czwartek, 22 kwietnia 2021

MROCZNA CZARODZIEJKA

TRACEY MAYHEW

LEGENDY ARTURIAŃSKIE tom 2

"Granica między światłem i ciemnością jest subtelna. Kiedy ją przekroczysz, nie będzie już powrotu."

Pierwszy tom ("Niezwykły chłopiec") z serii legend arturiańskich przybliżył postać młodziutkiego Merlina, w drugiej odsłonie poznajemy dziesięcioletnią Morganę, najmłodszą córkę księcia Kornwalii, towarzyszymy jej w siedmiu latach życia. Mroczna i smutna historia,  przepełniona tragediami i dramatami. Z dnia na dzień beztroskie życie Morgany ulega zmianie. Z powodu wojny wypowiedzianej jej ojcu przez króla, rodzina ratuje ją odsyłając do dalekiego klasztoru. Musi pozostawić za sobą wszystko, co kocha. Wśród sióstr zaczyna zdawać sobie sprawę, że dysponuje potężnymi mocami, część ma odcień bieli, pozostałe czerni. Czarodziejstwo może czynić dobro, jak przywracanie chorych do zdrowia, ale też ściągać zło, jak zabójcze promienie. Morgana uczy się panowania nad drzemiącą w niej energią, ale stopniowo przepełnia ją coraz większa nienawiść do wrogów i żądza zemsty za śmierć ojca. Wreszcie nadchodzi dzień, w którym będzie mogła wziąć odwet za wszystko, co złego ją spotkało. Czy dziewczyna pójdzie ścieżką niszczenia, wyzwoli niebezpieczną magię, a może zapanuje nad negatywnymi emocjami i postawi na pokój?

Co ciekawe, w drugim tomie ponownie spotkamy się na chwilę z Morganem, tylko nieco starszym, bardziej doświadczonym w magii, więcej rozumiejącym otaczający świat i ostrzej spoglądającym w przyszłość. Jestem pod wrażeniem lekkiej i przyjaznej narracji, tekst sam się czyta, nie ma zbędnych powtórzeń, scenariusz zdarzeń podany w przejrzystej postaci, wspaniale zabarwia emocje i portery postaci. Przy tej opowieści nie można się nudzić. Świetnie przygotowana od strony merytorycznej i graficznej. Ilustracje mają w sobie coś, co przyciąga uwagę, oddaje klimat historii, zachęca do zagłębiania się w świat wierzeń i legend. Ciekawa jestem kolejnych odsłon serii, bo chociaż książka przeznaczona dla młodych czytelników, to i starsi z uśmiechem do niej zajrzą. I jeszcze cenne przesłanie, że kiedy pozwolimy, by całkowicie pochłonęła nas nienawiść, to właśnie nasi wrogowie odniosą zwycięstwo.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura dziecięca, mitologia, wiek 7+, 96 stron, premiera 09.02.2021 (2020), klasyka dla dzieci
adaptacja Tracey Mayhew, tłumaczenie Karolina Podlipna, ilustracje Mike Phillips
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Tandem.

22 komentarze:

  1. Ciekawe te legendy, pewnie dzieci będą zainteresowane, aż szkoda, że nie mam w takim wieku :-) I jak tu przeczytać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam podobnie, chociaż u mnie jest jeszcze nadzieje, bo dzieciaki są po prostu za małe ;-)

      Usuń
  2. Mnie też ta seria fascynuje i z niecierpliwością czekam na kolejne tomy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Już pierwszy tom serii bardzo mnie zainteresował, z przyjemnością zgłębię ten cykl.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja tak samo, to jest dokładnie to, czego szukam w tego typu literaturze :-)

      Usuń
  4. Super! Bardzo chętnie sama przeczytam i zakupię dla mojego dziecka, lektura, która bawi i uczy to jest to :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czekam niecierpliwie,kiedy mój synek zainreresuje się taką tematyką :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Podsune ta ksiazke swojej siostrzenicy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Na pewno oba tomy znajdą się w naszej biblioteczce ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeśli klimat choć trochę podobny do Harrego to muszę przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  9. fantasy, mitologia i literatura dziecięca, nic więcej nie mów, biorę w ciemno :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie moja "bajka", ale znam kilka osób, którym mógłbym ją śmiało polecić ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa jestem tych ilustracji, bo piszesz, że przyciągają wzrok. Bardzo fajna pozycja.

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka zdecydowanie dla mojego 9latka. Chętnie mu podrzucę do wglądu :) Kinga

    OdpowiedzUsuń
  13. Wydaję mi się że to fajna książka dla mojej siostry

    OdpowiedzUsuń
  14. Siostrzenica mojego męża lubi takie klimaty. Mówiła mi, że ma pierwszą część więc koniecznie będę musiała jej kupić i tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Sama bym czytała, no jakoś legendy arturiańskie znam pobieżnie. No i mój syn, zafascynowany rycerstwem, pewnie by czytał zaraz jako drugi.

    OdpowiedzUsuń
  16. Fantastyka i mitologia to musi być ciekawe połącznie dla fanów takiego gatunku.

    OdpowiedzUsuń
  17. o tak takie historię uwielbiam, nie mogę się doczekać, aż będę mogła w końcu ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo fajna klasyka dla dzieci. Super podoba mi się ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  19. Kocham czasy arturiańskie, są niezwykle wdzięczne do opisania. Ciekawa jestem, czy młodzież przyjmie tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie znam tej serii, ale chetnie nadrobię zaległości. Lubię książki dla młodzieży.

    OdpowiedzUsuń