wtorek, 16 marca 2021

OBCY. DECYDUJĄCE STARCIE

[PRZEDPREMIEROWO] 

ALAN DEAN FOSTER

OBCY tom 2 ("OBCY: DECYDUJĄCE STRACIE", film 1986)

"Różnice między człowiekiem, obcym i androidem nie były aż tak wielkie. Wszyscy należeli do kultur roju. Tyle że ludzki rój rządzony był przez chaos wywoływany przez tę niezwykłą cechę zwaną indywidualnością."

Zazwyczaj najpierw czytam książkę, a potem oglądam ekranizację, ale teraz było odwrotnie, film dobrze poznałam lata temu, a dopiero wczoraj miałam okazję zapoznać się z jego zbeletryzowaną wersją scenariusza. I przygoda czytelnicza okazała się interesująca, zagłębiając się w nią nieustannie przywoływałam obrazy z dużego ekranu. James Cameron sugestywnie oddał wersję spotkania człowieka z wrogimi reprezentantami obcej inteligencji, nawet po trzydziestu pięciu latach wciąż pozostaje w pamięci widzów. Jednak i Alan Dean Foster dobrze sobie poradził, fantastycznie oddał klimat zagrożenia ze strony czegoś całkowicie niezrozumiałego i nieprzewidywalnego.

Sympatycznie spędziłam czas przywołując dawne emocje i wspomnienia. Znając przebieg akcji nie czułam zaskoczenia, choć wystarczające dużo impulsów do stymulowania prawej półkuli mózgu. Z sentymentem podeszłam do przybliżanej historii, wydatnie odciskającej wzorce w masowej kulturze, chociaż dla mnie nie miała już smaku mocnego horroru a ciekawego thrillera. Osoby sięgające po książkę bez znajomości filmu mogą czuć intensywniejsze doznania strachu i grozy, kilka scen walki z czymś wyjątkowo szkaradnym, wypełnionym przeżerającym wszystko kwasem, robiło groźne wrażenie. By spotęgować przyjemność czytania w tle zapuściłam muzykę z filmu, połączenie obrazów zmysłu wzroku i słuchu dodawało dramaturgii scenariuszowi zdarzeń.

Ellen Ripley odnaleziono po pięćdziesięciu siedmiu latach spędzonych w szalupie ratunkowej zniszczonego "Nostromo". Jej przerażająca opowieść o dawnych wydarzeniach nie znalazła zrozumienia i wiary u członków dochodzeniowej komisji. Kobieta uznana zostaje za czynnik wysokiego ryzyka, pozbawiono ją wojskowych uprawnień i wyłączono z życia firmy. Jednak osobliwa i złowieszcza cisza wśród terraformerów Acheronu wymagała sprawdzenia przez oddział specjalistów perfekcyjnie wyszkolonych do utylizacji niebezpieczeństwa utraty biznesowych wpływów. Ripley poproszono o dołączenie do nich w charakterze konsultanta. Po przybyciu na planetę natychmiast zaczęło się wiele dziać, obca forma życia wdrażała swoje plany, mroczne przygody dynamicznie następowały jedna po drugiej, walka ludzi o życie stała się nadrzędnym priorytetem. Zerknij też na wrażenia po spotkaniu z pierwszym tomem serii "Obcy".

4/6 - warto przeczytać
horror science fiction, 318 stron, premiera 17.03.2021, tłumaczenie Piotr Cholewa
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Vesper.

38 komentarzy:

  1. U mnie ta książka nie budzi żadnych wspomnień, ponieważ nie oglądam fantastycznych filmów. Tak samo, jak i tytuły z serii fantasy są poza moimi czytelniczymi zainteresowaniami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Swego czasu oglądałam film, ale chyba było ich kilka, jak dla mnie to za dużo horroru :-) Albo thrilleru... Nigdy nie odróżniam tych dwóch ech...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei nie kojarzę ekranizacji, choć tytuł chyba obił mi się o uszy.

      Usuń
    2. nie jestem fanką, ale uważam, że ten tytuł trzeba znać, ponieważ ma już głębokie podłoże kulturowe

      Usuń
  3. Uwielbiam sagę Obcych, kawał genialnego kina!

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama nie sięgnę, ale wiem komu polecić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpisy są tak różne gatunkowo, że zawsze znajdzie się ktoś do kogo trafi ta seria.

      Usuń
  5. Nie znam jeszcze pierwszego tomu, ale może skuszę się na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Film, choć genialny nie należy do moich ulubionych. Książka też raczej dla córki a nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie widziałam filmu z Obcym, jakos nie jest to tematyka w moich upodobaniach :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie przepadam za filmem A więc książka nie dla mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami książkę odbiera się zupełnie inaczej niż dany film.

      Usuń
  9. Nie mówię nie, nie czytałam wcześniej nic z tego gatunku.

    OdpowiedzUsuń
  10. Seria zapowiada się interesująco, więc możliwe, że kiedyś przeczytam lub obejrzę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Gatunek jest mi całkowicie nieznany, więc może zobaczę na próbę, czy mi pasuje.

    OdpowiedzUsuń
  12. to jest chyba najgorsza z części, taka trochę przedłużana, na siłę, fajnie, że jest, ale...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dla tych co znają serię to pewnie pozycja obowiązkowa, skoro oglądają całość.

      Usuń
  13. Horror i science fiction to nie moje klimaty, więc na tę książkę skusić się nie dam.

    OdpowiedzUsuń
  14. interesująca propozycja, zwłaszcza na wiosnę

    OdpowiedzUsuń
  15. "Obcy" to klasyka, ale tak jak pisałam przy recenzji pierwszej części,takie science-fiction to nie moja bajka.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziwna książka, nie moja bajka, chyba książka by mi nie przypadła do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  17. Obawiam się, że to jednak książka nie dla mnie, ale w takich klimatach gustuje mój narzeczony, więc muszę mu ją polecić. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze znajdzie się ktoś zainteresowany daną powieścią i to jest super.

      Usuń
  18. Zdecydowanie pozycja dla mojego męża. Ja nie gustuję w takich książkach

    OdpowiedzUsuń
  19. Filmy oglądałam z mamą, z sentymentu chętnie zrobiłabym rodzinny seans, ale za książkę chyba podziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi się wydaje, że w ogóle tego filmu nie kojarzę i podobnie jest z książką.

      Usuń
  20. Filmy widziałem wszystkie, z książką przykro się przyznać nie miałem jeszcze doświadczeń.

    OdpowiedzUsuń
  21. Za filmem nie przepadam, ale oglądałam go lata temu. Może teraz odebrałabym go inaczej. Książkę chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie czytałam pierwszej części, więc raczej się nie skuszę. Chętnie jednak zobaczyła bym film

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie czytam i nei oglądam takich filmów. Zawsze przeraża mnie taka grafika te stwory są straszne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak byłam dzieckiem, to filmu się strasznie bałam. Teraz oglądam z zaciekawieniem.

      Usuń
  24. Filmy kocham. Oglądałam po kilka razy. Nie wiedziałam, że są książki o przygodach Obcego. Ale czad, muszę zamówić.

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie znam tej książki. Ani jednej części. A więc może skuszę się na nią. Powinnam być zadowolona z tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja się czaję na komiksy od Scream Comics z Obcym, a tu u Ciebie takie książki. Chyba sobie zrobi prezent ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Oglądałam film i nawet podobał mi się, jednak po książki nie mam zamiaru sięgać ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Kolejna książka, po którą mój tata sięgnąłby z wielką przyjemnością. Zapisuję sobie tytuł i autora.

    OdpowiedzUsuń