piątek, 2 kwietnia 2021

TAJEMNICZY OGRÓD

FRANCES HODGSON BURNETT

"Zdawało się jej, że była zamknięta daleko od świata, w jakimś zaczarowanym miejscu."

Książki poznane w dzieciństwie kształtowały moją pasję czytelniczą, mocne filary stanowiły powieści czytanie mi i rekomendowane przez babcię. Wśród nich wiodącą rolę odegrał między innymi "Tajemniczy ogród", do dziś pamiętam, jak sugestywnie oddziaływał na dziecięcą wyobraźnię, jak czułe struny poruszał, ile różnych emocji wyzwalał. Dlatego z przyjemnością odświeżyłam wspomnienia, sprzed niemal pół wieku, związane z tym tytułem. Chętnie oglądałam filmy oparte na powieści, ale to tekst z tysiąc dziewięćset jedenastego roku jest najlepszym źródłem cennych wartości i niezwykłych przekazów.

"Tajemniczy ogród" nie starzeje się, intensywnie przemawia do młodego i dorosłego czytelnika, wciąga barwnym i przyjaznym stylem narracji, rozpieszcza zmysły ciekawym scenariuszem zdarzeń, pozostawia z pięknym materiałem do refleksji. Frances Hodgson Burnett doskonale rozumie psychikę dzieci, wie, w jakie struny uderzyć, by wywołać piękne brzmienie instrumentu serca. Poruszająco ukazuje przemianę kluczowej bohaterki, dziesięcioletniej Mary Lennox, od egoistycznego i nielubianego stworzonka do empatycznej i kochanej osóbki. Połączenie kontaktu z przyrodą i drugim człowiekiem lekarstwem na wszelkie przykrości i straty spotykające nas, drogowskazem do ukojenia, pociechy, pokrzepienia i otuchy. Dając innym coś szczególnego od siebie, a zarazem tak zwyczajnego, stajemy się inicjatorem dobrych przemian, które zbierają okruchy złamanych myśli i uczuć, adaptują do środowiska, a następnie rozbudzają w człowieku to, co najlepsze. Dorosły kształtuje świat dziecka a dziecko wpływa na wir życia dorosłego.

Po śmierci rodziców, Mary przybywa z Indii do Anglii, do wuja Archibalda Cravena. Dziewczynka czuje się samotna i zagubiona, nikt nie interesuje się jej losem i samopoczuciem. Sześćsetletni dom, wielki, ponury i dziwny, niemal opuszczony, stojący na krańcu rozległego wrzosowiska, skrywa tajemnice w stu zamkniętych pokojach i kilku ogrodach. Mary stopniowo odkrywa rozległą rezydencję i jej mieszkańców, jednocześnie poznaje siebie. Kiedy do jednego z ogrodów, pustego i zaniedbanego, wlewa się strumień zainteresowania, zrozumienia, przyjaźni i miłości, zmienia go w urokliwe i znaczące miejsce, również w życiu Mary odzwierciedlają się pozytywne odczucia, dzieje się coś szalenie dobrego. Mocno wzruszająca przygoda czytelnicza, uświadamia, że myśl może być równie dobroczynna jak promienie słoneczne lub zabójcza jak trucizna, od nas zależy, który wariant wybierzemy. W końcu, o ile ładniej wygląda się ze szczerym uśmiechem na twarzy niż w skwaszonej masce wiecznego niezadowolenia.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura dziecięca, klasyka, 398 stron, premiera 13.01.2021 (1911)
tłumaczenie Jadwiga Włodarkiewiczowa
Tekst ukazał się pierwotnie na Szkrabajki.pl

38 komentarzy:

  1. Czytałem w dzieciństwie i była to naprawdę przyjemna lektura. Ciekawe jak taki powrót do książki z przeszłości wyglądałby w moim przypadku? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musiałbyś się przekonać. Czasami po latach zupełnie inaczej odbieramy daną publikację.

