piątek, 12 marca 2021

CZASAMI WARTO UMRZEĆ

LEE CHILD

JACK REACHER tom 15

"Odczucia różnią się od faktów."

Po książki serii o Jacku Reacherze sięgam z przyjemnością, dokładnie wiem, czego się spodziewać, jakie emocje wywołają, jaki kierunek obierze fabuła, jak obronną ręką wyjdzie z wszystkiego główny bohater. Zaskakuje jedynie przebieg zdarzeń i koloryt miejsc, w których toczy się akcja. Z tych propozycji czytelniczych nie wynoszę wiedzy i materiału do refleksji, ale czystą sensacyjną rozrywkę, w klasycznym wydaniu, w którym siły zła i dobra przeciągają linę. Niezbyt złożony scenariusz zdarzeń, ale to mi nie przeszkadza, by dobrze bawić się i niecierpliwie przerzucać strony. Fabuła rozwija się dynamicznie, mnóstwo efektownych incydentów, spektakularnych akcji, i oczywiście niezwyciężony bohater, człowiek o wysokim poziomie wrażliwości na ludzką niesprawiedliwość, niestroniący od siłowych rozwiązań, często dużo wykraczających poza prawo.

Także w "Czasami warto umrzeć" Jack Reacher, przybysz znikąd, pojawia się nagle, bez dóbr materialnych, bez ograniczeń społecznych, z misją obrony pokrzywdzonych. Nie ma znaczenia, czy oni go o to proszą. Dzieje się źle, zatem trzeba działać, sprawnie eliminować reprezentantów przestępczego świata. Zaglądamy w odludne miejsce, schowane głęboko w Nebrasce, wśród rozległych płaskich terenów rolniczych, gdzie nikt obcy nie przyjeżdża, a nawet nie przejeżdża. Tam właśnie mieszkańców miasteczka terroryzuje rodzina Duncanów, wymuszając to, co im się żywnie podoba, eliminując najdrobniejszy bunt, nakładając klapę milczenia na niewygodne fakty. Jack wpada w środek potężnej międzynarodowej afery gangsterskiej, przypadkowo staje się iskrą zapalną pod brutalne i bezwzględne działania. I jak to u niego bywa, pragnie spokojnej podróży i odpoczynku a przyciąga kłopoty i wikła się w złożoną grę pozorów.

Widać, że Lee Child bawi się pisząc kolejną powieść o Jacku Reacherze, odnosi się do kluczowej postaci z poczuciem humoru, zaś do świata czarnych charakterów z prześmiewczym uśmiechem. Komedia pomyłek, błędnych decyzji, niewłaściwych interpretacji, wydaje się nie mieć końca, natomiast presja ryzyka i niebezpieczeństwa lawinowo narasta. Reacher to mega twardziel, a i tak zderza się z czymś, co w znaczącym stopniu go osłabia. W piętnastym tomie popisuje się perfekcyjną znajomością sztuk walki, ale już niekoniecznie myśleniem strategicznym, autor kpi z niego, nieco nadszarpuje pelerynę superbohatera i wystawia na potężne rany. Ale czy faktycznie cokolwiek jest w stanie pokonać obrońcę słabych? Inne tomy serii przybliżone na Bookendorfinie to "Zmuś mnie", "Poziom śmierci", "Uprowadzony", "Echo w płomieniach", "Zgodnie z planem", można poznawać niezależnie, nie powstaje zatem odczucie, że coś się traci, czy nie rozumie.

4/6 - warto przeczytać
sensacja, 464 strony, premiera 20.01.2021 (2010), tłumaczenie Lech Z. Żołędziowski
Książkę "Czasami warto umrzeć" zgarnęłam z półki "kryminały" w księgarni TaniaKsiążka.pl

34 komentarze:

  1. Ta seria ma już tyle tomów... co chwilę widzę jakąś nowość. Czasami mam ochotę na takie książki, wtedy sięgam po takie pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię takie dłuższe serie, bo można się w nich wspaniale zaczytać.

