wtorek, 9 marca 2021

W ZAMKNIĘCIU

[PRZEDPREMIEROWO] 

KATE SIMANTS

"I to właśnie było najgorsze: niezdolność odróżnienia tego, co moje, od tego, co jej. Odróżnienie rzeczywistej pamięci od wytworu przerażonej wyobraźni, która ze wszystkich sił starała się uzupełnić luki."

Ciekawy pomysł na intrygę, frapujące zaplecenie wątków, atrakcyjnie podany scenariusz zdarzeń. Początkowo nie domyślałam się, dokąd zmierza fabuła, choć poznawałam kształt, to autorce udawało się mnie zaskoczyć, ale w miarę zagłębiania się w powieść kilka elementów właściwie przewidziałam. Doceniłam mnogość kierunków interpretacji do wyboru, w każdym czekało wiele warstw kłamstw do uporządkowania i prawd do odkrycia. Książka podeszła mi również ze względu na mroczną i duszną atmosferę, klimat skrajnego zafiksowania, obłąkania i obsesji. To, co przeżywała kluczowa postać, faktycznie wzbudzało niepokój i drażniło wyobraźnię, można było różnorodnie dopowiadać racje i kolorować emocje. Gdybym nie wpadła za wcześnie na właściwy trop zabójcy, intensywniej wczułabym się w akcję i dała złapać w sidła nagłych zwrotów. Zastrzeżenia miałam do nieprzekonującego psychoterapeuty, zmiana jego losów wydała się naciągana i mało prawdopodobna. Zakończenie zgrabnie spięło klamrą całość. Przygodę czytelniczą zaliczam do udanych, ze świeżym powiewem na koncepcję myśli przewodnich, o których dokładnie nie piszę, aby nie zdradzać rozwiązania finałowego. 

Ellie Power okazuje się skomplikowaną postacią. Wyobraźnię podkręca koszmarne brzmienie sytuacji dziewiętnastolatki, sugestywnie odmalowane natężenie zaburzeń dysocjacji tożsamości. Silnie wyczuwa się bagaż krzywd, strachu i rozżalenia, ale również walki o trwanie we własnej świadomości, pokonywanie szalenie trudnego przeciwnika, gotowość do konfrontacji w imię namiastki zwykłego życia. Dziewiętnastoletnia Ellie i opiekuńcza matka starają się wspólnymi siłami organizować codzienność w skrajnie niesprzyjających warunkach. Christine, kiedyś znana dziennikarka, teraz szpitalna sprzątaczka, godzi pracę z opieką nad chorą psychicznie córką. Nocami do głosu dochodzi druga osobowość Ellie, zwana Siggy, skłonna do przemocy, dlatego po zachodzie słońca dziewczyna zaryglowywana jest w pokoju. Jednak pokonuje zabezpieczenia i pozostawia świadectwa wędrówki budzące grozę. Znika chłopak Ellie, w ramach poszukiwań Matta policja wraca do niepokojącej i bolesnej przeszłości dziewczyny. Portrety detektywów, Mae i Catherine, ciekawie dopełniają się, wzbogacają historię wstawkami z życia prywatnego. Dokąd zaprowadzi podążanie ścieżką amnezji, fug i zażartych konfliktów? Czy uczestnikom łamigłówki sekretów i pozorów uda się dotrzeć do właściwych motywacji i połączyć fakty w logiczną całość?

4.5/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 512 stron, premiera 10.03.2021 (2019), tłumaczenie Jerzy Wołk-Łaniewski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

34 komentarze:

  1. Ten ciekawy pomysł i intrygę i poprowadzenie wątków mnie intryguje bardzo !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście premiera już jutro, więc nie trzeba będzie długo czekać.

      Usuń
  2. Uwielbiam książki,które wprowadzają czytelnika w tajniki ludzkiej psychiki! Takie lektury zawsze na długo pozostają w mojej pamięci.

    OdpowiedzUsuń
  3. Thrillery psychologiczne to mój ulubiony gatunek, więc będę miała ją na uwadze na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię thrillery psychologiczne, z tego co piszesz warto zapoznać się z tą książką

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię thrillery psychologiczne, o tej książce jeszcze nie słyszałam, ale skoro warto przeczytać, to zapisuję sobie tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także chętnie się z nią zapoznam, gdy już będzie miała premierę.

      Usuń
  6. Wiele warstw kłamstw w fabule sprawiam, że do końca nie wiemy jak się całość zakończy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. ciekawy cytat, lektura zapewne byłaby dla mnie emocjonującą przygodą, zapisuję tytuł skoro warto przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem zaskoczona - czytałam dzisiaj recenzję tej książki i tam powieść została określona jako nudna...;) Teraz czuję się zagubiona, czy sięgać po nią, czy jednak sobie odpuścić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pozostaje nic innego, jak zdać się na własny osąd, z pewnością będzie najbardziej wymierny dla Ciebie. ;)

      Usuń
  9. Zapowiada sie bardzo ciekawie👍

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam teraz sporo czasu na czytanie, więc chętnie zapiszę tytuł 🙂

    OdpowiedzUsuń
  11. Opinię są naprawdę różne, myślę, że warto samemu wyrobić sobie własne zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dobrze dowiedzieć się o książce przed jej premierą, dzięki temu wiem co warto przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię od czasu do czasu przeczytać dobry kryminał, więc nie mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Będę miała ją na uwadze po premierze, lubię takie historie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Brzmi ciekawie, choć nie wiem czy to moje klimaty są.

    OdpowiedzUsuń
  16. Przekonałas mnie swoją recenzją do tej książki. Już się nie mogę doczekać jak przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  17. Brzmi ciekawie, myślę, że to doskonała lektura dla wszystkich miłośników książek budzących emocje;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Widzę w tej lekturze żródło mocnych wrażeń i przeżyć natury emocjonalnej.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wędrówki po kuchni10 marca 2021 19:56

    Kupiłaś mnie tą recenzją. tytuł zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Pełna niepokoju, budząca emocje ksiązka, może się ja dobrze czytać. Recenzja jak zwykle genialna.

    OdpowiedzUsuń
  21. to chyba odpowiedni czas na takie emocje, warto sie przyjrzeć bliżej

    OdpowiedzUsuń
  22. Mój gatunek te thrillery. Ja ostatnio gustuję w serii od Lackberg :) Przede mną teraz Kamieniarz :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ostatnio stronie od thrillerów i raczej chcę przeczytać, te które już mam w domu.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  24. Mam ją na półce i zastanawiałam się ostatnio czy zacząć ją czytać, widzę, że nie ma u Ciebie najwyższej oceny..

    OdpowiedzUsuń
  25. W wolnej chwili jestem skłonna skusić sie do tej lektury. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  26. Brzmi świetnie, może się skuszę i zobaczę czy zgadzam się z Twoją oceną :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Ta powieść z pewnością zdobędzie wielu fanów.

    OdpowiedzUsuń
  28. Skuszę się na nią w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Na sto procent poszukam tej pozycji, bo to coś w moim stylu

    OdpowiedzUsuń
  30. Ale ciekawy pomysł na fabułę! Z chęcią poszukam tej książki ;)

    OdpowiedzUsuń