niedziela, 14 marca 2021

HAU

TOR ÅGE BRINGSVÆRD

"Ludzie często pytają mnie, dlaczego piszę o psach. Ponieważ uważam, że są pomniejszymi aniołami. Dają nam pełną miłość, pełne przebaczenie i są zabawne. Czy jest jakaś lepsza definicja anioła?" Jonathan Carroll

Pierwsze wrażenie po zapoznaniu się z książką wybrzmiewa nutami fantastycznej niemożliwości zakończenia poznawania ujęcia psów, piesków i bestii w baśniach, mitach i wierzeniach. Chciałabym więcej i więcej, wciąż coś nowego poznawać z tej tematyki, podziwiać, dać się zaskoczyć, zachwycać się. W końcu, psy, bez względu na rasę i stopień kundelkowatości, to najwierniejsi przyjaciele człowieka. 

Tor Åge Bringsværd na tyle rozbudził moją ciekawość, że chętnie wracać będę do tej publikacji, wzbogacać nowymi informacjami o psach. Skompletowałam już pierwszy dodatkowy materiał. Nie liczcie na to, że siadając do publikacji uda się podczas jednego spotkania poznać większą część. Byłoby trudno, gdyż zaprezentowane informacje chociaż ułożone są w logiczną całość, to jednak różnorodność tematyki i ujęć może wprowadzać pozorny chaos. Zmniejszyłaby się przyjemność i satysfakcja czytania. Dawkując strony książki, zatrzymujemy się dłużej przy legendach, bajkach i opowiadaniach, lepiej je rozumiemy, czujemy klimat, opracowanie zyskuje na przejrzystości. 

Każda historia, choć traktuje o tym samym, niezwykłości psów, to jednak w nieco innym klimacie podchodzi do tematu, rozwija go w zgodzie z kulturą, którą prezentuje, epoką, w której powstała. Sporo ciekawostek, od początku udomowienia psa, poprzez boskie interpretacje obecności w życiu człowieka, nadawanie baśniowych cech, świętych przymiotów, negatywnych i pozytywnych skojarzeń, aby na koniec przytoczyć osobliwe przypadki. Książkę wzbogaca urozmaicona oprawa graficzna, liczne zdjęcia i ilustracje. Cieszę się, że autor położył nacisk na indiańskie opowieści, wielu z nich nie znałam, zatem była to świetna okazja do nadrobienia wiedzy. A wierzcie mi, że zajmująco wciągają wyobraźnię. Jednocześnie spodziewałam się pojawienia kilku kultowych psów obecnych w kulturze masowej, szkoda, że nie wszystkie ulubione postaci czworonogów z filmów, komiksów i literatury, zdołała pomieścić książka. Ale może to i lepiej, o nich na każdym kroku możemy poczytać w innych publikacjach. Tytuł zdecydowanie dla miłośników psów, choć oczywiście nie tylko. Teraz chciałabym trafić na podobną książkę, ale traktującą o kotach.

4/6 - warto przeczytać
literatura faktu, 278 stron, premiera 12.11.2020, tłumaczenie Milena Skoczko
Tekst ukazał się pierwotnie na Secretum.pl

19 komentarzy:

  1. Moja córka bardzo lubi książki o zwierzętach. Ta na pewno by jej bardzo przydła do gustu bo ona lubi zdobywać takie ciekawe informacje na temat zwierząt.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę napisać, że okładka piękna. Myślę, że treść tej książki również. Książkę o kotach też bym chętnie przeczytała. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem wielką miłośniczką żywych psów, ale na książkę mogłabym się skusić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wszystkie książki, które przytaczają informacje o zwierzętach cieszą się moim zainteresowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Coś podobnego o kotach też bym przeczytała, a na razie pozostaje mi zapoznać się z tą o psach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziś widziałam info o tej książce w sieci, a tu proszę. Recenzja u Ciebie. Jestem ciekawa tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  7. sama publikacja fajna, ale szkoda, że nie kompletna

    OdpowiedzUsuń
  8. A to ciekawe! Odkąd mamy psa chętnie czytamy książki z psimi bohaterami.

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi interesująco. Polecę mojemu młodszemu rodzeństwu. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem typową "psiarą" i moim zdaniem są to najukochańsze,najbardziej oddane zwierzęta pod słońcem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię o nich czytać, więc to ciekawa lektura dla mnie.

      Usuń
  11. Szkoda, że tak mało jest tu ostatnio książek dla dorosłych...

    OdpowiedzUsuń
  12. Szkoda, że nie znalazłam tego tytułu wcześniej, niedawno moja przyjaciółka, która kocha psy miała urodziny, byłaby zachwycona z takiego prezentu :) cóż... Będę mieć pomysł na przyszłość :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie pomysły na prezent nie ulegają przedawnieniu, więc jeszcze będzie okazja 🐕

      Usuń
  13. I ma rację, bo psy są aniołami, a o ludziach nie będę się wypowiadać, jak traktują psy, czyli swoje anioły...

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam kiedyś książki gdzie bohaterami były psy, teraz taka literatura już mi się nie podoba.

    OdpowiedzUsuń
  15. Tym razem nie czuję się zainteresowana więc odpuszczę sobie tę książkę i nie zdecyduję się na jej lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie sięgam po taką tematykę, więc nie sięgnę po tę powieść. Jednak bardzo ciekawie o niej napisałaś.

    OdpowiedzUsuń