piątek, 16 kwietnia 2021

SPQR. HISTORIA STAROŻYTNEGO RZYMU

MARY BEARD

"Rzym w dalszym ciągu kształtuje nasze wyobrażenia o świecie i o nas samych... mimo upływu dwóch tysięcy lat wciąż stanowi on fundament zachodniej kultury i polityki, tego, co piszemy, i sposobu, w jaki postrzegamy świat oraz nasze w nim miejsce."

Szalenie odpowiada mi sposób prowadzenia narracji przez Mary Beard, doskonale wyczuwa się najwyższy profesjonalizm, fantastyczną wiedzę, wyjątkową pasję, ale też, co dla mnie równie ważne, niezwykły szacunek wobec przeszłości i ludzkiego życia. Może dlatego, że nie patrzy okiem czystego historyka, a filologa klasycznego. W takie publikacje wnikam z ogromną przyjemnością, traktuję jako najlepszą rozrywkę intelektualną, nieustannie poszukuję nowych informacji i perspektyw, dokonuję analiz i wysuwam wnioski. Gdybym tak przystępnie miała prowadzoną w szkole historię, z pewnością przyjaźń z nią narodziłaby się dużo wcześniej i z większą intensywnością. Książkę czyta się nadzwyczaj przyjaźnie, odbiorca komfortowo czuje się w zgromadzonych danych, wnika w szczegółowe aspekty, a jednocześnie nie traci szerszego spojrzenia. Po tytuł może sięgnąć każdy, zarówno znawca poruszanych zagadnień, choć z pewnością dostrzeżenie niezagospodarowane historycznie przestrzenie, jak i ktoś mniej wykształcony w tym kierunku, lecz pragnący dowiedzieć się czegoś w atrakcyjnie prezentowanym kontekście, zwłaszcza w obszarze polityki i życia codziennego. Sposób na lepsze poznanie i zrozumienie Wiecznego Miasta, w którym, jak nigdzie indziej, przeszłość współtworzy spójną całość z teraźniejszością, przenika się w eleganckim i reprezentacyjnym stylu.

Za pośrednictwem książki podróżuję w czasie od połowy pierwszego wieku przed naszą erą do dwieście dwunastego roku. Cudownie odkrywam klasyczny świat, jednocześnie daleki i bliski mojemu postrzeganiu. Bogata, burzliwa i znacząca historia starożytnego Rzymu wyzwala wiele emocji, interpretacji i refleksji, chętnie wchodzę w każdą z tych sfer, często robię analogie do współczesności, pasjonuję się rozwinięciem pozornie drobnych wątków. Prześledzenie stopniowej ekspansji Rzymu z małej wioski na trzy kontynenty wzbudza podziw i szacunek, który bynajmniej nie jest pozbawiony dramatyzmu i krytycyzmu. Autorka naprostowuje powszechne przekłamania, nadinterpretacje i mity, przywołuje ich brzmienie do rozsądnych i uzasadnionych ram, chociaż nie ze wszystkim w pełni się zgadzam. W odbiorze materiału pomagają liczne ciekawostki, nikt inny jak Mary Beard nie potrafi opowiedzieć o nich na piśmie i w filmach, a także mapki, zdjęcia, rysunki, ryciny, szkice, obrazy, malowidła, portrety, posągi i drzewa rodowe. Bogactwo przypisów i starożytnych źródeł, przejrzystość kalendarium i przydatność indeksu. Do kompletu proponuję zapoznanie się z książką "Religie Rzymu. Historia", którą Mary Beard napisała wraz z Johnem Northem i Simon Price, publikację cztery lata temu przybliżyłam na Bookendorfinie.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa, historia, 560 stron, premiera 23.02.2021 (2015)
tłumaczenie Norbert Radomski
Książkę "SPQR. Historia starożytnego Rzymu" zgarnęłam z półki "naukowe i popularnonaukowe" w księgarni TaniaKsiążka.pl

46 komentarzy:

  1. Lubie antyk, rzym i grecje 😍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie, sądząc po opinii, ta pozycja powinna przypaść Ci do gustu.

      Usuń
  2. Jakoś nie przepadam za tamtym okresem,wolę bardziej współczesne klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię taką literaturę i chętnie czytam, książka mnie zainteresowała ...
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
  4. Za książkami historycznymi nie przepadam, ale wydaje mi się, że coś jest w tej książce, że warto ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio zaczęłam dość sporo interesować się historią, więc to pozycja dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaintrygowała mnie Twoja recenzja i odbiór tej książki. Z przyjemnością sięgnę po nią, aby poszerzyć horyzonty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poszerzanie horyzontów zawsze bardzo się chwali, lubię sięgać po takie pozycje.

      Usuń
  7. Bardzo fajna recenzja, ale nie przepadam zbytnio za czasami rzymskimi.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czasy rzymskie są na pewno bardzo ciekawe, z chęcią zgłębię ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  9. Pamiętam, że mity greckie nie były moją ulubioną lekturą. Gubiłam się w bogach i bożkach...Ale teraz tę książkę bym przyjęła z ciekawością.