      Usuń
  2. Lee Child to bardzo znany autor, ale jego książki są dla mnie jeszcze tajemnicą.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cala tq seria przestała miec sens juz przy chyba 5 tomie,nieatety.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zastanawiam się, jak Ty to robisz że pochłaniasz tyle książek i tak często są recenzje? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się, aby nic mnie nie odciągało od pasji czytania i pisania, w ten sposób lubię spędzać większość wolnego czasu. :)

      Usuń
    2. Mam tak samo, czytam dużo i dodatkowo też sprawnie, więc w ciągu miesiąca przenoszę się do wielu książkowych światów.

      Usuń
  5. jeszcze nie miałam nic okazje czytac tego autora :) choc po sensacje rzadko sięgam, to opis mnie zachęcił dzieki:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czasami tak właśnie jest,że to główny bohater przyciąga nas do konkretnej książki i nadaje jej najwięcej kolorytu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze tej serii nie czytałam, muszę sprawdzić czy przypadła by mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Seriami mam tak, że czytam jak się wydadzą wszystkie. Mimo wszystko chętnie się zapoznam i kupie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to dobry sposób, bo nie trzeba długo czekać na lekturę kolejnych części.

      Usuń
  9. Ja ostatnio z niemowlakiem przy piersi nie ma aż tyle czasu. Choć zdarza się że czytam nocami.

    OdpowiedzUsuń
  10. czysta sensacja a już napewno rozrywka to coś czego w życiu czasem brakuje więc może warto siegnąć po tę publikacje.

    OdpowiedzUsuń
  11. Prowokacyjny ten tytuł 😊 Dla fanów postaci to super gratka czytelnicza.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam wrażenie, że po tę powieść mogłabym sięgnąć, skoro napisana jest z humorem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię od czasu do czasu oderwać się od codzienności, więc ten element humorystyczny przekonuje mnie do tej publikacji.

      Usuń
    2. humor to czasem jest zdecydowanie to czego czasem brakuje w codzienności, tak pochmurnej i szarej.

      Usuń
    3. Teraz szczególnie go brakuje, więc dobrze, że można się oderwać dzięki książkom.

      Usuń
  13. Nazwisko autora nie jest mi obce, może skuszę się na początek na pierwszy tom.

    OdpowiedzUsuń
  14. Muszę w końcu przeczytać któryś z tomów tej serii!

    OdpowiedzUsuń
  15. Autor ma bardzo bogaty dorobek literacki, jest w czym wybierać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Widzę, że autor nie boi się poniewierać swoim głównym bohaterem serii ��

    OdpowiedzUsuń
  17. Seria ma sporo tomów jak widzę. Ja należę do tych osób co się szybko zniechęcają do takiej ilości

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie znam autora ani jego twórczości. Jednak skoro pisze z humorem, to jest duża szansa, że kiedyś sięgnę po jego książki.

    OdpowiedzUsuń
  19. W końcu muszę sięgnąć po książki z tego gatunku. Bardzo zainteresowała mnie postać głównego bohatera oraz cała akcja. Super czytało się Twoją recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  20. Trudno uwierzyć, że to już 15 tom, ale najwyraźniej czytelnicy nie mają dosyć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie długie serie na pewno cieszą miłośników serii danego twórcy.

      Usuń
  21. Uwielbiam Jacka, chociaż przyznaję że kilka ostatnich tomów mam do nadrobienia

    OdpowiedzUsuń
  22. tom 15 mnie pokonał, autora kojarzę, ale jak widzę ma tyle weny, ze zdążę go poznać ;-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Trochę mi wstyd, bo ja też nie znam twórczości tego kultowego wręcz autora!

    OdpowiedzUsuń
  24. I to już 15 tom? A ja nie znam żadnego...

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie znam poprzednich tomów. Też w domu mam inną książkę autorki.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  26. Mam podobne zdanie to Twojego, z tym, że niektóre książki z Reacherem podobają mi się bardziej, niektóre mniej..

    OdpowiedzUsuń