czwartek, 1 kwietnia 2021

GRA ZAKLINACZA

DONATO CARRISI

MILA VASQUEZ tom 3

"Wszyscy mamy swoje awatary w rzeczywistości."

Sięgając po książki tego autora wiem, że się nie zawiodę, że zostanę czymś zaskoczona, poszybuję wyobraźnią w niesamowicie ciemne sfery ludzkiej psychiki. Szalenie odpowiada mi intryga bazująca na mrocznej stronie ułomności i skłonności człowieka do przemocy. Donato Carrisi bez lęku narusza przestrzeń brutalności, bestialstwa i terroru, lecz nie przekracza granic obrzydliwości i zbędnej krwistości. Owszem, tworzy paskudne i potworne obrazy, ale za każdym razem są odbiciem wrodzonego instynktu człowieka do zabijania. Zerknij na wrażenia po zapoznaniu się z "W labiryncie", "Trybunał dusz", "Łowca cieni", "Władca ciemności", "Dziewczyna we mgle".

W "Grze zaklinacza" Carrisi podnosi tezę, że człowiek bez narzuconej kontroli, wyznaczonych zasad, przyjętych norm i akceptowalnych form zachowań, nie potrafi odpowiednio przeciwstawić się sadystycznym podszeptom i morderczym instynktom. Bazując na skrajnej osi rozumowania pokazuje, dokąd zmierzamy w dobie współczesnej technologii, wszechobecności social mediów, bezmyślnej sprzedaży prywatności, kreowania fałszywych obrazów szczęśliwego życia. Internet, jak papier, przyjmie wszystko, ale trzeba umieć oddzielać to, co zgubne, podstępne i ryzykowne, od tego, co przydatne, cenne i prawdziwe. Wchodząc bez refleksji w wirtualną rzeczywistość, Sieć i gry, bezzwrotnie oddajemy czas, stopniowo tracimy tożsamość. A jeśli dopiero wówczas czujemy, że jesteśmy w zgodzie ze swoją naturą? Na co narażamy siebie, bliskich i innych?

Carrisi schodzi na podziemi, w których zło czai się na każdym kroku, okrutnie bawi się ofiarami, perfidnie manipuluje pragnieniami i złowieszczo wykorzystuje ludzkie słabości. W tajemniczych okolicznościach ginie rodzina żyjąca w odosobnieniu i bez technologicznych zdobyczy cywilizacji. Mila Vasquez, poszukująca wraz z córką wyciszenia i harmonii w domku nad jeziorem, na prośbę dawnej szefowej wraca do na chwilę w charakterze konsultantki do biura spraw osób zaginionych, aby przyjrzeć się z bliska osobliwej sprawie. Morderca pokrętnie żąda jej udziału w śledztwie. Kobieta zostaje niepostrzeżenie wciągnięta w niebezpieczną grę koszmarów, w których stawką jest ludzkie życie. Autor funduje sporo silnych emocji, nagłych zwrotów akcji, materiału do snucia ciekawych interpretacji. Czy uda się Mili przeciwstawić się planowi śmierci i zniszczenia?

Mocno cenię pióro Carrisiego, przepadam za mistrzowsko prowadzoną narracją, umiejętnością ściągania na manowce moich przypuszczeń i domysłów, lecz w tej powieści trafiam na lekkie zgrzyty, poszarpane brzegi intrygi, drobne niekonsekwencje w splocie scenariusza zdarzeń i portretowaniu postaci. Mimo wszystko, nie psują ogólnego pozytywnego odbioru powieści. Liczy się niezwykły klimat, dotykanie kwintesencji zła ludzkiego gatunku, moc wpływania na wyobraźnię i nagłego zmieniania opinii o drugim człowieku. Nie przeszkadzają mało prawdopodobne zbiegi okoliczności, odrealnione postawy bohaterów, a nawet absurdalne incydenty, ponieważ zaklinanie ma to do siebie, że wymyka się rozsądkowi i normalności, a wkracza w iluzje i szaleństwo. 

