środa, 21 kwietnia 2021

TAJEMNICA BRAKUJĄCEJ GŁOWY

E.J. COPPERMAN i JEFF COHEN

TAJEMNICA ASPERGERA tom 1

"Im bardziej tę kwestię drążymy, tym bardziej skomplikowane okazuje się to pytanie."

Spędziłam z książką ujmujące chwile, szybko mknęłam po stronach, komfortowo czułam się w zaprezentowanym humorze, wciągnęła mnie zagadka detektywistyczna, z uśmiechem podążałam za niezwykłą osobowością głównego bohatera. Polubiłam postać wyróżniającą się na tle podobnych czymś unikalnym i charakterystycznym. Mieszanka cech zespołu Aspergera i fascynującego odbioru świata sprawiły, że Samuel Hoeninig okazał się szalenie sympatyczną osobą. Frapująco spoglądałam na otoczenie z jego perspektywy, zaskakiwał sposób odbioru zewnętrznych bodźców i innych ludzi. Znakomicie, że powstają książki zwiększające społeczną świadomość na temat zaburzeń rozwoju, a raczej, jak twierdzi Samuel, specyficznego aspektu osobowości. Warto poznać, czym się cechują i jakie konsekwencje wnoszą do życia dotkniętych nimi osób. Im lepiej rozumie się funkcjonowanie ludzi wybiegających poza normę, o szczególnych uzdolnieniach, nieustannie pracujących nad kompetencjami społecznymi, wyjątkowo dosłownych i konkretnych, tym bardziej się je docenia.

Samuel Hoening prowadzi firmę zajmującą się odnajdywaniem odpowiedzi na pytania. Niezbyt sobie radzi w biznesowej sferze dopóki nie wkracza w nią fotografka Janet Washburn. Wyzwala przyjazne uczucia u Samuela, drobnymi gestami udowadniając mu, że wyśmienicie go rozumie i popiera w detektywistycznej działalności. Na prośbę Marshalla Ackermana, dyrektora instytutu krioniki, para angażuje się w śledztwo w sprawie ukradzionej zamrożonej głowy i zadziwiającego morderstwa. Zdarzenia wydają się tak osobliwe, że wyjaśnienia wymagają niekonwencjonalnego podejścia, wyłapywania sygnałów uważanych przez innych za mało istotne. Rozpoczyna się cykl dziwacznych zdarzeń, zaskakujących dialogów, mieszanych interpretacji przeczących tropów, trudnych do prawidłowego odgadnięcia zagadek emocji, mimiki twarzy i tonu głosu. W każdym rozdziale czeka mini niespodzianka dobrych żartów i ciekawych znaków scenariusza. Przyjemnie się w to wchodzi. Incydenty cechuje irracjonalność i absurdalność, może właśnie dlatego powieść podeszła mi, otrzymałam coś innego, nieobciążającego intelektualnie, ale zabawnego.

4/6 - warto przeczytać
komedia kryminalna, 368 stron, premiera 25.03.2021 (2014), tłumaczenie Magda Witkowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

34 komentarze:

  1. Czytałam kilka książek oraz oglądałam filmy z bohaterami z Zespołem Aspergera - i trzeba przyznać,że faktycznie mają w sobie coś na swój sposób ujmującego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, teraz ten temat całkiem często pojawia się w literaturze.

      Usuń
  2. Jestem zaznajomiona z tematyka aspergera,wiec chetnie i to przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Temat ważny, ale komedia kryminalna nie za bardzo do mnie przemawia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze, że zagadka detektywistyczna Cię wciągnęła. To na pewno spory plus.

    OdpowiedzUsuń
  5. Komedie kryminalne bywają ciekawe choć czasem ich humor bywa wątpliwy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak już wspominałam że kryminały to nie dla mnie ale komedia czemu nie. A więc sięgnę po nią w niedługim czasie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem pegadogiem specjalnym. Osoby ze spectrum ASD nie są mi obce. Dodatkowo podjęłam teraz studia podyplomowoe, żeby dowiedzieć się czegoś więcej. Także każda pozycja dotycząca osób ze spectrum będzie miło przeze mnie przyjęta :) Kinga

    OdpowiedzUsuń
  8. Miałam już przyjemność przeczytać książkę, gdzie główny bohater borykał się z Aspargerem. Miło ją wspominam. Ale na żywo niestety ta choroba nie jest tak przyjemna jak książka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ooo książka jak widzę porusza ważny temat związany z chorobą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie lektury też są potrzebne, pomagają lepiej naświetlić dany temat.

      Usuń
  10. Zespół Aspergera jest całkiem popularny w literaturze, co się chwali.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo cieszę się, że książka porusza temat choroby, nie stanowi to tabu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wciągająca zagadka detektywistyczna na pewno też cieszyłaby się moim uznaniem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie mówię nie, zapowiada się ciekawie, wciągająco. Będę miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie lubię książek kryminalnych. Jednak wiadomo czasem jakaś komedia z takim wątkiem lubi mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardziej polecę ten tom siostrze, bo lubi kryminały z nutą humoru.

      Usuń
  15. Tytuł jak i okładka bardzo interesująco się prezentuje. Lubię czasem sięgnąć po książkę z gatunku komedii.

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię książki poruszające ważne tematy, ale nie wiem czy kryminał mi przypasuje, chociaż czasem i po nie sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię takie książki, takie działania detektywistyczne, śledztwa. To mój ulubiony gatunek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uwielbiam ten gatunek i bardzo często po niego sięgam.

      Usuń
  18. Intryguje mnie humor, zagadka kryminalistyczna i przesłanie. Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  19. jakoś nie mogę się przekonać do komedii kryminalnych, chociaż ostatnio wpadłam na coś w podobnym klimacie i spodobało mi się :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno jest mi trafić z humorem, ale siostra zaczytuje się w tym gatunku.

      Usuń
  20. Czytałam kilka komedii kryminalnych i myślę, że ta również mogłaby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  21. Frapujący tytuł! Myślę, że ta lektura każdemu poprawi humor:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jak komedia, to do przeczytania, ostatnio szukam takich wesołych bardziej tematów :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Uwielbiam komedie kryminalne. Grafika na okładce jest zapowiedzią ciekawej i wesołej książki ;) Dziękuję Ci za tę recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  24. Z komediami kryminalnymi jakoś nigdy nie było mi po drodze i chyba tym razem też mnie nie skusi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie problem z tym gatunkiem jest taki, że nie mogę trafić z humorem.

      Usuń
  25. Lubię jak bohater nie jest do końca sztampowy, jak wyróżnia go inne spojrzenie na świat. A do tego kocham komedie kryminalne!

    OdpowiedzUsuń
  26. Czytałam jedną komedię kryminalną i nie za bardzo wiem, czy jest to gatunek dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  27. Przekonałam się ostatnio do komedii kryminalnych, wiec chętnie sięgnę i po tę

    OdpowiedzUsuń