie, bo idealnie mnie zachęciłaś

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio pisałas o rosyjskich baśniach, teraz klimaty japońskie - jaka róznory, super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo podoba mi się taka czytelnicza propozycja, lubię różnorodność.

      Usuń
  9. Ja mam w domu antologię baśni japońskich. Jeszcze się za nie nie zabrałam, ale ogromnie jestem ciekawa tej azjatyckiej symboliki, która na pewno jest tak różna od europejskiej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo zachęcająca recenzja. Baśnie są piękne a ta wydaje się być bardzo interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nieważne, ile mam lat, mam ochotę to przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapisuje do poczytania wspólnie z córkami, chętnie odkryjemy razem japońską kulturę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam na jej temat małe pojęcie, więc też jestem zainteresowana.

      Usuń
  13. super że Ci sie tak bardzo ta ksiażka podobała. Co do dobra i zła które powraca to chcemy tak bardzo wierzyc w sprawiedliwosć a bywa różnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, z tą sprawiedliwością różnie bywa, ale wierzmy, że istnieje.

      Usuń
  14. O bardzo ciekawa książka, chętnie przeczytam ją razem z dziećmi. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ksizka dla dziecka ale moja córka na pewno byłaby zadowolona z niej a to dlatego że bardzo ja ciekawi Japonia.

    OdpowiedzUsuń
  16. Tematyka japońska nie jest lubiana przez moje dzieci ale sądzę że ta książka by im się spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  17. książka bardzo dla mnie, mam nadzieję, że nie długo się z nią zapoznam :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mam kilka ksiazek z przypowiesciami, legendami i opowiastkami z azjatyckich stron,ale w wersji dla dzieciakiw jeszcze nie, wiec chetnie dodam do kolekcji :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Tym razem książka do mnie nie przemawia. Nie wiem, czy moje dzieci by się nią zainteresowały i na razie sprawdzać tego nie będę.

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękna recenzja, zachęca, aby wkroczyć do świata baśni.
    Sama bym chętnie przeczytała.
    Lubię taka tematykę, ale w wersji dla dorosłych.
    Myślę, że dzieci będą zachwycone.
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  21. Wspaniała recenzja, przyznam szczerze, że nie mamy tego typu książek w biblioteczce syna, ale myślę, że tata bardzo chętnie by czytał, bo lubi kulturę japońską :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Raczej nie skusiłabym się na taką książkę. Nie mam dzieci, więc nie jest mi potrzebna.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja osobiście nie przepadam za tą tematyką, ale dzieciom warto podsuwać takie pozycje i wprowadzać je w piękne, baśniowe przygody

    OdpowiedzUsuń
  24. Sama z ciekawości, bym po nią sięgnęła.

    Książki jak narkotykw

    OdpowiedzUsuń
  25. Intrygująca książka dla dzieci. Też bym ją chętnie przejrzała.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja mam tę książkę już na liście, bo interesuje mnie wszystko co z Japonią i Dalekim Wschodem związane.

    OdpowiedzUsuń