niedziela, 11 kwietnia 2021

PYTANIE I ODPOWIEDŹ

PATRICK NESS

RUCHOMY CHAOS tom 2

"Jesteśmy wyborami, których dokonujemy."

Dawno już nie należę do młodzieży, jednak z przyjemnością goszczę w tej serii. Drugi tom równie mocno trzyma w napięciu co pierwszy "Na ostrzu noża". Ci sami główni bohaterowie, lecz inny wymiar przygód. Już nie powieść drogi a intensywne wejście w przestrzeń wewnętrznych walk i rozterek, na nie nakładają się zewnętrzni wrogowie, inicjatorzy przemian, źródła wątpliwości. Pod wieloma względami, choćby psychologicznych ujęć zachowań postaci, atmosfery ryzykownych misji, unikania perfidnie zastawionych pułapek, precyzyjnej konstrukcji fabuły, powieść wypada lepiej od poprzedniczki. Natomiast zabrakło większej rozpiętości Szumu, tak, by dać mu głośniej wybrzmieć, a nie skrywać się i czaić w sferze ciszy i niepewności.

Patrick Ness ponownie stawia na mocne uderzenia przygód, nie brakuje efektownych incydentów, wiele wypełnia przemoc, co nie do końca w moim stylu, ale nie można nie podkreślić sugestywnie odmalowanej intensywności mroku. Dwie ścierające się frakcje i dwie kluczowe postaci między nimi, teraz bardziej dojrzałe i świadome, jednak wciąż poddające się manipulacji i wykorzystaniu. Szalenie odpowiada mi odejście od czarnych i białych cech, na rzecz odcieni szarości, nie ma jednoznacznych przyporządkowań do dobra i zła, wzajemnie się przenikają i warunkują. Wszyscy przekonująco barwnie sportretowani. Autor porusza zagadnienia przemocy w aspekcie etycznym i brania odpowiedzialności za swoje czyny. Czy ślepe poddanie się rozkazom krzywdzącym innych można usprawiedliwić zwykłym odwołaniem do tylko wykonywania rozkazów? Gdzie przebiega granica fizycznego i psychicznego złamania człowieka? Jak wiele jesteśmy w stanie oddać z siebie, aby uratować bliską nam osobę? Dlaczego przetrwanie to za mało, aby żyć?

Drugi tom przepełnia polityka, zatem sporo brudnych spraw, paskudnych tajemnic, przerażających machlojek, niecnych występków, makiawelicznych oszustw, brutalnych zabójstw. Ale też rzut oka, na to, co dzieje się, kiedy coś istotnego dla człowieka podlega monopolizacji, kiedy do głosu dochodzą partykularne cele i pragnienia zapisania się na kartach historii. Frapująco śledzi się tworzenie nowego społeczeństwa, skutki manipulacji tłumem, wywierania wpływu na jednostki, podburzania do wojennych działań, dyktatorskich zapędów i terrorystycznych rozwiązań. Nie wiadomo, komu ufać, a kogo wystrzegać się, w którą stronę kierować poparcie dla idei, a od których wizji natychmiast uciekać. Rozdzieleni Todd i Viola robią wszystko, aby odnaleźć się wzajemnie i w nowej dla nich rzeczywistości. Gotowi są do największych poświęceń, by zapewnić bezpieczeństwo drugiemu. Siły, która wpięły się między nich, okazują się wyjątkowo sprytne, przebiegłe i diaboliczne. Postaci upadają i podnoszą się, poddają presji i przeciwstawiają się, akceptują i buntują się wobec kontroli, ale nigdy nie zapominają o sobie i swojej przeszłości.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura młodzieżowa, fantastyka, 528 stron, premiera 02.03.2021 (2009)
tłumaczenie Agnieszka Hałas
Tekst ukazał się pierwotnie na Secretum.pl

36 komentarzy:

  1. Nie czytałam tej serii, ale muszę przyznać, że sam tytuł jest bardzo intrygujący i kto wie, może się skuszę na wszystkie tomy tej powieści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także czuję się zainteresowana tym cyklem, to idealnie moje klimaty.