      Usuń
  2. Pamiętam, że bardzo mi podobała ta lektura, gdy byłam małą dziewczynką :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Moja ukochana książka z dziecinstwa

    OdpowiedzUsuń
  4. Akurat wczoraj oglądałam ekranizację, więc czas na odświeżenie wersji książkowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także muszę do niej wrócić, bo była fenomenalna

      Usuń
  5. Bardzo podoba mi się ta historia, z przyjemnością do niej wrócę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Znam tę książkę, ale dziękuję za przypomnienie, chętnie na nowo przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tajemniczy ogród to po prostu klasyka :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dawno temu poznałam tę historię w wersji książkowej, dobrze będzie ją sobie odświeżyć.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam tę historię, jest taka piękna i ponadczasowa. Idealna.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawie opisana książka. Jak większą część twoich książkę i tą przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  11. ,,Tajemniczy ogród" to przepiękna historia przyjaźni i odkrywania siebie na nowo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak samo sądzę. To historia, którą można odkrywać na nowo.

      Usuń
  12. Moje dzieci są jeszcze za małe do czytania takich książek, jedna mi sie podoba a historia i może w przyszłości ją przeczytamy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Toi naprawdę cudowna historia, zarówno w wersji książkowej, jak i filmowej.

    OdpowiedzUsuń
  14. Tajemniczy ogród to jedna z moich ulubionych powieści dla młodzieży. Omawiałam ją z każdą piątą klasą i nigdy mi się nie znudziła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, też bardzo lubię tę powieść. Jest naprawdę cudowna.

      Usuń
  15. Tym razem nie moje klimaty, ale u ciebie na blogu zawsze znajdę coś ciekawego.

    OdpowiedzUsuń
  16. Miałem okazję obejrzeć ekranizację Agnieszki Holland, ale z samą książką nie miałem styczności ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Tajemniczy ogród uwielbiam :)
    Czytałam wiele razy :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Kiedyś oglądałam ekranizacje, chyba jeszcze za dzieciaka, pamiętam piękna historia.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jedna z ulubionych książek mojwgo dzieciństwa! Nadal mam swój leciwy egzemplarz i jak przyjdzie pora to z przyjemnością podsunę go synkowi!

    OdpowiedzUsuń
  20. To wydanie jest cudowne. Ilustracje urzekają, a czytanie tej książki przeniosło mnie do czasów mojego dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń
  21. Och! To jedna z moich ukochanych książkowych historii!

    OdpowiedzUsuń
  22. Kiedyś czytałam i miło ją wspominam. Mam ją w domu, bo niedawno syn przerabiał ją w szkole. Chętnie do niej wrócę

    OdpowiedzUsuń
  23. Tę książkę po prostu trzeba znać, mimo upływu lat nadal oczarowuje!

    OdpowiedzUsuń
  24. Piękna, ponadczasowa historia i oczywiście prześliczne, nowe wydanie. Również posiadam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Czytałam kilkakrotnie! Uwielbiam te opisy gdy ziemia rodzi zielone łodyżki i zachwyt Mary. Cała historia jest przepiękna.

    OdpowiedzUsuń
  26. nie czytałam, znam tylko film, ale jak widzę warto jednak przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  27. Uwielbiam, ale przeczytałam tylko raz będąc dzieckiem. Warto jednak wracać do klasycznych publikacji w literaturze dziecięcej. Koniecznie muszę ją sobie przypomnieć.

    OdpowiedzUsuń
  28. Juz czytałam tę historię, ale może kiedyś jeszcze do niej wrócę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  29. "Tajemniczy ogród" czytałam dawno temu, ale miło wspominam tę lekturę, może kiedyś do niej wrócę. :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Uwielbiam. Każde wydanie i każdy film który wyjdzie. Ta książka jest ponadczasowa i trafia do każdego czytelnika. Mam wrażenie, że czytając ją jako dorosła osoba wyniosłam z niej zupełnie coś innego niż jako dziecko. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  31. Kocham tę książkę. Jest to moja ulubiona opowieść z dzieciństwa. Mam jedno tylko jej wydanie i dziękuję za przypomnienie, bo już dawno nie czytałam tej historii, a warto ją sobie odświeżyć.

    OdpowiedzUsuń
  32. Kiedyś już czytałam tę książkę, kiedy zaczęłam przygodę na całego z książkami. Wywarła na mnie ogromne wrażenie, czas chyba sobie o niej przypomnieć :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Z jednej strony nie lubię za bardzo tej historii, a z drugiej uwielbiam nowe wydania, bo zawsze mają piękne szaty graficzne.

    OdpowiedzUsuń
  34. Mam dokładnie to samo. Teraz, w dorosłym życiu bardzo często wracam do książek z mojego dzieciństwa i uwielbiam je bez wyjątku!

    OdpowiedzUsuń