wtorek, 29 czerwca 2021

ZŁO KONIECZNE

ALEX KAVA

MAGGIE O'DELL tom 5

"Zawsze obowiązują jakieś reguły. Dobro je honoruje, zło nie. To od samego początku daje mu niesprawiedliwą przewagę."

Ciekawe spotkanie z twórczością Alexy Kavy, po początkowych powieściach autorki, niejako wprawkach do kryminalnych historii, dokupuję się do późniejszych, ze zdecydowanie lepiej zaplecionymi intrygami. W "Złu koniecznym" autorka traktuje fabułę wielowątkowo, stawia na bogactwo kierunków śledztw. Interesująco odwołuje się do problemów, z którymi nieustannie mierzy się Kościół, seksualnego wykorzystywania dzieci przez księży. Książka napisana w dwa tysiące szóstym roku, a tematyka niestety wciąż aktualna, nadal funkcjonują podobne, jak nie te same, mechanizmy odsuwania prawdy i zamiatania jej pod dywan. Zamiast natychmiastowych konsekwencji prawnych wobec zwyrodniałych kapłanów, ciche przenoszenie do innych parafii, wysyłanie do klinik na fałszywe leczenie. W ten sposób wykorzystuje się i krzywdzi ofiary wielokrotnie, czynem intymnym, manipulowaniem psychiką dziecka, blokowaniem nagłośnienia spraw, wypieraniem przestępstw ze sfery publicznej. Nic dziwnego, że takie pomysły na scenariusze zdarzeń i negatywne konotacje przenikają do świata książek, w dużym stopniu stają się odbiciem niepokojów społecznych.

Kiedy następuje ciąg morderstw katolickich księży, do śledztwa przydzielona zostaje Maggie O'Dell, agentka specjalna FBI. Sprawę seryjnych zabójstw reprezentantów Kościoła rozgryza we współpracy z detektyw Julią Racine, której nie obdarza sympatią, ale szanuje za zaangażowanie w pracę. Przerażające tempo pokrętnej zbrodniczej działalności, znalezienie trzech ludzkich głów w trzy tygodnie. Oprawca wyśmienicie planuje, skutecznie dobiera taktykę, konsekwentnie realizuje cel. Maggie i Julia muszą odnajdywać podobieństwa i wykorzystywać zbieżności. Nie mogą nikogo z góry wykluczać, bowiem wszystko jest możliwe. Pisarka atrakcyjnie rozciąga wcześniej wprowadzone wątki serii. Niespodziewanie pojawia się ksiądz Michael Keller, który wciąż wymyka się pogoni służb policyjnych i federalnemu biurowi śledczemu. Próbuje ratować własną skórę przed śmiertelnym zagrożeniem i proponuje układ, na którym mają zyskać obie strony. Sporo dzieje się w sferze osobistej O'Dell. Najlepsza przyjaciółka, Gwen Patterson, wikła się w coś, co ją zdecydowanie przerasta jako lekarza i człowieka. Odświeża się relacja Maggie z prokuratorem Nickiem Morelli. Z czasem domyślamy się tożsamości zabójcy, ale czekamy na ostatnie rozdanie kart intrygi, a ono zadowala. Zerknij na inne tomy serii ("Łowca dusz", "Granice szaleństwa", "Zabójczy wirus"), sensację "Złowrogie niebo" o Ryderze Creedzie.

4/6 - warto przeczytać
kryminał, 412 stron, premiera 19.05.2021 (2006), tłumaczenie Katarzyna Ciążyńska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu HarperCollins Polska.

45 komentarzy:

  1. Kojarzę tę autorkę, kiedyś próbowałam czytać coś jej autorstwa, ale nie wyszło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też czasem tak mam, że dany tytuł, czy autor mi nie podchodzi w danym momencie, a po jakimś czasie okazuje się, że jednak pochłaniam. Może z Tobą i Kavą będzie podobnie.

      Usuń
    2. Ze swojej strony mogę napisać, że to szybkie lektury na wolny dzień.

      Usuń
    3. to chyba zależy na co się trafi na początku, potem ciężko się przekonać drugi raz

      Usuń
  2. Tak, zawsze obowiązują jakieś reguły. Z przyjemnością poczekam na ostatnie rozdanie kart i zidentyfikowanie zabójcy. Świetna recenzja, a okładka i tytuł intrygują od pierwszego spojrzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno niełatwo jest się domyślić kto jest sprawcą, a w tej serii uważam to za atut.

      Usuń
  3. Nie wiem dlaczego jeszcze nie czytałam tej ksiązki, zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaintrygowałaś mnie tą recenzją, będę miała na uwadze książkę Kavy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podoba mi się to, że niekoniecznie trzeba czytać je w kolejności wydawania.

