niedziela, 11 kwietnia 2021

ROZWAŻNA I ROMANTYCZNA

JANE AUSTEN

KOLEKCJA DLA MŁODYCH DAM tom 3

"Pierwsze zakochanie nie zawsze jest najważniejsze, a miłość od pierwszego wejrzenia nie zawsze jest trwała."

Po "Dumie i uprzedzeniu" i "Emmie" przyszedł czas na "Rozważną i romantyczną", trzeci tom serii klasyki dla dzieci. Ciepłą powieść Jane Austen przeformowano w mini powieść, by zachęcić dziewczynki do jej poznania, a za jakiś czas, sięgnięcia po pełną wersję. Gemma Barder podjęła niełatwe wyzwanie adaptacji szlagierowych dzieł pisarki, wciąż rozgrzewają serca czytelniczek na całym świecie, emocjonującymi przekazami, romantyczną nutą, uniwersalnymi prawdami, klimatem epoki. Wyłuskała z oryginału kluczowe elementy fabuły, przedstawiła w ciekawej skondensowanej formie, co istotne, zachowała niepowtarzalną atmosferę i ducha narracji Jane Austen. Sympatyczna oferta czytelnicza spodoba się młodym damom, wciągnie intrygującym przebiegiem zdarzeń, pobudzi wyobraźnię ciekawą oprawą graficzną, przyciągnie przyjaznym stylem prowadzenia, stworzy okazję do niecierpliwego zbierania serii. Na horyzoncie kolejne tomy, a Bookendorfinie za chwilę "Opactwo Northanger".

"Rozważna i romantyczna" ukazuje różnorodność obrazu miłości, dla jednych jest szybkim biciem serca i gwałtownym okazywaniem uczuć, dla innych zgodnym zgraniem się we wspólnym rytmie. Bez względu na to, jaką formę przyjmie miłość, jest mocno wyczekiwana i wypatrywana. Czasem przychodzi niespodziewania, zaskakuje mocą, kiedy indziej jest naturalną konsekwencją zgrania charakterów. Teoretycznie, nic nie powinno stać na przeszkodzie prawdziwemu uczuciu, jednakże konwenanse epoki często rozdzielają dwoje kochających się ludzi, liczy się utrzymanie wizerunku rodziny i łączenie majątków. Sytuacja kobiet nie pozostawia miejsca na jawny bunt i manifestację odmiennego zdania. Ujmuje Elinor, najstarsza z sióstr, z rozważnym uczuciem do Edwarda, oraz Marianne, z romantyczną wizją młodzieńczej namiętności do Willoughbiego. Czym charakteryzuje się prawdziwa miłość? Jak o nią walczyć? Jak odróżnić od złudnego chwilowego zauroczenia?

4.5/6 - warto przeczytać
literatura dziecięca, literatura obyczajowa, wiek 7+, 96 stron, premiera 23.02.2021 (2020)
klasyka dla dzieci, adaptacja Gemma Barder, tłumaczenie Emilia Skowrońska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Tandem.

26 komentarzy:

  1. Mamy obie te książeczki i są na prawdę przepięknie napisane. Hania od razu zabrała się za czytanie i jestem pewna, że nie będzie rozczarowana. Nigdy bym nie pomyślała, ze powstaną takie wersje dla dzieci znanych i lubianych powieści dla dorosłych.

    OdpowiedzUsuń
  2. O nie słyszałam o tej kolekcji, ale brzmi bardzo interesująco. Będę miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chociaż dziecięca, to jednak chętnie bym przeczytała :-)
    Wróciła do wspomnień :-)
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja dama już jest za duża na tą kolekcję. Ale w prezencie z chęcią kupiłabym wszystkie

    OdpowiedzUsuń
  5. Mimo że jest to literatura dziecięca to mnie osobiście bardzo zainteresowała, chętnie ją poznamy z moją córką.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałabym przeczytać tę książkę

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wiedziałam, że jest wersja dla najmłodszych dam

    OdpowiedzUsuń
  8. Okładka mnie kupiła, a jeśli chodzi o treść to wstyd się przyznać i nie znam tej historii

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajny pomysł, myślę, że młodych księżniczek :) powieść w sam raz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z chęcią się skuszę na tę lekturę, bo jestem jej ciekawa.

      Usuń
  10. Uwielbiam prozę Jane Austen, dlatego ciekawa jestem tej kolekcji.

    OdpowiedzUsuń
  11. Widziałam te książeczki dla dzieci klasyków i muszę powiedzieć, że sprawiły mi wiele radości, gdy je czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  12. opisałaś to w taki sposób, że naprawdę mam ochotę sięgnąć, chociaż bardzo omijałam rozważną i romantyczną

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie jestem fanką klasyków, powieści historycznych itp. ale widziałam te książki i muszę przyznać, że z czystej ciekawości bym po nie sięgnęła. Czasami to co dla dorosłych jest nudne, ale zrobione w wersji dziecięcej może okazać się całkiem dobre.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam dwie części serii, kupiłam dla kuzyni, ale myślę, że przeczytam je chociaż tak mimochodem. Bardzo intrygująca i ciekawa koncepcja.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie znam jeszcze nic Jane Austen w żadnej wersji, więc chętnie to zmienię.

    OdpowiedzUsuń
  16. Zaciekawiłaś mnie, mimo że jest to literatura dziecięca, to chętnie sama przeczytałabym tę książkę. Może sięgnę po nią w wolnej chwili. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo jestem ciekawa dziecięcej wersji tej znanej powieści. Zapowiada się interesująco.

      Usuń
  17. Pewnie kiedyś przeczytam, ale zdecydowanie w wersji dla dorosłych.

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam wersję dla dorosłych to i tę chętnie bym poznała. Może się skuszę... 😊

    OdpowiedzUsuń
  19. Jestem zachwycona! Coraz bardziej skłaniam się do lektury tej serii. Jestem jej bardzo ciekawa. 🙂

    OdpowiedzUsuń
  20. Mimo, że książka jest przeznaczona dla młodszych osób, to z chęcią bym spróbowała po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo podoba mi się ta seria. To świetna okazja do zapoznania dzieci z klasyką:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie widziałam jeszcze tego wydania i przyznam, że mimo iż nie sięgam po takie książki, to te chętnie bym widziała w swojej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna tą kolekcja aż chce ją mieć i siebie na półce

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie spodziewałam się takiej wersji tej książki dla dzieci. Ależ super pomysł, by i one na swój sposób zaznajomiły się z kanonem światowej literatury.

    OdpowiedzUsuń