wtorek, 15 czerwca 2021

DOM GŁOSÓW

[PRZEDPREMIEROWO] 

DONATO CARRISI

PIETRO GERBER tom 1

"Dla dziecka rodzina jest najbezpieczniejszym miejscem na ziemi. Albo najgroźniejszym."

Jeśli tylko słyszę Donato Carrisi, natychmiast nadstawiam uszu, gdyż z niecierpliwością wyczekuję na jego książki. Mają w sobie to coś, co sprawia, że fantastycznie się w nich odnajduję, wciągają w swój świat, za nic nie chcę oderwać się od przedstawianej historii. Carrrisi potrafi zawładnąć wyobraźnią odbiorcy, wystawić na skrajne emocje, sprawić, że napięcie przeszywa zmysły. Oczywiście, jedne książki bardziej, inne mniej mnie przekonują, jednak zawsze jest to wysoki poziom przygody czytelniczej. 

"Dom głosów" nie zaliczyłam do najbardziej porywających powieści, lecz nie można było odmówić rewelacyjnego pomysłu na fabułę, sprawnego prowadzenia narracji, ciekawych sylwetek postaci, a co równie ważne, frapująco zaplecionej intrygi. Okazał się zaskakujący i nieprzewidywalny, nagłe obroty spraw nakręcały sprężynę akcji, było dynamiczne i niepokojąco, podstępnie i przewrotnie. Chociaż wcześnie wyczułam, dokąd prowadziło zakończenie, to zwiodła mnie siatka pozorów i manipulacji. Pisarz trzymał czytelnika w osobliwym klimacie, czymś pośrednim między jawą a snem, rzeczywistością a wspomnieniami, dorosłością a dzieciństwem. Bohaterowie okazywali się niejednoznaczni w interpretacji, a zdarzenia nie prezentowały określonej z góry wykładni. Thriller z solidną podbudową psychologiczną zapewnił udany i satysfakcjonujący wieczór czytelniczy.

Trzydziestotrzyletni Pietro Gerber, psycholog dziecięcy specjalizujący się w hipnozie, nazywający siebie usypiaczem dzieci, zostaje poproszony przez koleżankę po fachu, żeby wyjątkowo objął terapią dorosłą osobę. Hanna Hall ma bardzo niepokojące wspomnienia z dzieciństwa, w których główną rolę odgrywa morderstwo małego chłopca. Kobieta przyznaje, że w wieku dziesięciu lat kogoś zabiła. Po wahaniach Pietro decyduje się pomóc zagubionej w retrospekcjach Hannie. Im więcej sesji z nią przeprowadza, im więcej się o niej dowiaduje, tym więcej zadziwiających incydentów ma miejsce. Sytuacja robi się wysoce niezręczna, gęstnieją stare tajemnice, wkradają się dręczące sekrety, komplikują się relacje, granice między życiem zawodowym a osobistym stają się bardzo cienkie, do głosu dochodzą niewytłumaczalne zjawiska. Wobec intensyfikującego się zagrożenia, Gerber musi za wszelką cenę dotrzeć do prawdy ukrywającej się głęboko w selektywnej pamięci. Czym był Dom Głosów, jakich zasad należało bezwzględnie przestrzegać, kto był przyjacielem, a kto wrogiem? Czy nie jest czasem tak, że posiadając wszystkie elementy potrzebne do poznania prawdy, unikamy dotarcia do niej, boimy się tego, co może przynieść? 

Zerknij na wrażenia po zapoznaniu się z innymi książkami Donato Carrisiego, niecierpliwie odkrywaną "Paenitentiaria Apostolica - Marcus" ("Trybunał dusz", "Łowca cieni", "Władca ciemności"), niezwykłym studium tragedii "W labiryncie", Dziewczyną we mgle" w małym alpejskim miasteczku, oraz dotykającą kwintesencji zła ludzkiego gatunku "Grą zaklinacza".

4.5/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 350 stron, premiera 16.06.2021 (2019)
tłumaczenie Anna Osmólska-Mętrak
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

34 komentarze:

  1. Nie uwierzysz! Miałam inną książkę autora w ręce i zastanawiałam się, czy brać, czy nie. Widzę, że jednak warto sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też często posiłkuję się recenzjami Bookendorfiny :-)

      Usuń
  2. AAAAAAAA ja nie mogę czytać takich książek, bo potem spać po nocach nie mogę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam tego autora, nie slyszalam o nim. A skoro tak zachwalasz to mudze cos poczytac :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam taki zamiar, warto sprawdzić, co autor ma takiego w swoich książkach.

      Usuń
  4. Nie miałam okazji by czytać coś tego autora i jak widzę to błąd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością, niezwykle porywająca akcja moim zdaniem i doskonale wykreowani bohaterowie.

      Usuń
  5. Już także jestem po lekturze ,,Domu głosów", niezwykle podobała mi się ta historia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dużo dobrego słyszałam na temat ,,Domu głosów" i samej twórczości autora, dlatego tym chętniej rozejrzę się i dam szansę temu tytułowi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja dopiero tu poznałam autora i cieszę się, bo zawsze to jakieś nowe nazwisko do sprawdzenia :)

      Usuń
    2. oj tak, ja też często mam przesyt już znanymi autorami

      Usuń
  7. Czytałam ,,Dom głosów" i niezwykle mi się podobał. Muszę spojrzeć także na pozostałą twórczość Donato Carrisiego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Znajoma ostatnio mi ją polecała a twoja recenzja jeszcze bardziej mnie zaciekawiła :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam wcześniej jej opis i byłam ciekawa czy warto się skusić. No i chyba warto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam, zaskakujące zakończenie na pewno działa na plus tej pozycji.

      Usuń
  10. Jesteś mistrzem recenzji, świetnie opisane!

    OdpowiedzUsuń
  11. Oj, czuję się zdecydowanie zachęcona do lektury tej książki :D Poszukam jej przy okazji kolejnych książkowych zakupów <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Mało kiedy Twoje propozycje wpisują się w moje upodobania, ale ta książka bardzo mnie zaciekawiła i chcę ją przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi bardzo intrygująco! Aż mam ochotę się skusić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę polecam, świetna pozycja, dobrze budowane napięcie, zaskakujące zakończenie.

      Usuń
  14. mam wielką ochotę na taką historię, także na pewno się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  15. Wow! Bardzo ibtrygujący pomysł na fabułę. Czuję,że czytając miałabym ciarki na plecach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, bardzo zaskakująca lektura z którą przyjemnie spędziłam czas.

      Usuń
  16. Nie znam twórczości tego autora, ale czuję się zachęcona. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak dotąd nawet nie słyszałam o twórczości tego autora :) Jednak chyba książka nie w moim guście, ale recenzja ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Rodzina potrafi być wsparciem ale też potrafi okaleczyć jak nikt i nic innego, rodzinne relacje są ważne

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękna okładka, po książkę mam w planach sięgnąć już niedługo także nie moge się doczekać ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Kocham książki tego autora, wywołują u mnie dreszcze podczas lektury.

    OdpowiedzUsuń
  21. Już po tytule wiedziałam że to jakiś horror czy książka w tej tematyce. Okładka zdecydowanie przyciąga wzrok.

    OdpowiedzUsuń
  22. Motyw hipnozy brzmi świetnie, zapisuje sobie tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  23. Właśnie czytam i jak narazie bardzo mi się podoba. Zobaczymy co będzie dalej ...

    OdpowiedzUsuń
  24. ooo na tą książkę też mam smaka, już kilka razy poajwiła mi się w księgarnii internetowej. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  25. Brzmi jak świetna książka :O Tylko czy moja psychika jest gotowa na takie historie?

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja dopiero będę poznawać twórczość tego autora. Zapowiada się świetna historia.

    OdpowiedzUsuń