środa, 3 marca 2021

OFIARA DLA BURZY

DOLORES REDONDO

DOLINA BAZTÁN tom 3

"Jest taki moment, taki gest... takie słowa, które zmieniają wszystko. A kiedy to się zdarza, kiedy nadchodzi ten moment, kiedy padają te słowa, rozbijają na drobne kawałki sterów, którym - jak ci się wydawało - kontrolowałeś swoje życie, rujnują złudzenia i plany, które snułeś, i ukazują co surowe oblicze rzeczywistości."

Nie przypominam sobie, bym kiedykolwiek wszystkim tomom trylogii wystawiła maksymalną notę, a w przypadku "Dolina Baztán" właśnie na to zdecydowałam się. Przeżyłam ekscytujące chwile w ramach tych przygód czytelniczych, bardzo wyróżniających się na tle innych, niesamowicie oryginalnych, zgrabnie przemyślanych i atrakcyjnie podanych. Całkowicie trafiły w mój gust i smak, chłonęłam je z ogromną przyjemnością, wyjątkowo podkręcały wyobraźnię, przemawiały emocjonalnie. Zachwycały rewelacyjnie odmalowanym kolorytem starych legend, sięgnięciem po lokalne tradycje, przekonującym włączeniem w intrygę mrocznej mgły pogańskiej praktyki składania ofiar.

W "Ofierze dla burzy" zanurzamy się w silnych strugach deszczu ludzkich łez i wyładowań w atmosferze ułomności człowieka. Dolores Redondo porywająco prowadzi po śliskich i burzliwych ścieżkach ludzkich losów, nie waha się skrzywdzić bohaterów, nawet tych przez nas ulubionych, wytypowanych do trwania do ostatniej strony książki. Jestem pod wrażeniem wielowarstwowości scenariusza zdarzeń, fabuły podążającej licznymi kierunkami, wyśmienitego połączenia z poprzednimi odsłonami serii. Zanim weźmiecie się za trzeci tom, koniecznie musicie poznać pierwszy i drugi ("Niewidzialny strażnik" i "Świadectwo kości"), gdyż wszystkie stanowią jedność pod względem akcji, tajemnic i klimatu. Oczywiście, każdy uwypukla nieco inne zdarzenia, incydenty, zawirowania śledztw, jednak łączą się wyraźną klamrą. Finał w pełni satysfakcjonuje.

Inspektor Amaia Salazar całkowicie zanurza się w pracy, zupełnie jakby pragnęła wymazać z pamięci dramatyczne wspomnienia, oddalić się od nieustannie nękających ją koszmarów, nie dopuścić do głosu mrocznych wspomnień. Jednak przeszłość przybywa wraz z osobliwymi zgonami niemowląt, straszliwą demoniczną interpretacją, uprawianiem czarów, mitologiczną bestią wysysającą oddech dzieci, gdy śpią. W śledztwie mnoży się więcej zagadek niż pojawia się odpowiedzi. Tworzą się kolekcje podstępów i fałszu, kryją się pod pozorami czystości i prawdy. Sekrety, mimo że pochowane, wracają raz po raz, żeby dręczyć i zamęczać. Więź człowieka z potężnymi siłami natury napiera w wypaczonym obrazie zachowań fanatyków. Główna bohaterka nie zdobyła mojej sympatii, w realu nie dołączyłabym jej do grona znajomych, ale z fascynacją podążałam tropem jej historii, to wyjątkowy, niebywały i zaskakujący dla mnie obrót spraw.

6/6 - rozkosz czytania
kryminał, 540 stron, premiera 25.11.2020 (2014), tłumaczenie Maria Mróz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

34 komentarze:

  1. Bardzo mnie zaciekawiłaś...Recenzja daje do myślenia. Muszę poszukać książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To moje klimaty, więc na pewno będę chciała się z nią zapoznać.