      Usuń
  5. Lubię od czasu do czasu sięgać po tę serię, ale nie wszystkie tomy są ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  6. Paulina Kwiatkowska29 czerwca 2021 11:02

    Na pewno znajdzie swoich zwolenników, siostra zaczytuje się w tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  7. Alex Kava pisze ciekawe książki, z którymi można miło spędzić czas.

    OdpowiedzUsuń
  8. Niecierpliwie wyczekuję kolejnych tomów, dobrze, że pojawiają się też wznowienia.

    OdpowiedzUsuń
  9. U mnie Alex Kava ciągle czeka na swoją kolej. Może kiedyś się doczeka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książek jest tyle, że jest w czym wybierać. Można chwycić dowolny tytuł.

      Usuń
  10. Alex Kava to nazwisko powszechnie znane w świecie książki. Ja sama czytałam kilka jej powieści i mam ochotę skusić się i na tę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Alex Kava to nazwisko, które rzuca się w oczy na półkach w EMPIKu. Nie czytałam żadnej książki tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To na pewno, że jest niezwykle rozpoznawalna i poczytna. Osobiście lubię jak twórczość.

      Usuń
  12. Ciężka tematyka, straszne że pomimo nagłośnienia tematu, protestów ludzi w dalszym ciągu dalej jest temat aktualny.

    OdpowiedzUsuń
  13. Siostra bardzo lubi twórczość Alex Kavy. Ja jeszcze nie miałam styczności, więc będę musiała sama wyrobić zdanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnie jest zagłębić się w ten cykl, zawsze wypatruję nowych premier.

      Usuń
  14. czytałam większość recenzji Kavy u ciebie, tendencja opinii jest różna u ciebie. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  15. ostatnio rozmawiałam o tym autorze z moją siostrą, także trzeba uaktualnić temat ;-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam, faktycznie wkręca. Chociaż bardziej podobała mi się 1 część "Dotyk zła".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czytałam wszystkie książki autorki, są lepsze i gorsze pozycje.

      Usuń
  17. Kryminałów nie czytam, ale grono ich fanów jest spore, więc chętnych do przeczytania tej książki na pewno nie zabraknie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Czasami sięgam po kryminały bo okazuje się ciekawe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno tropienie sprawcy razem ze śledzczymi to nie lada frajda.

      Usuń
  19. Zbyt szybko domyśliłam się, kto stoi za tymi morderstwami.
    Za to jestem ciekawa, jak Ty oceniasz decyzję, którą podjęła Maggie pod koniec książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dosyć szybko wytypowałam tożsamość mordercy, jak się okazało prawidłowo, Kava nie zawija tak intrygi, by nie można było się domyśleć. :) Decyzja Maggie mnie nie zaskoczyła, sama bym tak zrobiła, choć z pewności dylemat moralny powstał, a i wchodzimy w etykę zawodu, bardziej zastanawiałam się, czemu ona wcześniej nie połączyła wskazówek. ;)

      Usuń
  20. Alex Kava - kojarzę ale żadnej publikacji nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Temat trudny i jednocześnie delikatny, ale po książkę raczej nie sięgnę - rozwalają mnie emocjonalnie doniesienia w realnym świecie :/

    OdpowiedzUsuń
  22. Jeśli byłby to film to chętnie książki o tematyce kryminalnej raczej nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo ciężko temat, ale ważny.
    Książka z pewnością mocna ale godna przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całość jest zawsze podana w bardzo przystępnej formie, miło spędzam czas z tymi lekturami.

      Usuń
  24. Widzę że bardzo lubisz czytać takie gatunki. Ja jakos nie przepadam ale mojemu mężowi może spasują takie ksiazki.

    OdpowiedzUsuń
  25. Maggie O'Dell poznałam bardzo, bardzo dawno temu i mam do tej serii ogromny sentyment. Cieszę się, że jest wznawiana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także bardzo się z tego powodu cieszę, może dzięki temu zyska nowych czytelników.

      Usuń
  26. Nie wydaje mi się, żeby to było coś dla mnie, bo nie znoszę księży. Z drugiej strony jednak przedstawionych w takim świetle mogłabym poznać ;) Pomyślę nad tym tytułem.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ooo, zaintrygowałaś mnie. Chętnie poznam serię, jednak ja muszę zacząć od 1 tomu :-)

    OdpowiedzUsuń
  28. Szczerze tą książką była tak przewidywalna, że od połowy już tylko wypisywałem na kartce kolejne standardy w tego typu książkach. Nic nadzwyczajnego.

    OdpowiedzUsuń
  29. Książek Kavy widzę w bibliotekach i księgarniach całe półki. I zwykle jak widzę czegoś za dużo, to mnie odpycha od czytania! Chyba zacznę ew lekturę autora od jakiejś książki spoza cyklu.

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo chętnie sie za nia wezme :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Kolejny tom z serii Kavy. Jakoś nie mogę uwierzyć, że każda kolejna książka trzyma aż tak dobry poziom. Kinga

    OdpowiedzUsuń