      Usuń
  2. Niejeden nastoletni czytelnik na pewno da się z przyjemnością wciągnąć w taką literacką przygodę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze, że bohaterowie w drugim tomie nigdy nie zapominają o swojej przeszłości.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię takie książki w których nie wiadomo kto jest przyjacielem a kto wrogiem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kupiłyśmy ją do biblioteki, mam nadzieję, że szybko uda mi się przeczytać, chociaż pierwszy tom poznałam lata temu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę podesłać tą książkę mojej corce. Myślę że będzie jej odpowiadała..

    OdpowiedzUsuń
  7. Polityce mówię zdecydowanie nie, ta tematyka wogóle nie jest dla mnie. Lubię czytać ksiązki ale nie w tym klimacie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli pierwszy tom mi się spodoba to na pewno skuszę się na kontynuację bez względu na poruszaną tematykę.

      Usuń
    2. Nie odczułam polityki w tej książce źle. To bardziej bezwzględna walka o władzę i rządzą człowieka, który chce mieć wszystko.

      Usuń
  8. Dobrze, że w drugim tomie też sporo się dzieje. Może skuszę się w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Coś czuję, że ta seria mi się spodoba. Lubię takie młodzieżowe cykle.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mimo że lubię fantastykę to jednak nie mój typ książki, polityczne przepychanki w książkach mnie nudzą.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wolę zdecydowanie oglądać adaptacje literatury młodzieżowej, niż czytać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Najpierw muszę przeczytać pierwszy tom, a o nim pisałam post przy okazji ekranizacji.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię książki młodzieżowe ciekawe są.

    OdpowiedzUsuń
  14. No tak człowiek jest sumą wcześniej dokonanych decyzji.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem niezwykle zainteresowana tym cyklem, więc pewnie w niedługim czasie się z nim zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ostatnio pisałaś chyba o pierwszym tomie, zaciekawiłaś mnie bardzo. Chce ją przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. nie do końca moja tematyka, ale znając życie i tak bym nie mogła się oderwać :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubię książki niby dla dzieci, młodzieży, młodych dorosłych - często jest w nich dużo więcej uroku niż w tych dla zupełnie dorosłych odbiorców

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie czytałam pierwszej części, ale widziałam zapowiedzi tych książek w internecie. Nie zaciekawiły mnie jednak.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ta część zdecydowanie jest bardziej brutalniejsza. Ale bardzo ciekawa, przeczytałam niemal na raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. takie opinie bardzo wpływają na moje chęci przeczytania ;-)

      Usuń
  21. Teraz już wiem co za książki zakupie siostrze

    OdpowiedzUsuń
  22. Ta polityka mnie jakos odstrecza :/

    OdpowiedzUsuń
  23. Kolejna, ciekawa pozycja dla młodzieży. Choć przyznam, że temat polityki staram się omijać z daleka

    OdpowiedzUsuń
  24. Nastolatkowie lubią tego typu książki jestem pewna. Sama także bym się skusiła. Byłaby to miła odskocznia od tego co czytam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie znam tej serii, ale ten tom wydaję się bardzo wartościowy a takie historię lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Lektura nie dla mnie, nie przepadam za fantastyką. Myślę jednak, że moja kuzynka byłaby z tej lektury bardzo zadowolona, wspomnę jej o niej. :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Cytat bardzo mocny i trafny. Choć fantastyka nie jest moim pierwszym wyborem to czasami dla odmiany lubię po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  28. To chyba powieść dla mnie. Uwielbiam czytać fantastykę, a do tego młodzieżową. Zapiszę sobie tytuł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także uwielbiam ten gatunek, na pewno się kiedyś skuszę.

      Usuń
  29. Nie słyszałam o tej serii i nie znam poprzedniego tomu, więc to nie dla mnie tym razem. Fanom fantastyki pewnie bardzo się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  30. Jestem ciekawa jak polityka jest opisywana w książkach dla młodzieży. Zwykle czytuję o niej w książkach dla dorosłego czytelnika.

    OdpowiedzUsuń
  31. Musze sprawdzić czy ta seria jest na legimi. Wrzucę sobie na półkę i przeczytam jak tylko będzie okazja.

    OdpowiedzUsuń