    OdpowiedzUsuń
  10. Fajnie, że książka została napisana przez pasjonata mającego ogromną wiedzę i lekkość przybliżania jej czytelnikowi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To w tego typu publikacjach na pewno odgrywa znaczną rolę.

      Usuń
  11. Nie czytam takich książek. Ale mój mąż byłby nią zachwycony. On lubi takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam starożytność i z chęcią sięgam po tego typu publikacje. Zapisze sobie tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy podobnie! To niesamowite, jak starożytność wpływa na naszą współczesność. Warto znać historię.

      Usuń
    2. Jestem tego samego zdania, przyjemnie zapoznać się z takimi publikacjami.

      Usuń
  13. Starożytność jest fascynująca, a jeśli jeszcze dobrze ją opisano, to warto sięgnąć po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Historia i to jeszcze tych czasów należy do ciekawych i wartych zapoznania za każdym możliwym razem. Jestem na tak!

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo dawno nie czytałam nic o Starożytnym Rzymie, więc chętnie to zmienię.

    OdpowiedzUsuń
  16. bardzo lubię klimat starożytnego Rzymu, więc dzięki Twojej rekomendacji na pewno sięgnę po obie pozycje :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starożytny Rzym to niezwykle ciekawa i ważna historia, którą chętnie zgłębię.

      Usuń
  17. Historia Rzymu, kojarzy mi się z czasami szkolnymi. Sama nie wiem czy siegnę po te książkę, myślę że nie będzie to mój pierwszy wybór.

    OdpowiedzUsuń
  18. Kiedyś bardzo mocno interesowałam się historią starożytnego Rzymu i Grecji więc możliwe, że ta książka mogłaby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  19. Historia zawsze dla mnie była ciężkim tematem, a sama starożytność w ogóle mnie nie interesowała. Dlatego tej książce mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Kiedyś w szkole nawet lubiłam jak na historii omawialiśmy temat starożytnego Rzymu czy Grecji. Mimo to i tak i tak zdecydowanie wolę książki z motywem wojennym, szczególnie okresu II wojny światowej :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Na pewno wiele osób zaczyta się w tej książce ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Lubię historię, szczególnie tą starożytną. Tę książkę chętnie poznam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starożytność także bardzo mnie zainteresowała i nie inaczej jest z tą książką.

      Usuń
  23. Zdecydowanie coś dla mnie, im dalej w przeszłość tym ciekawiej. Teraz starożytny Rzym często pojawia się w rozmowach z córkami, a to za sprawą świetnej książki dla dzieci

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie czytam takiej literatury, więc nie sięgnę po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  25. Oj to chyba coś dla prawdziwego miłośnika tego okresu w historii ja się do nich nie zaliczam.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ogólnie historia mnie nie za bardzo interesuje. Ale kto wie może skuszę się na tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  27. Historia klasyczna, zawsze będzie inspiracją dla twórców.

    OdpowiedzUsuń
  28. Kolega z pracy lubi takie książki, polecę mu, może jeszcze nie miał okazji czytac tej :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Jak już Ci kiedyś pisałam mam wstręt do historycznych książek, a to przez nauczyciela w szkole średniej. Na lata wywołał we mnie negatywne odczucia do takich ksiazek jak i samej historii

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może miałyśmy tego samego nauczyciela. ;) Mnie też obrzydzono historię, dopiero po kilku latach po zakończeniu liceum zaczęłam na własną rękę się do niej przekonywać. Udało się odczarować zły urok. ;)

      Usuń
    2. ja miałam bardzo neutralny stosunek do historii i dopiero kod Leonarda da Vinci skusił mnie do zagłębiania tej tematyki na własną rękę

      Usuń
  30. Nie za wiele wiem o dziejach starożytnych czasów, więc z chęcią wezmę do ręki książkę popularnonaukową o tym okresie.

    OdpowiedzUsuń
  31. To nie są moje kliamaty jakoś historia nigdy nie była moją mocną stroną.

    OdpowiedzUsuń
  32. Brzmi interesująco, choć nie jest to typ publikacji, w której bym się zaczytywała.

    OdpowiedzUsuń
  33. To może być ciekawa propozycja czytelnicza, szczególnie dla miłośników Rzymu i historii ;)

    OdpowiedzUsuń
  34. Raczej bym się nie odnalazła w tym temacie.

    OdpowiedzUsuń
  35. To może być bardzo ciekawa pozycja, chodź nie jestem przekonana czy odnalazłabym się w takim temacie.

    OdpowiedzUsuń
  36. Tło hostorczyne + starożytnośc to zdecydowanie moja bajka, chętnię sięgnę po te przygotę czytelniczą. Kinga

    OdpowiedzUsuń