poniedziałek, 19 kwietnia 2021

UNABOMBER

BRYAN DENSON

Z AKT FBI tom 1

"Przywykliśmy do szukania igieł w stogu siana. A nie było igły trudniejszej do znalezienia niż Unabomber."

Bardzo się cieszę, że trafiłam na tę serię, pierwszy tom zapowiada porządnie merytorycznie opracowany materiał, jeśli kolejne mu dorównają, to zdecydowanie wierna pozostanę tym publikacjom. Odpowiadał mi sposób prowadzenia czytelnika po wcale niełatwych zagadnieniach mrocznej strony ludzkiej natury, skłonności człowieka do wyrządzania innym krzywdy, dalekiego posuwania się w aktach przemocy. Konkretnie, przejrzyście, bez zbędnych detali, ale z wystarczającą dozą istotnych danych. Bryan Denson poświęcił sporo czasu na zebranie informacji i rozmowy z agentami Federalnego Biura Śledczego, by jak najbardziej wiarygodnie oddać to, co działo się podczas poszukiwania Teda Kaczynskiego, jednego z najbardziej nieuchwytnych terrorystów w Ameryce.

Tajemniczy zamachowiec wysyłał przesyłki bomby ludziom powiązanym z wyższymi uczelniami i liniami lotniczymi. Nienawiść miała źródła w sprzeciwie wobec zalewu technologii i przemysłu. Mianując się obrońcą społeczeństwa chciał w makabrycznym stylu zwrócić uwagę na swoje racje i zemścić się na domniemanych wrogach. Autor przybliżał seryjny charakter aktywności szaleńca, przedstawiał sylwetki i życiorysy agentów FBI, szczegółowo omawiał metody ich pracy, wyjaśniał pojęcia z nimi związane. Nie było łatwo stworzyć portret psychologiczny zabójcy, człowieka, który konstruował mordercze pułapki pozostawiając na nich swoisty autograf, dotrzeć do prawdziwej tożsamości. Charakteryzował się wysoką inteligencją, wytrwałością, przebiegłością, ostrożnością i skrytością. Trzeba było licznego zespołu agentów, wielkich nakładów finansowych, szukania wskazówek między wierszami anonimowych wiadomości, aby w końcu go zdemaskować.

Co ciekawe, publikacja kierowana jest do młodych czytelników, i chociaż momentami czuć to w narracji, to z zainteresowaniem zagłębia się w nią i starszy odbiorca. Przeszkadza gloryfikacja służb FBI i jej agentów, ale można przymknąć oko na promocję amerykańskiej agencji rządowej. W dobie powszechnego terroryzmu, szpiegostwa, zorganizowanej przestępczości, cyberataków, korupcji, zamachów na ustrój polityczny, zagrożeń płynących z wewnętrznego i zewnętrznego środowiska, przyda się zasilenie FBI bystrymi, młodymi i wykwalifikowanymi umysłami. Książkę uzupełnia chronologia zamachów, wzbogacają zdjęcia i listy. Kto tak naprawdę przyczynił się do złapania najbardziej poszukiwanego człowieka w USA? Dlaczego niemal dwadzieścia lat upłynęło zanim trafiono na solidny trop prowadzący ku sprawcy? A na koniec niespodzianka, na stronie wydawnictwa akapit-press.pl czeka 20% rabatu na wszystkie książki z wyłączeniem Jeżycjady, wystarczy podać hasło bookendorfina, zajrzyjcie i znajdźcie przygody czytelnicze dla siebie.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura młodzieżowa, literatura faktu, 140 stron, premiera 22.03.2021 (2019)
tłumaczenie Janusz Kaiser
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Akapit Press.

39 komentarzy:

  1. Rabat na książki?! Na mnie to działa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahah na mnie też, chociaż akurat ta książka to kompletnie nie moja bajka ;p

      Usuń
  2. Jak to pozory potrafią zmylić! Na pierwszy rzut oka do głowy by mi nie przyszło,że to literatura dla młodzieży :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawa recenzja. Jak będę miał czas napewno przeczytam książkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze, że w tę młodzieżową powieść z zainteresowaniem zagłębia się też starszy odbiorca.

