czwartek, 17 czerwca 2021

TAJEMNICA PEREŁ LADY JERLAND

ARSÈNE LUPIN DŻENTELMEN WŁAMYWACZ tom 1

DARIUSZ REKOSZ, na motywach serii MAURICE'A LEBLANCA

"To niesamowicie inteligentny i sprytny człowiek. Wodzi wszystkich nas za nos i nie pozostawia po sobie w zasadzie żadnych śladów."

Wydawnictwo Tandem wpadło na genialny pomysł zaprezentowania młodym czytelnikom różnych klimatycznie serii obejmujących klasykę, w tym także detektywistycznych powieści. Stare treści przystosowane do percepcji i wyobraźni dzieci i młodzieży znakomicie sprawdzają się jako impulsy do poszerzania horyzontów literackich i włączania pasji czytania w codzienność. Poznaję książki w towarzystwie młodych odbiorców, obserwuję ich reakcje i zaangażowanie. I mnie wiele przyjemności sprawia wnikanie w mini powieści, przywoływanie wspomnień ze spotkań z oryginałami. "Tajemnica pereł lady Jerland" powstała na motywach serii opowiadań i kryminałów Maurice'a Leblanca, ich pierwszą odsłonę opublikowano w tysiąc dziewięćset piątym roku. Arsène Lupin to przystojny dżentelmen i genialny włamywacz, okrada bogatych i rozdaje biednym, arcymistrz kamuflażu i król operatywności, nonszalancko pozostawia na miejscach przestępstw stylowy bilet wizytowy.

Dariusz Rekosz przeniósł czytelnika do tysiąc dziewięćset dwudziestego piątego roku, zabrał w podróż liniowcem Provence, wypływającym z francuskiego miasta Bordeaux do Nowego Jorku. Podobały mi się opisy mody, rozrywek i społecznych konwenansów z ówczesnej epoki, udało się ciekawie zaprezentować ducha tamtych czasów. Postaci ciekawie przedstawiono. Jean Andrezy, podróżnik i doradca handlowy, szybko wzbudził sympatię podróżników, uczynny i zaradny. Nelly Underdown, pochodziła z nieprzyzwoicie bogatej rodziny, ojciec zarządzał koncernem Kodaka, sprytna i rezolutna. Jej towarzyszkę rejsu, lady Jerland, perfidnie okradziono z cennej kolekcji pereł. Kapitan Pierre Henry zatrwożył się, kiedy otrzymał telegram, że na jego statku skrył się Arsène Lupin. Czwórka wspomnianych osób zawiązała drużynę detektywistyczną, przeprowadzała prywatne śledztwo, ustalała, za czyją tożsamością pasażerów z pierwszej klasy skrył się owiany sławą złodziej. Z uśmiechem czyta się o ich próbach, perypetiach i przygodach, choć momentami wkrada się nieco monotonii, obniża napięcie i brakuje konsekwencji w postawach bohaterów. Czy tajemniczy Lupin zdoła wywieść w pole ludzi, którzy zastawiają na niego pułapkę? A może ktoś z pasażerów zgarnie wysoką nagrodę za przyczynienie się do złapania przebiegłego włamywacza? Zerknijcie też na inną powieść dla dzieci Dariusza Rekosza, która otwiera cykl "Czarny Maciek".

4/6 - warto przeczytać
literatura dziecięca, powieść detektywistyczna, wiek 9+, premiera 18.05.2021
twarda okładka, 164 strony, twarda okładka, format 13cm x 20,5cm, ilustracje Natalia Harańczyk
Tekst ukazał się pierwotnie na Szkrabajki.pl


 

30 komentarzy:

  1. Elementy detektywa przyciągają mnie. Jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam i była ciekawa, zakończenie mnie zaskoczyło, więc na plus.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei już od początku wiedziałam jakie będzie rozwiązanie.

      Usuń
    2. ooo ciekawe, czy ja bym wiedziała :-)

      Usuń
  3. To faktycznie bardzo dobry pomysł na wydawniczą serię. Młodzi wielbiciele kryminalnych zagadek będą zachwyceni! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Juz tyle razy zabieralam sie za rozne przygody Lupina i jqkos wciaz nic z twgo nie wyszlo :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam okazję się z nią zapoznać, niestety już od początku podejrzewałam zakończenie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Detektyw z klasą jest ostatnio bardzo popularny, jednak ta pozycja coś nie wyszła.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam jeszcze tej książki, raczej nie gustuję w takich pozycjach.

    OdpowiedzUsuń
  8. Pomysł na fabułę na pewno był ciekawy, ale przewidywalne zakończenie już nie bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  9. Arsene Lupin to ostatnio popularna postać, może kolejne tomy będą lepsze.

    OdpowiedzUsuń
  10. Pozycja nie wywarła na mnie wielkiego wrażenia, za szybko domyśliłam się rozwiązania.

    OdpowiedzUsuń
  11. Miło było zagłębić się w tę lekturę, ale rozwiązanie mnie usatysfakcjonowało.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam ją na półce i strasznie jestem jej ciekawa. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie tym bardziej jestem ciekawa Twoich wrażeń po przeczytaniu tego wydania.

      Usuń
  13. Dużo dobrego słyszałam o tej serii, ale sama jakoś nie dałam się skusić.

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajnie, że takie historie pisane są także dla dzieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To na pewno atut, sama chętnie sięgam po takie książki.

      Usuń
  15. moja starsza oglądałaby tylko bajki z wątkiem detektywistycznym, także myślę, że to dobry początek :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ta książka kusi mnie już od jakiegoś czasu. Będę musiała ją w końcu kupić.

    OdpowiedzUsuń
  17. Kocham "dorosłą" wersję przygód Lupina, może więc skuszę się na tę, przeznaczoną dla młodszych czytelników :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa Twoich wrażeń po przeczytaniu tego wydania w przyszłości.

      Usuń
  18. Jak na razie podziekuje za taką literaturę

    OdpowiedzUsuń
  19. Lubię od czasu do czasu zapoznać się z młodzieżowymi powieściami detektywistycznymi. Ciekawa jestem, czy polubię Lupina.

    OdpowiedzUsuń
  20. Podoba mi się i sądzę że mojej córce taka zagadka też by się w ksiażce spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  21. Moja córka jest za mała do tej książki, ale myślę że mojej kuzynce mogłaby się spodobać

    OdpowiedzUsuń
  22. Uwielbiam. Na Netflix jest wersja z Omarem Si współczesna.

    OdpowiedzUsuń
  23. Serial Lupin mam w planach obejrzeć ale ta książka myślę, że też by mi się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  24. O fajna książeczka dla dzieci, mojemu synkowi sprezentuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Widziałam tą książkę w zapowiedziach wydawniczych ale nie brałam. Mój synek jeszcze się nie interesuje taką tematyką.

    OdpowiedzUsuń