niedziela, 24 lipca 2022

ZANIM ZNIKNĘŁA

LISA GARDNER

FRANKIE ELKIN tom 1

"Toczący się kamień nie porasta mchem."

Ciekawa przygoda kryminalna utrzymana w thrillerowskim wzorze. Prowadzona w dynamicznych rytmach. Wiele się dzieje. Wydarzenia buszują w aurze tajemniczości i potrafią zaskoczyć wydźwiękiem. Lisa Gardner zgrabnie rozkłada napięcie, podkręca śrubę intrydze, wystawia na próbę niecierpliwego poznawania, jak wszystko potoczy się. Jednakże mniej więcej w połowie powieści czuje się przesyt powtarzającego się schematu zdarzeń, co osłabia zaangażowanie, tym bardziej, że scenariusz nieco rozwleczony. Na plus, przyjemna zabawa w snucie interpretacji, połączenia amatorskiego i profesjonalnego zacięcia detektywistycznego. Atrakcyjnie wykreowana główna bohaterka, chociaż jeszcze nie w pełni się z nią zaprzyjaźniam. Zraża lekko męczeńską postawą i zafiksowaniem na misji, ma uzasadnienie w życiowych dramatach, lecz następuje przerysowanie. Mam nadzieję, że w kolejnych tomach otrzymam bardziej przekonujące dopełnienie profilu i będę identyfikować się z pewnym rodzajem posłannictwa kobiety. 

Frankie odnajduje zaginione osoby, o których zapomniał świat, policja daje za wygraną, media tracą zainteresowanie, a bliscy nadzieję, że kiedykolwiek coś się dowiedzą. Elkin z ogromną odwagą i determinacją podejmuje się wyjaśnienia zniknięcia. Zupełnie nie zraża się grożącym jej niebezpieczeństwem. Nie powstrzymuje jej niechęć ze strony policji lub wrogość ewentualnych świadków. W pierwszej odsłonie serii Frankie Elkin pragnie dowiedzieć się, co tak naprawdę stało się z Angelique Badeau. Ostatni raz widziano piętnastolatkę w pobliżu szkoły, później wszelki ślad po niej zaginął. Mocną stroną książki okazują się dialogi, a także humorystyczna nić wokół dzikiej kotki, oraz barwny wątek z udziałem detektywa Dana. Natomiast nie można nie dostrzec kilku nieścisłości i zaprzeczeń wkradających się do fabuły, jakby pośpiech rzutował na kontrolną weryfikację powieści. Nie są to jednak wskaźniki znacznie obniżające ocenę ogólnego odbioru. "Zanim zniknęła" sprawdza się na lżejsze thrillerowsko wypełnienie wieczoru czytelniczego. Zajmujące akcenty w akcji, jednocześnie twarda i krucha bohaterka, dramatyczna przeszłość i sensacyjne nuty w końcówce. Zerknij również na wrażenia po spotkaniu z inną serią, o detektyw D.D. Warren z bostońskiego wydziału zabójstw ("Samotna", "W ukryciu", "Sąsiad", "Kochać mocniej", "Powiem tylko raz", "Czyste zło").

4/6 – warto przeczytać
thriller kryminalny, 412 stron, premiera 18.05.2022 (2021), tłumaczenie Andrzej Szulc
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

22 komentarze:

  1. I kolejna książka trafia na listę do przeczytania, dzięki za polecenie! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miło spędzam czas z książkami tej autorki. Są idealne na jedno dłuższe czytanie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię pióro autorki, więc chętnie sięgnę po tę książkę. Ale najbardziej lubię części z Florą Dane

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię kryminały, czuje że z tą książką byłoby mi po drodze

    OdpowiedzUsuń
  5. Wąśnie zapoznaję się z tym tytułem i mocno wciągnęłam się w fabułę. Chyba nadrobię również poprzednią serię autorki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Słyszałam już o tej książce i jestem nią zainteresowana. W następnym zamówieniu książkowym z pewnością się znajdzie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio sporo czasu spędzam przy kryminałach. Zapisuję na zaś :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie skuszę się, bo dla mnie chyba jednak zbyt mroczna ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Miło można spędzić czas z taką publikacją. Tak też zrobiłam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Recenzje Kiti24 lipca 2022 23:18

    Chyba dopiero w zeszłym roku poznałam twórczość tej autorki. Bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bez wątpienia są to lektury na jedno dłuższe czytanie.

    OdpowiedzUsuń
  12. M. Kwiatkowska24 lipca 2022 23:20

    Sprawnie przenoszę się w świat wykreowany przez autorkę i to jest super.

    OdpowiedzUsuń
  13. Siostra lepiej ode mnie odnajduje się w twórczości tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  14. To popularna pisarka, której książki cieszą się ogromną popularnością wśród kupujących.

    OdpowiedzUsuń
  15. Na pewno jest się czym zainteresować w wolnym czasie, jeśli ktoś lubi ten gatunek.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ostatnio też trafiłam na przerysowana bohaterkę, trochę za dużo złego trafia się jednej osobie , nie jest to moim zdaniem wiarygodne i trochę obniża ocenę lektury

    OdpowiedzUsuń
  17. kurcze jeszcze nie miałam okazji przeczytać ksiązek tej autorki! musze to koniecznie nadrobić
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  18. Dla mnie może trochę za bardzo przerażająca, ale moja kumpela uwielbia takie klimaty, więc jej polecę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Mroczna książka. Z pewnością spodobałaby się mojej drugiej połowie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Lubię takie klimaty czytelnicze. Ale zniechęca mnie wieść o przerysowanej postaci bohaterki...

    OdpowiedzUsuń
  21. Ostatnio mam fazę na programym, dokumenty, seriale kryminalne, o sprawach sprzed lat. Chyba się skuszę i na to. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  22. uwielbiam takie klimaty. Tym bardziej, ze mam fazę na takie seriale...więc to jest super....zapisuje tytuł. Kinga

    OdpowiedzUsuń