      Usuń
  2. Myślę, że moja synowa byłaby w pełni usatysfakcjonowana. Podeślę jej te tytuły.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tekst na początku Twojej recenzji zachwycił mnie i juz wiem że to propozycja dla mnie Monika Flok

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo kusisz mnie tymi książkami, bardzo. To moje klimaty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także tak uważam, więc już zaczynam rozglądać się za tym cyklem.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Dla mnie też, ale mam synową, która właśnie taką literaturę lubi.

      Usuń
    2. ja też nie przepadam, są dla mnie zbyt emocjonujące, ale rozumiem osoby, które szukają takich emocji :-)

      Usuń
  6. Ta seria mniw niesamowicie ciekawi,ale tez mam twraz takie wrazenie,ze na netflizie jest seria fikmow na podsrawie tych ksiazek. Albo bardzonpodobna tematyka i tytuly

    OdpowiedzUsuń
  7. Lecisz jak burza, na pewno będę miała tę serię na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo barwna i kreatywna recenzja, poczułam się jak bohater tej książki

    OdpowiedzUsuń
  9. o kurczę.... maksymalna nota u ciebie to rarytasy. Bardzo chętnie będę chciała to przeczytać. Dziękuję. Kinga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To samo pomyślałam. To muszą być świetne książki.

      Usuń
    2. zgadzam się !Iza jak nikt potrafi trafnie ocenić książki, a jeżeli daje tak wysoką pozycję to biorę w ciemni :)

      Usuń
  10. Tak ciekawie piszesz o kolejnych tomach serii, że nabieram na nią coraz większej ochoty.

    OdpowiedzUsuń
  11. O widzę, że wszystkie tomy recenzujesz i co jeden to lepszy, muszę przeczytać w takim razie, zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Miłośnicy tego gatunku na pewno będą tą serią oczarowani, skoro jest taka dobra.

    OdpowiedzUsuń
  13. Recenzja świetna i bardzo kusząca. Serię znam, bo mąż czyta :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wędrówki po kuchni3 marca 2021 19:37

    Seria jest niezwykle ciekawa i z pewnością warto się w niej xzaczytać

    OdpowiedzUsuń
  15. Gdybym nie zaczęła od filmów na Netfixie, to kto wie? Mity, których w Polsce nie znamy, kryminał, wyraźną postać Amaii-wszystko przemawia na tak. Ale znam już fabułę, przed co książka traci powab. Wiecie, człowiek jednak chce być zaskoczony czytając. Filmy natomiast są tak rozwleczone, że bardziej męczą niż wciągają. Dlatego jeśli macie zamiar czytać i oglądać, to zacznijcie od wersji książkowej.

    OdpowiedzUsuń
  16. Miłośnicy kryminałów będą zachwyceni! Ta seria chyba zawsze oferuje dobre tytuły, prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie sięgam po książki Czarnej Owcy, lubię takie czarne i mroczne opowieści, dobrze się przy nich relaksuję. :)

      Usuń
    2. Swego czasu czytałam naprawdę sporo z tej serii, muszę do tego wrócić.

      Usuń
  17. Oj widzę że jest i dreszczyk i rozkosz czytania, kusisz bardzo do przeczytania tej ksiażki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także zwrócę uwagę na tę serię, bo trafia w mój gust.

      Usuń
  18. jestem totalnie zauroczona ta trylogią, nie wiem jak, ale na pewno znajdę dla niej czas

    OdpowiedzUsuń
  19. Chętnie przyjrzę się bliżej tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawie zapowiada się ta trylogia, na pewno warto przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawa jestem, czy fabuła w książkach toczy się tak samo, jak w filmach, szczególnie główna oś powiązana z matką pani inspektor, bo mam wrażenie, że w filmach był lekko niedociągnięty :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Dawno już nie czytałam dobrego kryminału, który zająłby mnie na dłuższą chwilę. Myślę, że z lektury tego tytułu byłabym usatysfakcjonowana.

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubię książki wielowarstwowe z satysfakcjonującym finałem. Przyjrzę się tej serii bliżej :)

    OdpowiedzUsuń