4.5/6 - warto przeczytać
thriller kryminalny, 382 strony, premiera 24.02.2021 (2018)
tłumaczenie Natalia Mętrak-Ruda i Amma Osmólska-Mętrak
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

33 komentarze:

  1. Dobrze, że odpisałaś tę książkę, dziękuję. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam tego autora a to juz 3ci tom i brzmi zaskakująco zachecajaco

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam! Naprawdę kawał dobrej lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym bardziej będę chciała zapoznać się z tą serią, skoro osób poleca.

      Usuń
    2. oj tak, nie ma to jak dobra recenzja i zadowolenie czytelników :-)

      Usuń
    3. Ja znam inne książki autora i już wiem, że muszę nadrobić moje braki.

      Usuń
  4. Nie znam Carrisiego, ale chyba to coś dla mojego męża. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oj raczej to nie dla mnie, chociaż pewnie dla miłośników to sama przyjemność :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kolejna książka która swoją fabułą dla mnie jest trochę straszna. Jestem fanką lżejszej literatury.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam inne książki tegoż autora i bardzo mi się spodobały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie szczególnie zachwyciła jedna, do samego końca byłam w napięciu.

      Usuń
    2. Nie dziwię się, bo autor ma talent do pisania takich książek.

      Usuń
    3. To prawda, można się w nie wciągnąć od samego początku, a to spory plus.

      Usuń
  8. To cudowne, że na rynku książkowym mamy tak wiele różnych książek, z których możemy wybierać i to z jednej strony fajne, że nie jesteśmy w stanie poznać wszystkich, a z drugiej trochę smutne, że wiele dobrych książek przechodzi nam koło nosa

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam, ale akurat tym razem nie wciągnęłam się, chociaż zwykle mam podobny gust do Twojego :)

    OdpowiedzUsuń
  10. dobra narracja i ciekawa akcja to gwarancja dobrej rozywki, lektura napewno wciąga.

    OdpowiedzUsuń
  11. Szkoda, że ta książka jest słabsza niż pozostałe tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. Tematyka wydaje się bardzo ciekawa. Nie znam twórczości tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam pojedynczą książkę tego autora i byłam zachwycona jej lekturą.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam nic tego autora, ale tę serię polecę siostrze. Lubi takie cykle.

    OdpowiedzUsuń
  15. O Carrisim pierwsze słyszę :)
    Okładka tej książki robi wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Przyznam, że opis brzmi naprawde mocno....To co dopiero ksiązka?! :) Patrycja

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak czytam Twoja relacje to nie pozostaje nic innego jak też to oblukac

    OdpowiedzUsuń
  18. Fabuła jest ciekawa jednak jak dla mnie za dużo tak brutalności. Ostatnio wole spokojniejsze klimaty

    OdpowiedzUsuń
  19. Pierwszy raz słyszę o tym autorze, ale nic dziwnego, bo to nie do końca moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  20. mnie już sam opis intryguje, sięgnęła bym z czystej ciekawości :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Choćby to jest przyczyną sięgnięcia po daną powieść, mam tak samo.

      Usuń
  21. Być może w niedługim czasie przeczytam ta książkę. Coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Po thrillery kryminalne dawno nie sięgałam, więc czuję się zainteresowana. Ostatnio rzadko sięgam po taki gatunek, zbyt rzadko.

    OdpowiedzUsuń
  23. Brzmi interesująco, ostatnio z coraz większą przyjemnością sięgam po wszelkiego rodzaju thrillery.

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetnie piszesz recenzje!

    OdpowiedzUsuń
  25. Miałam okazję czytać "Grę Zaklinacza" jakiś czas temu, fajna lektura. Fabuła bardzo mi się podobała, chociaż nie jest to książka dla każdego. :)

    OdpowiedzUsuń