    OdpowiedzUsuń
  5. Literatura młodzieżowa bardzo często pasuje do starszego odbiorcy, widzę, że tak jest też w tym przypadku.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze, że pierwszy tom jest ciekawy i merytoryczny. Ciekawe, jak to będzie z kolejnymi tomami.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zainteresowałaś mnie tym tomem, z chęcią się na niego skuszę i może też na kolejne.

    OdpowiedzUsuń
  8. Widzę, że to ciekawa seria dla młodzieży. Wiem komu ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  9. O, może być fajne! Nie ma co aż tak generalizować z tym podziałem na roczniki :)

    OdpowiedzUsuń
  10. To może być dobre. Lubię takie książki i bardzo często po nie sięgam. Zamówię ją sobie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie przepadam za FBI wiec niestety tym razem odpuszczam tytuł, lecz dziękuję za niespodziankę. Spojrzę sobie na ofertę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czasem lubię sięgać po takie książki, ale póki co nie mam ochoty na taki gatunek.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten tytuł mnie nie pociąga, ale skoro jest rabat może znajdę chwilę by przejrzeć resztę oferty wydawnictwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rabat zawsze pozwala lepiej przejrzeć daną ofertę i skusić się na jakieś zakupy.

      Usuń
  14. 20 lat? Długo go szukali, pomimo takich możliwości technicznych służb...

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawy opis! A rabat dodatkowo zachęca, przy przyjrzeć się ofercie wydawnictwa 😊

    OdpowiedzUsuń
  16. Ooo to może być dość interesująca książka z nie łatwym zadaniem do rozwikłania

    OdpowiedzUsuń
  17. muszę przyznać, że mnie zaskoczyłaś, myślałam, ze to zupełnie inny typ fabuły

    OdpowiedzUsuń
  18. Widzę, że książka jest niezwykle dopracowana, co bardzo sobie cenię.

    OdpowiedzUsuń
  19. Młodym czytelnikom powinna się podobać:) I dobrze, niech czytają!

    OdpowiedzUsuń
  20. Fabuła bardzo ciekawa i tym bardziej skoro są tam opisane szczegółowo działania FBI, to na pewno czytelnika interesującego się takimi kryminalnymi ciekawostkami to bardzo zaciekawi i wciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ten tytuł mnie przyciąga i mimo, iz ksiażka dedykowana młodzieży, to myśle że miło będzie mi się czytać

    OdpowiedzUsuń
  22. Czasami sięgam po książki dla młodzieży :) W sumie w moim wieku jeszcze można he he :) Ale wiadomo każdy czyta co lubi i wiek nie ma znaczenia :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Brzmi świetnie :D Szczególnie, że zagłębiamy się też w ludzką naturę! :D Choć gloryfikacja trochę mnie jednak odstręcza od lektury :/

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawa seria jak widzę- i jeszcze rabacik:) żal nie skorzystać:) Monika F

    OdpowiedzUsuń
  25. Polecę mężowi, pewnie mu się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda książka na pewno znajdzie swoich zwolenników i pewnie nie inaczej będzie też z tą.

      Usuń
  26. Literatura idealnie pasuje do mojej córki. Musze jej to zakupić na pewno bedzie zadowolna.

    OdpowiedzUsuń
  27. Mimo wszystko skuiłabym się. Opis książki nie wydaje się być skierowany do młodego czytelnika. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo mnie zainteresowało streszczenie tej książki. Jestem w stanie sama po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  29. Książka, myślę, że ciekawa, dobrze się czytająca. Lubię tematykę kryminalistyczną. No i jeszcze rabat. Super!

    OdpowiedzUsuń
  30. Dobrze, że i takie książki kierowane są do młodzieży...

    OdpowiedzUsuń
  31. Pierwsze słyszę o tej książce, zaciekawiłaś mnie bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  32. Raczej spodziewałam się czegoś mocniejszego, bardziej wgryzającego się właśnie w akta FBI. Może nawet reportażu.

    OdpowiedzUsuń
  33. Liczyłam na coś na faktach, bo w sumie czemu nie :D, ale fabularna też nie będzie w sumie mocno zła. Kinga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mam dla Ciebie dobrą wiadomość, to jest omówienie prawdziwych zdarzeń. :)

      Usuń
  34. Ojej, nie słyszałam o tej książce, jestem ciekawa, czy mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń