wtorek, 8 czerwca 2021

KRYSTYNA SKARBEK. SZPIEG W SPÓDNICY

AGNIESZKA LUDWIG-SŁOMCZYŃSKA

ONI ZMIENILI ŚWIAT tom 1

"W trakcie wojny wszystkie kraje walczące po stronie aliantów, czyli tych, którzy walczyli z Niemcami i państwami z nimi sprzymierzonymi, próbowały wykraść niemieckie tajemnice."

Seria kierowana do młodych osób, ale również dorośli wyciągną z niej mnóstwo nowinek. Ciekawy pomysł na fabułę, przybliżanie sylwetek znanych Polaków wpływających na lepszą zmianę świata. W pierwszym tomie zbiór informacji o Krystynie Skarbek, potomkini jednego z najstarszych rodów w Polsce, dla której patriotyzm miał ogromne znaczenie. Atrakcyjnie przedstawiono szeroką działalność szpiegowską podczas drugiej wojny światowej, szkolenia na radiotelegrafistkę, spadochroniarstwo, strzelectwo i operowanie materiałami wybuchowymi. Skarbek zajmowała się zbieraniem informacji wywiadowczych, pełniła rolę kurierki, organizowała drogi dostaw sprzętu wojskowego. Zajmująco czytałam o fałszywych tożsamościach, o tym, jak spryt i odwaga stały się sprzymierzeńcami w wybrnięciu z trudnych i niebezpiecznych sytuacji. Polska Mata Hari potrafiła dostosować się do okoliczności, choćby improwizując, symulując chorobę, czy podróżując w bagażniku. Z dumą i determinacją służyła sprawie polskiej wspierając partyzantów. Ekscytująco śledziłam wędrówki po różnych krajach. 

Publikacja przybliżała nie tylko życiorys uznanego na świecie szpiega w spódnicy, pierwowzór kobiecej postaci w książkach Iana Fleminga, ale również kładła nacisk na oswojenie młodego czytelnika z historią Polski. Zgrabnie przemycała wiedzę przy okazji sensacyjnych klimatów zdobywania tajnych informacji. Najważniejsze aspekty historii przedstawiała w formie odwołań do prawdziwych zdarzeń i ciekawostek, aby przyciągały uwagę czytelników i łatwo pozostawały w pamięci. Zgrabnie wyjaśniała trudne pojęcia i nazwy własne, sprawiała, że odbiorca przyjaźnie oswajał się z nimi. Książkę wzbogacała bogata i barwna oprawa graficzna. Sympatyczna kreska Marcina Bruchnalskiego zręcznie podkreślała klimat wywiadowczych misji. Zdjęcia i mapy ułatwiały poruszanie się po prezentowanej tematyce. Inicjujący serię tom okazał się zajmującą przygodą, zatem chętnie sięgnę po drugi. Właśnie takie książki rozbudzają ciekawość młodego pokolenia, inspirują do poszukiwania własnych ścieżek życiowych w samorealizacji, spełnianiu w pasji, a jednocześnie przyczyniają się do budowania pomysłów na kształtowanie losów świata.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura dziecięca, literatura faktu, wiek 6+, 24 strony, premiera 19.05.2021
twarda okładka, format 20,8cm x 29,7cm, ilustracje Marcin Bruchnalski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.


25 komentarzy:

  1. Książki nie przeczytam, choć ilustracje ładne. Oglądałam kiedyś spektakl Teatru Telewizji o Skarbek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam takie wydania, więc na pewno się skuszę. Dziękuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobrze, że powstają takie serie i książki, idealne dla dzieci i dorosłych.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z przyjemnością sama zagłębiam się w takie pozycje, wynosząc z nich coś nowego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za polecenie tych publikacji, chętnie przyjrzę im się bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze, że takie książki powstają. Cieszy mnie, że dzieciaki będą wiedzieć, iż w przeszłości to jedynie mężczyźni zdobywali świat.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie miałam pojęcia, że istnieją takie książki! Świetna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czytałam inne, ale o tej serii też niestety wcześniej nie słyszałam.

      Usuń
  8. Świetna seria! Polecę ją bratanicy. Powinno ją wciągnąć.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdecydowanie to coś dla mnie :) Uwielbiam tematykę historyczną 2 książkach a ty bardziej temat drugiej wojny światowej :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że dla wielbicieli takich książek będzie to smakowity kąsek.

    OdpowiedzUsuń
  11. ooo to książka, o której jeszcze nie słyszałam, muszę nadrobić, bo widzę, że warto zajrzeć ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także jej wcześniej nie znałam, jednak bardzo chętnie to zmienię.

      Usuń
  12. Nie słyszałam wcześniej o Krystynie Skarbek, więc chętnie o niej poczytam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Swietna seria, juz mlodzi powinni uczyc sie q przynajmniej znac tych ludzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak, bo jak oglądam "matura to bzdura" to nie wiem czego teraz uczą w szkołach...

      Usuń
  14. Bardzo ciekawa i mądra książka. Fajnie, że takie fantastyczne wydania są na rynku

    OdpowiedzUsuń
  15. Wydaję mi się, że takie książki mogą zaciekawić dzieciaki. Są w środku kolorowe i to może je przyciągnąć.

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajna i ciekawa propozyca dla młodych ludzi. Sama bym po nią chętnie sięgnęła.

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam tak dokładnie wydane książki, więc chętnie dam szansę temu tytułowi.

    OdpowiedzUsuń
  18. Fantastyczna seria, nie dość, że ciekawie wydana, to jeszcze można dowiedzieć się wielu ciekawostek.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajne ksizki dla naszych dzieci. Co prawdę moja jwsr już za duża, ale może być to idealny pomysł na prezent.

    OdpowiedzUsuń
  20. Słyszałam już o tej książce, ale nie zaciekawiła mnie więc zwyczajnie odpuściłam. Ostatnio mam trudny czas i mało czytam nad czym ubolewam :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami jest taki gorszy czas, że nie ma czasu i chęci na czytanie.

      Usuń
  21. Podoba mi się wydanie, szata graficzna tej pozycji. Myślę, że warto podsuwać ją młodym czytelnikom.

    OdpowiedzUsuń