sobota, 30 lipca 2022

ENOLA HOLMES. SPRAWA TAJEMNICZEGO ZNIKNIĘCIA KSIĘŻNEJ

ENOLA HOLMES tom 6

NANCY SPRINGER

"Londyn to w istocie dwa różne miasta – jedno istniejące na powierzchni i drugie ukryte pod nią."


Seria ujęła mnie klimatem retro, intrygującymi zagadkami detektywistycznymi, odwołaniami do Sherlocka Holmesa, a przede wszystkim nietuzinkową główną bohaterką, którą natychmiast obdarowałam sympatią i z zapałem śledziłam jej perypetie. W celu poznania bliższych informacji o scenerii powieści, osobach zaangażowanych w rozkręcanie fabuły, konkretnych przypadkach rozszyfrowywania przestępczej działalności czarnych charakterów, zapraszam do opisu wrażeń z poprzednich tomów ("Sprawa zaginionego markiza", "Sprawa leworęcznej lady", "Sprawa złowieszczych bukietów", "Sprawa osobliwego wachlarza", "Sprawa szyfru na krynolinie"). 

Szósta odsłona pokrywała się atmosferą i pomysłem na przygodową moc Enoli Holmes. Wiele tajemnic i sekretów czternastolatka w swoim stylu ujawnia, ze smykałką do mistyfikacji i wpadania w kłopoty. Powieść nasycona incydentami, podszytymi humorem dialogami, także ciepłem rodzinnych relacji. Tym razem Enola podjęła się wyjaśnienia sprawy osobliwego zniknięcia księżnej, a przy okazji ujawniła koszmarne kulisy ślepej pogoni za modą. Wiele nut o budzącej się emancypacji kobiet, pragnieniach stanowienia o swoim losie, wykształceniu i zainteresowaniach. Blanchefleur del Campo zaginęła na stacji londyńskiego metra. Towarzyszące jej podczas spaceru damy dworu okazały się niezbyt przydatnymi świadkami. Tajemnica zniknięcia kobiety z wyższych sfer za intrygowała też brata Enoli, Sherlocka Holmesa. Czy rodzeństwo ponownie rywalizowało w odkrywanie prawdy? A może zdecydowało się w końcu na współpracę? I co na to wszystko miał do powiedzenia Mycroft, drugi brat Enoli? Fantastyczna propozycja czytelnicza, za nic nie można było przy niej nudzić się, relaksowała z uśmiechem i dreszczykiem emocji związanych z rozpracowywaniem kulis zaginięcia młodej arystokratki. Błyskawicznie się czytało, narracja bardzo przyjemna, dynamicznie przebiegało po scenariuszu zdarzeń wypełnionym incydentami, z żalem kończyło opowieść, gdyż chciałoby się więcej.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura młodzieżowa, kryminał retro, 200 stron, premiera 23.03.2022 (2010)
tłumaczenie Elżbieta Gałązka-Salamon
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Poradnia K.

23 komentarze:

  1. Czytałam całą serię, bardzo mi się podobała. Cieszę się, że Ci również.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam serii tych książek, ale słyszałam wiele dobrego na ich temat. Może kiedyś znajdę na nie czas. Widziałam film Enola Holmes i bardzo mi sie od spodobał, więc z książkami byłoby pewnie tak samo.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze, ale może kiedyś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę poznać córkę z tą bohaterką. Ciekawa jestem czy klimat retro przypadnie jej do gustu, bo ja wręcz uwielbiam takie historie

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie czytuję raczej takich książek, ale jak ktoś lubi to czemu nie :)

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja córka jeszcze jest za mała na takie historie. Ale dla młodych miłośników ksiażek i tego gatunku bardzo ciekawa propozycja.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię takie książki z zagadkami detektywistycznymi, więc chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Może mój syn mógłby się zainteresować tą książką, bo brzmi ciekawie. Podrzucę mu link.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo miło spędzam czas z tą serią, zawsze czekam na kolejny tom.

    OdpowiedzUsuń
  10. Recenzje Kiti31 lipca 2022 20:20

    To idealna propozycja dla wszystkich miłośników tytułów detektywistycznych.

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię tę serię ze względu na dobrze wykreowaną postać Enoli.

    OdpowiedzUsuń
  12. Siostra świetnie odnajduje się w takich detektywistycznych wydaniach.

    OdpowiedzUsuń
  13. Fantastyczne jest to, że w przyszłości można skusić się też na komiksowe odpowiedniki.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wątek mamy Enoli jest zajmujący przez wszystkie części.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czy na podstawie książek nie powstał serial? Osobiście nie przepadam za Holmsem jako tako, ale serial mnie kusi i mam go w planach zacząć. kinga

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię tę serię i chętnie sięgam po tomy. Polecam ją też młodym czytelnikom w pracy

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie znam tej serii, ale zagadki detektywistyczne lubię bardzo, więc może by mi się ta seria spodobała

    OdpowiedzUsuń
  18. wnioskuję że idealna klimatyczna młodzieżówka, wiem komu kupię w prezencie tą ksiażkę. Dziękuję za inspiracje.

    OdpowiedzUsuń
  19. Kurcze! Muszę kiedyś popytać w bibliotece u mnie czy maja tę serię. Chętnie bym ją przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam tę serię, na lato to lektura idealna.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie znam tej książki, nie słyszałam o niej, ale muszę przyznać, że zapowiada się bardzo ciekawie. W wolnej chwili muszę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  22. Czytałam pierwszy tom Enoli i bardzo mi się podobał. Musze koniecznie zabrać się za kolejne części.

    OdpowiedzUsuń